تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

چین: ناتو باید همان ۳۱ سال پیش منحل می‌شد

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از گسترش ناتو به شرق اروپا، گفت این ائتلاف نظامی باید در همان زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، منحل می‌شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با فشارهای کشورهای غربی به سردمداری آمریکا بر چین برای تبعیت از تحریم‌ها علیه روسیه، پکن ایده انحلال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تکرار کرد.

 

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که پکن معتقد است ناتو باید پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، که برای مهار آن ایجاد شده بود، منحل می‌شد.

 

به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی»، ژائو از این واقعیت که ناتو بجای منحل شدن، با هدایت آمریکا گسترش یافته و سعی در منزوی‌کردن روسیه داشته که همین امر در نهایت باعث جنگ کنونی در اوکراین شد، ابراز تأسف کرد.

 

وی طی نشست خبری روزانه، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره نقش ناتو به عنوان ابزار ژئوپلیتیک آمریکا، گفت: «ناتو به عنوان محصول جنگ سرد، باید همان زمان که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، به تاریخ می‌پیوست».

 

این دیپلمات چینی توضیح داد: «ناتو چندین دهه به سمت شرق در اروپا گسترش یافت و این برخلاف وعده‌های داده شده به سران شوروی سابق بود. این امر روسیه را گام به گام به یک گوشه سوق داد، بنابراین در نهایت، ناتو از طرف ایالات متحده آغاز کننده و بزرگ‌ترین مروج بحران اوکراین بود».

 

به نوشته راشاتودی، چین بارها کشورهای غربی را عامل تشدید تنش‌ها با روسیه دانسته و گفته است که خودداری آنها از رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع مسکو علت این بحران بوده است. این کشور همچنین از پیوستن به تحریم‌های روسیه خودداری کرده و آنها را غیرقانونی و ناتوان از حل مشکلات خوانده است.

 

پیش از این نیز «وانگ لوتونگ» مدیر کل امور اروپا در وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن با تحریم‌ها مخالف است، گفت چین طرف مرتبطی در بحران اوکراین نیست و تجارت عادی آن با روسیه نباید تحت تأثیر قرار بگیرد.

 

این دیپلمات چینی اظهار داشت: «ما با تحریم‌ها مخالفیم و اثرات این تحریم‌ها به سایر نقاط جهان نیز سرایت می‌کند که منجر به جنگ‌های ارزی، جنگ تجاری و مالی، همچنین ریسک به خطر افتادن زنجیره تامین، زنجیره صنعتی و جهانی‌سازی، و حتی نظم اقتصادی می‌شود».

پشت حوادث اوکراین/ رئیس پارلمان اروپا؛ “شما برای ما می‌جنگید”

رئیس پارلمان اروپا در سفری اعلام نشده به کی‌یف و در دیدار با ولودیمیر زلنسکی از حمایت اروپا از اوکراین و همچنین حمایت پارلمان اروپا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا سخن گفت.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

چین؛ با تجارت عادی با روسیه، به اقتصاد جهانی کمک می‌کنیم

یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا، چین را از کمک به روسیه در فرار از تحریم‌ها بر حذر داشت، امروز (شنبه) یک دیپلمات ارشد چینی گفت، پکن تعمدا تلاش نمی‌کند تا در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, ایران, بلژیک, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

طعنه مسکو به بروکسل: اتحادیه اروپا مرکز گیتی نیست

منابع رسانه‌ای غربی از مسکو خبر دادند، نیکولای کوبرینتز رئیس اداره «همکاری اروپایی» در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از اتحادیه اروپا نخواهد خواست که تحریم‌هایش علیه مسکو را بردارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, اوکراین, بلژیک, تحریم, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

افشاگری مسکو درباره نقش پسر بایدن در پروژه‌های ساخت سلاح زیستی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اسناد به‌دست آمده از ایمیل‌های پسر رئیس جمهور آمریکا نشان می‌دهد او نقشی کلیدی در ساخت سلاح‌های زیستی در اوکراین داشته است.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, اوکراین, بیولوژیکی, ترکیه, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا