تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم آبان ماه

آزاد سازی مزد با اصلاح قانون کار

بیست وهفتم آبان ماه -با تغییر مواد ۳۴ و۴۱ قانون کار به طور رسمی افزایش دستمزد سالیانه مشروط بر شرایط اقتصادی کشور خواهد بود.این اصلاحات به معنای پایان کار شورای عالی کار در تعیین سالیانه مزد کارگران مشمول است.
.
کاهش دستمزد کارگران و رواج پدیده چند شغلی

بیست و هفتم آبان ماه – بر پایه برآورد‌های رسمی٬ کارگران از طریق دریافت حداقل دستمزد ماهانه نمی توانند زندگی خود را تامین و نان آور خانواده باشند. مصوبات شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران حدود ۳۰ درصد از نیازهای ماهانه یک خانوار کارگری را تامین می‌کند.خانوار‌های کارگری اکثرا با پدیده چند شغلی برای تامین معاش روبه‌رو هستند.
.
رشد تورم تولید و نا امنی شغلی زحمتکشان

بیست وهفتم آبان ماه -بانک مرکزی با انتشار تازه‌ترین گزارش شاخص قیمت تولیدکننده از نرخ ۰,۵ درصدی تورم ماهانه تولید در مهرماه خبر داد.متوسط نرخ تورم ماهانه تولیدکننده نیز طی هشت ماه اخیر حدود ۰,۶ درصد است. این روند نشانه تعمیق رکود و افزایش نا امنی شغلی برای نیروی کار است.
.
هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، تحت تملک بانک‌ها

بیست و هفتم آبان ماه -مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد ؛ بیش از یک هزار و۵۰۰ واحد صنعتی تحت تملک سیستم بانکی کشور است،از این تعداد، یک هزار و ۹۹ واحد در داخل شهرک‌ها قرار دارد.او افزود: از این مجموعه، ۱۴۷ طرح صنعتی رها شده و کاملا تعطیل است و بقیه با ظرفیتی کمتر از ۷۵ درصد فعالیت می‌کنند.
.
اخراج ۴۳ هزار زن در جریان مرخصی زایمان

بیست و هفتم آبان ماه – اخراج ۴۳ هزار نفراز زنان به دلیل استفاده از قانون مرخصی زایمان اعلام شد.زنان[ کارگرو کارمند ] به دلیل استفاده ازاین قانون امنیت شغلی‌شان به خطر افتاده است.هم‌ اکنون نیز تعداد زیادی از زنان شاغل از این قانون استفاده نمی‌کنند.
.
لایحه اصلاح قانون کار به سود سرمایه داران سوداگر

بیست وهفتم آبان ماه – سوداگران اقتصادی وسرمایه داران ستمگر با اصلاح قانون کار در پی تامین منافع خود و شراکت با خارجیان هستند.دولت آقای روحانی همان طرح دولت سابق را به مجلس فرستاده است.در این لایحه به بهانه شرایط اقتصادی دستمزد کارگران شامل افزیش سالیانه مطابق نرخ تورم نمی شود.
.
لایحه اصلاح قانون کار و هماهنگی دولت و مجلس

بیست و ششم آبان ماه -نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد؛ این لایحه در دولت قبل تهیه شده است٬ برای اینکه این لایحه مجدد مورد بررسی قرار گیرد از سوی کمیسیون اجتماعی به وزارت کارارجاع داده شد.لایحه اصلاح قانون کار پس از بررسی… در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجدد در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار می گیرد.
.
اعتراض کارگران ذوب آهن اصفهان

بیست و ششم آبان ماه- جمعی از کارگران ذوب آهن اصفهان٬ دراعتراض به عدم پرداخت به موقع دستمزد و اقدامات مدیریت این مجتمع صنعتی درمقابل کارخانه تولید ریل ملی تجمع کردند. مدیر عامل ذوب آهن اصفهان اعلام کرده است: شرکت ذوب آهن اصفهان۶۶۶۵ میلیارد تومان بدهکار است که ۳۱۷۷ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی‌های بانکی می شود٬ذوب آهن روزی ۲ میلیارد و۱۰۰ میلیون تومان بهره بانکی می دهد.ازاین رو کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیروهای مازاد [ اخراج کارگران ] “راه دیگری برای کاهش مشکلات” محسوب می شود.
.
تجمع کارگران طرح احداث مخازن نفت در گناوه

بیست وششم آبان ماه – گروهی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری مخازن نگه‌داری نفت در گناوه ٬ در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه حقوق در محوطه کارگاه تجمع کردند.چهار مخزن ذخیره نفت خام در بندر گناوه در دست احداث بوده که بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.
.
افزایش سن بازنشستگی مغایر منافع زحمتکشان است

بیست و ششم آبان ماه -مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار افزایش سن بازنشستگی در ایران شد. مدیران صندوق‌ها بیمه‌ای و وزارت کار به دنبال افزایش سن بازنشستگی بوده اند.برخی مدیران ارشد وزارت خانه‌های صنعت و اقتصاد خواهان افزایش سن بازنشستگی به ۶۸تا۷۰ سال شده اند. براین اساس حق بیمه و نحوه بازنشستگی به زیان نیروی کار تغییر پیدا می کند.
.
مطالبه کارگران فصلی

بیست و ششم آبان ماه -در بحث پرداخت دستمزد، رابطه میان کارگر فصلی و کارفرما در غیرفصول کاری به حالت تعلیق در آمده و با توجه به قرارداد اولیه کار، دستمزدی برای غیرفصل کار پرداخت نمی‌شود. مضاف بر اینکه هنگام محاسبه سنوات خدمت تنها مجموع فصول کار به عنوان سابقه کار مفید کارگر ملاک عمل قرار می‌گیرد.کارگران فصلی به دلیل افزایش هزینه‌ها و تورم موجود، عدم بهره‌مندی از مزایای بیمه و حقوق مکفی خواهان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، ‌رفع مشکلات سنواتی و افزایش دستمزد ماهانه شده‌اند.
.
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کشتارگاه «پرندک خزر»

بیست و ششم آبان ماه- ۱۰۰ کارگر اخراجی کشتارگاه« پرندک خزر» ۷ ماه بعد از تعطیلی موقت این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. مجموع مطالبات این ۱۰۰ کارگر از کارفرما حدود ۲ میلیارد تومان می شود که هر کدام از کارگران مبالغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از کارفرما طلب دارند.طی چند ماه گذشته کارگران کشتارگاه پرندک خزربرای وصول مطالبات صنفی خود مقابل چند نهاد دولتی در شهرستان صومعه سرا واستان گیلان دست به اعتراض صنفی زده اند که آخرین بار ظهر روز ۲۵ آبان ماه مقابل استانداری گیلان انجام شد.
.
اعتراض معلمان به بازداشت فعالان صنفی‌سندیکایی

بیست و ششم آبان ماه- تعدادی از کانونهای صنفی معلمان سراسر کشور با صدور بیانیه‌های جداگانه نسبت به بازداشت فعالان صنفی حقوق معلمان (اسماعیل عبدی) ،اعتراض کردند. در این بیانیه ها، فعالان کانون صنفی معلمان ضمن بیان این که” جای معلم زندان نیست”، خواستار آزادی بازداشت شدگان گردیدند.
.
مطالبات زنان زحمتکش

بیست و ششم آبان ماه- زنان به عنوان یک سوم از بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی حق خود می‌دانند که مطالبات خود را از این سازمان طرح کنند…از ۳۶۵ شهرستان کشور باید نیروی خانم [ زنان کارگر ]که در عرصه کار و تولید فعال هستند و جزو تشکل‌های صنفی بانوان نیز می‌‌باشند ، نمایندگانی را داشته باشند.
.
اعتراض کارگران صنایع چوب«اسالم»

