خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

ملانشون، رهبر حزب چپ فرانسه با پیشنهاد تاسیس صندوق همبستگی پارلمانی برای پشتیبانی اعتصاب‌ها از اعتصابگران حمایت کرد

همزمان با تاکید اتحادیه‌های شغلی بر ادامه اعتصاب‌ها در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی، رهبر حزب چپگرای فرانسه روز سه‌شنبه بر لزوم تاسیس یک صندوق همبستگی پارلمانی با هدف حمایت از اعتصابگران تاکید کرد.

 

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اینترنتی شبکه “ال. سی. آی” فرانسه، امروز و همزمان با بیستمین روز متوالی اعتصاب های گسترده در فرانسه، ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپگرای این کشور که از قدرت سیاسی بالایی نیز برخوردار است، با پیشنهاد تاسیس صندوق همبستگی پارلمانی برای پشتیبانی اعتصاب ها، بطور رسمی از معترضان و اعتصابگران این کشور حمایت کرد.

 

وی تاکید کرد: همه باید بدانند که معترضان و اعتصاب گرانی که در مخالفت با اصلاحات نظام بازنشستگی دست از کار کشیده اند، حقوق و دستمزد خود را از دست نخواهند داد.

 

در همین حال، بخشی از جامعه پزشکی فرانسه از جمله پزشکان کارورز(انترن) نیز روز سه شنبه اعلام کردند که به اعتصابگران پیوسته‌اند.

 

ملانشون گفت: اکنون لحظه سرنوشت ساز برای کشور ما است. ما با اتحاد و همبستگی تلاش می‌کنیم به خواسته هایمان برسیم و این برای آیندگان ما بسیار خوب است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همه چپگرایان فرانسه و خانواده های آنها از اعتراض‌ها علیه اصلاحات در نظام بازنشستگی حمایت می‌کنند.

 

ملانشون گفت: اکنون بیش از همه وقت ما به اتحاد با یکدیگر نیاز داریم و من با همه معترضان ابراز همبستگی و همدردی می‌کنم.

 

اعتصاب‌ها علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی در فرانسه در شرایطی امروز (سه‌شنبه سوم دی‌ماه) به بیستمین روز خود رسیده که با رای کنفدراسیون عمومی کار، این اعتصاب‌ها با توقف تولید پالایشگاه‌ها وارد مرحله تازه‌تری شده است.

 

اعضای کنفدراسیون عمومی کار که مهمترین اتحادیه صنفی کارگری در فرانسه محسوب می‌شود، در ادامه اقدام‌های خود در اعتراض به قانون جدید بازنشستگی دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری، در حالی به تعطیلی دومین پالایشگاه نفت در این کشور و توقف تولید آن رای دادند که دیروز (دوشنبه دوم‌دی‌ماه) توقف تولید در یکی از کلیدی‌ترین پالایشگاه‌های این کشور را کلید زده بودند.

 

براین اساس، در ادامه توقف تولید در پالایشگاه «لاورا» واقع در جنوب شرقی فرانسه که علاوه بر پاریس، نیاز دیگر مناطق فرانسه را نیز تامین می‌کند، امروز روزنامه «لکسپرس» از تصمیم کنفدراسیون عمومی کار برای تعطیلی دومین پالایشگاه نفت در این کشور و توقف تولید آن خبر داده است.

 

به نوشته این رسانه، کارگران اعتصاب‌گر در سایت توتال «گراندپویی بیی کرووآ» در شهرستان «سنته مرن» در ناحیه «ایل دو فرانس» به توقف حمل‌ونقل تولیدات نهایی تا سی‌ام دسامبر(۹ دی) رای دادند؛ این به مثابه تعطیلی کامل پالایشگاه است.

 

این اقدام جنبش ضد نظام جدید بازنشستگی، مرحله تازه اعتصاب‌های فرانسه قلمداد می‌شود.

 

اصلاح نظام بازنشستگی، از وعده‌های انتخاباتی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور بوده و بر تحقق آن اصرار دارد. ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه چهارشنبه ۲۰ آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد.

 

براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، از خواسته خود عقب‌نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.

 

این تقابل میان دولت و اعتصاب‌کنندگان سبب شده تا دامنه اعتراض‌ها به بخش‌های مختلف این کشور از جمله پالایشگاه‌ها نیز کشیده شود.

 

کنفدراسیون عمومی کار فرانسه نوزدهم آذر(دهم دسامبر) اعلام کرد، با اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌ها، هفت پالایشگاه از مجموع هشت پالایشگاه این کشور تعطیل شده است.

ایرنا

درحالیکه اعتراضات در هند همچنان ادامه دارد حزب “کنگره” فراخوان برای تظاهرات داد

حزب مخالف موسوم به حزب “کنگره” در هند یک روز بعد از آنکه نخست وزیر این کشور از قانون مناقشه‌برانگیز دولتش برای اعطای شهروندی هند به اقلیت‌های غیرمسلمان چند کشور همسایه دفاع کرد، برای برپایی “تظاهرات سکوت” در دهلی‌نو فراخوان داد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, افغانستان, انگلستان, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان

افکار عمومی برای نولیبرال‌ها بی‌معناست /جنبش حاشیه نشینی /آقای روحانی منفورترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران و شاید جهان است

رئیس موسسه مطالعات وتحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه جنبش حاشیه نشینی اخیر سومین شورشی است که درچهل سال اخیر رخ می‌دهد گفت:حاشیه نشینان هیچ صدا و روایتی درسپهر عمومی جامعه ندارند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, فرانسه, فقر, نئولیبرالیسم

سندیکاهای بزرگ کارگری، پلیس، وکلا و آتش‌نشانان تا اتحادیه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی برعلیه دولت لیبرال فرانسه

پنج‌شنبه پنجم دسامبر، چهاردهم آذر، فرانسه یکی از مهم‌ترین اعتصاب‌های سراسری را تجربه می‌کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

تظاهرات هزاران نفری در لهستان در اعتراض به اصلاحات قضایی

هزاران نفر از مردم لهستان روز گذشته (چهارشنبه) در اعتراض به جدیدترین اصلاحات قضایی حزب حاکم این کشور اروپایی در شهرهای مختلف لهستان تظاهرات برپا کردند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, شمال اروپا, لهستان