بیست و ششم آبان ماه- صنایع چوب اسالم به دلیل بحران مالی توان تولید ندارد به همین دلیل طی ۵ ماه گذشته دستمزد ۱۳۰ کارگر شاغل در این کارخانه به تاخیر افتاده است.به گفته کارگران معترض ، شرایط فوق تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۱۳۰ کارگری است که در کارخانه کار می‌کنند.به سبب دریافت نکردن چندین ماه دستمزد تامین معیشت برای این کارگران غیرقابل تحمل شده است.
.
ادامه مبارزه کارگران سیمان دشتستان استان بوشهر

بیست و ششم آبان ماه- تجمع کارگران سیمان دشتستان، در روز بیست و ششم آبان ماه وارد سومین روز خود شد. در تجمع امروز که از ساعات اولیه صبح آغاز شده است، حدود دویست نفر از این کارگران شرکت دارند.کارگران این کارخانه با بیان این که مدیرعامل حاضر نیست در جمع کارگران معترض حاضر شود می گویند: خواسته‌های ما واضح و روشن است. ما خواستار افزایش دستمزد و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستیم. در عین حال از ساعات طولانی اضافه کار و دیرکرد در پرداخت مزایا نارضایتی داریم.
.
نامه اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارگران پارس خودرو

بیست و ششم آبان ماه- از حدود ۲۰ سال پیش ۴۷۴ نفر از اعضای تعاونی مسکن کارگران پارس خودرو برای خانه‌دار شدن نسبت به خریداری ۵ هکتار از اراضی منطقه کیان مهر در محدوده مهر شهر کرج اقدام کردند…در ماه‌های گذشته اشخاصی [ که ] خود را بستان‌کار تعاونی‌مسکن کارگران پارس خودرو معرفی می‌کنند، نسبت به توقیف بخش زیادی از این اراضی اقدام کرده‌اند…کارگران تاکید دارند که مطابق اسناد موجود در اداره تعاون استان تهران مالکیت این اراضی به ۴۷۴ کارگر شاغل در پارس خودرو تعلق داشته و نمی توان آنرا به اسم بدهی ادعایی تعاونی مسکن توقیف کرد.
.
مطالبات زنان کارگر در شهر مشهد

بیست و ششم آبان ماه- زنان کارگر با بیان مشکلات حقوقی و قانونی مرتبط با فعالیت زنان در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور، بحث‌های مربوط با بیمه و رده‌بندی مشاغل ، موضوع قراردادهای کاری و رفتار کارفرمایان با زنان شاغل در بخش‌های مختلف تولیدی، آموزشی و خدماتی و نیز تفاوت‌های ناصواب میان کارگران و کارمندان زن و مرد در مشاغل گوناگون, خواستار آنند که در شرایط یکسان کاری در حوزه‌های عمومی یا تخصصی میان زنان و مردان در محیط‌های کاری نباید تفاوتی در میزان درآمد؛ ساعات کاری و نوع قرارداد وجود داشته باشد.
.
اعتراض پرستاران بیمارستان‌های لرستان

بیست وپنجم آبان ماه‌کمبود امکانات و ساعات طولانی کار٬ موجب فشار طاقت فرسا بر کادر درمانی خصوصا پرستاران در مراکز درمانی و بیمارستان‌های خرم آباد و کوهدشت گردیده است.پرستاران این شهر‌ها در اعتراض به این شرایط ٬ خواستار حل مشکلات خود شدند.لرستان یکهزار تخت بیمارستانی کم دارد.
.
تظاهرات علیه اصلاح قانون کار

بیست پنجم آبان ماه‌ -تجمع … گروه‌های کارگری[تشکل‌های مختلف] در اعتراض به تصیمیم مشترک دولت و مجلس برای اصلاح قانون کار، توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.نه فقط رسمی‌ها، غیر رسمی‌ها هم آمده بودند، از همه تشکل‌های کارگری بودند؛ کارگران جنوب و پروژه‌ای؛ کارگران واحدهای تولیدی شهرری و اسلامشهر و کارگران حمل و نقل و اتوبوسرانی. چیزی که از هر چیز دیگر مشهودتر بود، اتحاد و همبستگی کارگران از گروهها و طیف‌های مختلف بود، همه یکصدا شعار می دادند.
.
اعتراض کارگران و زحمتکشان زنجان به لایحه اصلاح قانون کار

بیست پنجم آبان ماه- … برخلاف وعده وشعارتدبیروامید رونق اقتصادی ونشاط اجتماعی با اخراج دسته جمعی هرروز کارگران ازبین رفت، ما کارگران خواهان باز پس گیری لایحه اصلاح قانون کار هستیم.ما کارگران، مخالفت صریح خود را با لایحه پیشنهادی دولت اعلام می‌داریم، چرا که لایحه، جنبه‌‌های حمایتی این قانون را نشانه گرفته و رویکرد آن حمایت از کارگران نیست….
.
اعتراض به طرح تحول سلامت

بیست پنجم آبان ماه- تا به اینجا اجرای طرح تحول سلامت با اتلاف هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور دستاوردی غیر از بالا رفتن تعرفه‌های درمان، اختلاف دستمزد پرستاران و پزشکان و نازل شدن کیفیت خدمات درمانی نداشته است….اما اجرای غلط آن به توزیع رانت انجامید که عدالت در نظام درمان کشور را به محاق برد.
.
اعتراض کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه

بیست پنجم آبان ماه- به دلیل پرداخت نشدن بخشی از حق بیمه کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه دو هزار و ۵۰۰ کارگر این مجموعه خودداری می‌کند…و علاوه بر همه اینها هنوز مشکلات بازنشستگی کارگران قدیمی مجتمع نیشکر هنوز به قوت خود باقیست. همچنین حدود ۲ سال است که سازمان تامین اجتماعی از مدیریت کارخانه معادل ۱۰ میلیارد تومان بابت جبران فاصله سوابق بیمه کارگران نی‌بر طلبکار است.
.
واردات برنج و نابودی امنیت شغلی کارگران کارگاه‌های برنج کوبی

بیست و چهارم آبان ماه -طی هفت ماهه نخست امسال ۲۷۹ هزار و ۵۸۵ تن برنج به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۱۸ دلار به ایران وارد شده است. این واردات به ورشکستگی ده ها کارگاه برنج کوبی و برنج پاک کنی منجر شده و نا امنی شغلی و کاهش درآمد هزاران کارگر فصلی را در چند استان به دبنال داشته است.
.
ترکیب کارگران شاغل در صنایع وبخش خدمات

بیست وچهارم آبان ماه – صنایع کشور ۲۶,۴ درصد از جمعیت کارگران ساده[ غیر ماهر‌نیمه ماهر مشمول قانون کار] را در خود جای داده است. تعداد کارگران ساده‌ای که در بخش خدمات مشغول فعالیت هستند نیز ۹,۲درصد است و ۱۳,۶درصد مابقی کارگران جزو گروهی هستند که هنگام سرشماری شغل‌شان را اظهار نکرده‌اند.
.
تجمع اعتراضی کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس

بیست و چهارم آبان ماه -کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس بیش از سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. در ماههای جاری تعداد زیادی از کارگران این پالایشگاه تعدیل[ اخراج ] شده اند.
.
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد

بیست و چهارم آبان ماه – جمعی از کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد صبح روز۲۲ آبان ماه در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود به مدت ۱۶ ماه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
.
طوماراعتراضی کارگران استان مرکزی

بیست و چهارم آبان ماه – در این طومار نسبت به لایحه اصلاح قانون کار و مطرح شدن طرح ادغام اعتراض شده است. طرح پیشنهادی اصلاح قانون کار مستقیما امنیت شغلی کارگران را بیش از پیش نشانه رفته … وسازمان تامین اجتماعی بر اساس نص صریح قانون ، سازمانی عمومی و غیردولتی است که منابع آن حاصل دسترنج کارگران شریف و بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز می‌‌باشد.
.
اعتراض کارگران کارخانه خودروسازی سایپا

بیست و چهارم آبان ماه – …آنچه که از زمان آغاز سکونت موجب نگرانی و بروز مشکلات جدیدی برای همه ما شده است، استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد ودرجه پایین در ساخت پروژه است که تاکنون باعث نشست فضای حاشیه‌ بتونی اطراف ساختمان، ریزش چاه فاضلاب و ترک برداشتن برخی از دیوارهای پروژه شده است. از مدیریت ساپیا در مقام کارفرمای اصلی همه کارگران ساکن در این مجتمع می خواهیم تا دست‌کم برای ارزیابی صحت اعتراض‌های موجود هم که شده از این مجتمع بازدیدی به عمل آورد.
.
اعتراض کارگران آبفای اهواز

بیست و چهارم آبان ماه – دو شرکت پیمانکاری پیشین اداره آب و فاضلاب اهواز همچنان از حدود ۴ سال قبل نیمی از دستمزد، حق سنوات، مرخصی، پاداش، اضافه کاری وعیدی کارگران را هنوز پرداخت نکرده‌اند.کارگران پیمانی آبفای اهواز خواستار دریافت مطالبات معوقه و اجرای طرح‌های مستقیم شدن قراردادهای کاری هستند.
.
اعتصاب کارگران سیمان دشتستان استان بوشهر

بیست و چهارم آبان ماه – صبح روز بیست و چهارم آبان بیش از صدنفر از کارگران سیمان دشتستان استان بوشهر در اعتراض به شرایط کاری سخت، کاهش دستمزد و عدم پرداخت مزایای مزدی در محوطه این کارخانه تجمع کردند.قرار شده مدیر عامل کارخانه فردا صبح در جمع کارگران حاضر شود و به خواسته‌های آنها رسیدگی کند. کارگران می گویند تا فردا صبح صبر می کنیم و اگر به مطالباتمان رسیدگی نشد، باز هم اعتراض خواهیم کرد.
.
اعتراض کارگران شهرداری بجنورد

بیست و سوم آبان ماه- کارگران شهرداری بجنورد ازجمله سازمان فضای سبز دراعتراض به عدم پرداخت هشت ماه حقوق ودیگر مزایا به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر مبادرت کردند.
.
بیکاری کارگران کارگاه‌های تولید روغن زیتون

بیست و سوم آبان ماه – با افزایش واردات روغن زیتون٬ ده‌ها کارگاه روغن کشی و تولید روغن زیتون در شمال و غرب کشور به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در آمده اند. با ورشکستگی کارگاه‌های روغن کشی٬ صدها کارگر ثابت و فصلی تعدیل [ اخراج] و بیکار شده اند.
.
بدهی کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی

بیست و سوم آبان ماه – کارگران به عنوان سهامداران اصلی سازمان تامین اجتماعی،خواستار پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی هستند.بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ۹۰ هزار میلیارد تومان است.
.
صنعتگران وهنرمندان صنایع دستی خواهان بیمه هستند

بیست و سوم آبان ماه -هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور به قطع بیمه خود اعتراض کردند.سازمان تامین اجتماعی، دلیل قطع بیمه را نداشتن اعتبار کافی بیان و نام بیش از سه‌هزار نفر از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی را از فهرست بیمه حذف کرده است.
.
اعتراض کارگران منطقه آزاد ارس

بیست وسوم آبان ماه- جمعی از کارگران منطقه آزاد تجاری ارس واقع در استان آذربایجان شرقی به شرایط معیشتی و عدم دریافت به موقع مزد و مزایای شغلی خود اعتراض کردند.منطقه آزاد تجاری ارس اکنون به مبادی واردات کالاهای لوکس (و نه سرمایه‌ای )و مصرفی ترکیه و چین تبدیل شده و کارگران این منطقه در شرایط اسف باری قرار دارند.
.
آزادسازی قیمت‌ها و مزد ناچیز کارگران

بیست و سوم آبان ماه -وزیر اقتصاد:به سوی آزادسازی قیمت‌ها در حرکت هستیم.خصوصی‌سازی در کشور در حالی رخ داده است که به باور بسیاری…، اصلی‌ترین مرحله آن،یعنی لغو قیمت‌های تکلیفی هنوز محقق نشده است و این مسئله یکی از موانع گذار به بازارهای رقابتی است.این در حالی است که باخصوصی‌سازی امنیت شغلی کارگران پایمال و دستمزد آنها پایین تراز سطح قیمت‌ها و تورم تعیین می گردد.
.
اعتراض به طرح بیمه سلامت

بیست و سوم آبان ماه- هدف اصلی از بحث ادغام، فقط و فقط تامین هزینه‌های ایجاد شده غیرمتعارف در بخش سلامت است…ادغام طرحی است غیر اصولی و غیر قانونی که با پا گذاشتن روی دوش ضعیفترین قشر جامعه، یعنی[ طبقه کارگر ] کارگران، قرار است جامه عمل بپوشد…قرار نیست سرمایه کارگری که در معدن زغالسنگ کار می کند یا روزی ۸ ساعت پای کوره می ایستد به جیب وزارت بهداشت سرازیر شود…
.
اعتراض کارگران کارخانه «برفاب» در استان چهار محال بختیاری

بیست و سوم آبان ماه- در این واحد تولیدی بیش از ۳۰۰کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای آبان ماه جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، از این تعداد حدود ۲۸۰ کارگر پس از خاتمه قرارداد کار تعدیل[ اخراج] شده‌اند… تعدادی از کارگران این کارخانه با ۲۸ سال سابق کار در آستانه بازنشسته شدن بودند که با این اقدام کارفرما بازنشستگی آنها با مشکل روبرو شده است.
.
اعتراض کارگران اراک به لایحه اصلاح قانون کار و طرح بیمه سلامت

بیست و سوم آبان ماه- تمامی این تغییرات قانونی در ابتدا به نام ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی صورت گرفته اند اما در نهایت به زیان حقوق نیروی انسانی بوده است به صورتی که می توان گفته که در نتیجه تصویب و اجرایی مقرراتی از این دست هزاران کارگر از دستیابی به حقوق خود محروم شدند…هرگونه دست اندازی به اموال کارگران واکنش جدی کارگران را به همراه خواهد داشت.
.
اعتراض پرستاران و کادر درمان بیمارستان رجایی گچساران

بیست و سوم آبان ماه- پرستاران و کادر درمان بیمارستان رجایی گچساران ۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.بیش از ۶۰ درصد بودجه بیمارستان صرف پرداخت تعرفه‌های بالای پزشکان می شود و پرستاران در این میان، کارانه حداقلی خود را هم دریافت نمی‌کنند…حتی اضافه کاری پرستاران در ماههای گذشته پرداخت نشده، در حالی که این کادر درمان در ساعات شب و با تحمل بیدارخوابی بسیار، به بیماران خدمت رسانی کرده اند.
.
اعتراض رانندگان مسافربری به طرح بیمه‌ سلامت

بیست و سوم آبان ماه- ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی برای رانندگان مسافربری ظالمانه‌ است و هم اکنون رانندگان مسافربری سهم حق بیمه کارفرما را نیز خود پرداخت می‌کنند و به احتمال فراوان پس از این ادغام باید همانند سایر بیمه شدگان از خدمات درمانی استفاده کنند… وزارت بهداشت به تبعات این ادغام توجهی ندارند و تنها می‌خواهند کسری منابع طرح تحول سلامت را جبران کند.
.
اعتراض کارگران شهرداری ملایر

بیست و دوم آبان ماه- کارگران خدماتی شهرداری ملایر دراستان همدان بیش از ۳ ماه مزد طلبکارند. طی سه ماه گذشته مراجعه آن‌ها به دوایر مختلف برای دریافت حقوق بی‌نتیجه بوده است. کارگران در اعتراض به شرایط معیشتی خود و خانواده‌هایشان مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند .کارگران خدماتی فاقد قرداد دایمی هستند.
.
وزارت کار و برنامه اشتغال‌زایی

بیست و دوم آبان ماه -معاون توسعه کارآفرینی[ کارفرمایی] و اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه به ازای ایجاد هر دو شغل، یک شغل موجود از بین می‌رود،گفت: بخش زیادی از اشتغال ایجادشده، در بخش غیررسمی اقتصاد بوده است.در بخش صنعت، ریزش نیروی کار داشتیم و رشد صنعت منفی بوده.
.
پایان اعتصاب غذای کارگران کارخانه صنعتی بهشهر در استان تهران

بیست و دوم آبان ماه- حوالی ظهرروز ۲۲ آبان ماه جلسه‌ای با حضور مدیریت و نمایندگان کارگران این کارخانه بر گزار شد.در این جلسه، مقرر شد که کارفرما افزایش مزایای مزدی همانند حق پاداش ،تولید وحق جذب را همانند سالهای گذشته حداکثر تا ده روز آینده برای کارگرانی که تعداد آنها دست کم ۵۰۰ است، پرداخت کند و در مقابل توافق شد تا کارگران معترض از روز۲۲ آبان ماه به اقدام اعتراضی ۱۰ روز گذشته خود که تاکنون به صورت خودداری از صرف غذای[ اعتصاب غذا ] کارخانه اجرا شده بود؛ خاتمه دهند.
.
تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شهر بجنورد

بیست و دوم آبان ماه- کارگران شهرداری شهر بجنورد، روز ۲۲ آبان ماه در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود در محل سالن اجتماعات شورای اسلامی این شهر تجمع کرد‌ند.علاوه بر آنکه طی چند ماه گذشته دستمزد وحق بیمه آنان پرداخت نشده است با گذشت هشت ماه از سال هنوز عیدی آنها پرداخت نشده است.
.
اعتراض قبول شدگان آزمون استخدامی سازمان فنی حرفه ای

بیست و دوم آبان ماه- در سراسر کشور از مجموع ۳ هزار مربی حق التدریسی سازمان فنی و حرفه‌ای هنوز ۱۴۰۰ نفر از این زحمتکشان بعد از گذشت ۲ سال از زمان بر گزاری آزمون کتبی تبدیل وضعیت نشده‌اند که دریافتی ماهانه آنها حدود۳۰۰ هزار تومان است.به گفته این مربیان حق التدریسی پیش از این قرار بود تا ۱۸ اسفند سال ۹۳ تکلیف وضعیت استخدامی آنها روشن شود که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.
.
اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

بیست و دوم آبان ماه- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: اگر کارگران بخواهند، حاضریم تا لایحه اصلاح قانون کار را پس بگیریم، کارگران بارها … برای بازپسگیری لایحه اصلاح قانون کار بیانیه و طومار جمع آوری و منتشر کرده‌اند و ظاهرا تا حالا مسئولان وزارت کار متوجه این نارضایتی نشده‌اند.
.
حمایت قوه قضاییه از کارفرمایان

بیست و دوم آبان ماه- …هم اکنون برای فردی که به اموال کارگران و مستمری بگیران در تامین اجتماعی دست اندازی کرده و آن رابه یغما برده جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در نظر می گیرند اما کارگران با شکایت کارفرما بلافاصله بعد از دریافت حکم شلاق می‌خورند.
.
تلاش دولت و وزارت کار برای اصلاح قانون کار

بیست و دوم آبان ماه- دولت و به صورت مشص مسئولان وزارت کار در این مدت با وقت کشی و انداختن توپ به زمین دولت قبل سعی کردند لایحه اصلاح قانون کار را در مجلس نگه دارند…دولت پس از برداشته شدن تحریم‌ها قصد رونق دادن به بازار کسب و کار را دارد اما در این راه وارد مسیری شده است که به تباهی فرودستان خواهد انجامید که البته کارفرمایان دلسوز نیز متضرر خواهند شد.
.
هنرمندان ارکستر ملی و مطالبات آن ها

بیست و یکم آبان ماه – رهبرارکستر ملی اعلام کرد؛ واحد موسیقی صدا و سیما برنامه‌های تولیدی خاصی ندارد چراکه بودجه بسیار کمی دارند.با وجود اینکه در زمان فعالیت در این سازمان قرارداد داشته‌ام باز هم نمی‌توانم معوقاتم را بگیرم.در زمان بازنشستگی اجحاف‌های زیادی به من شده است و طلب‌های بسیاری از این سازمان دارم.
.
حمایت وزیر کار از امنیت سرمایه

بیست ویکم آبان ماه- در سه سال گذشته عملکرد مدیران وزارت[ کار ] نه در جهت بهبود معیشت و امنیت شغلی کارگران بوده که برعکس در جهت حمایت از امنیت سرمایه بوده است…دولت و وزارت کار پیش از این نیز ثابت کرده اند که گوش شنوایی برای اعتراضات جامعه کارگری ندارند.
.
اعتراض کارگران کارخانه آلومینیوم مهدی

بیست ویکم آبان ماه- با گذشت ۸ ماه از اخراج دونفر از کارگران کارخانه آلومینیوم مهدی با سوابق ۲۰ سال کار هنوز کارفرما مطالبه‌های حقوقی و حق سنوات کارگران اخراجی را پرداخت نکرده است.این دو کارگر با در دست داشتن حکم بازگشت به‌کار به کارخانه مراجعه می کنند اما کارفرما از ورود آنان جلوگیری کرده است .کارگران اخراجی این واحد تولیدی در حال حاضر نه تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و نه از کارفرما حقوقی دریافت می‌کنند ، مطالبات معوقه هر یک از این کارگران بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بر آورد می‌شود.
احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!
اتخاد کارگر

در واکنش به اصلاح قانون کار مطرح شد: مناطق آزاد چقدر رشد کردند؟

یک مقام مسئول کارگری گفت: کسانی که قانون کار را مانع تولید می‌دانند پاسخ بدهند که آیا در مناطق آزاد و ویژه که از قانون کار مستثنی هستند رشد اقتصادی و صنعتی ایجاد شده است؟ عبداله وطن خواه- عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قانون کار ... در واکنش به اصلاح قانون کار مطرح شد: مناطق آزاد چقدر رشد کردند؟

ادامه

ایران, خبر, کارگری

کارگران متحد شدند؛ تجمع علیه اصلاحیه ضد کارگری دولت

صبح امروز تجمع کارگران مقابل مجلس شورای اسلامی شکل گرفت؛ این گزارش نگاهی است اجمالی به حال و هوای این تجمع. هوای شهر تهران همچنان آلوده است؛ اما کارگران با وجود این آلودگی مفرط و سختی در نفس کشیدن،کوتاه نیامدند. امروز بیرون آمدند و اعتراض خود را با صدای بلند فریاد زدند. اعتراضی که هفته‌هاست ... کارگران متحد شدند؛ تجمع علیه اصلاحیه ضد کارگری دولت

ادامه

ایران, خبر, کارگری

نائب رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران: کوبیدن آخرین میخ تابوت حمایت‌های اجتماعی با لایحه اصلاح قانون کار

وی افزود: برای کارگران روشن است که دولت و مجلس دغدغه دیگری جزء تامین امنیت سرمایه ندارند و طبیعی است که در این نظام جدید مناسبات روابط کار چیزی جزء احیا نظام ارباب رعیتی نیست.   عضو هیات مدیره مجمع صنفی نمایندگان کارگری استان تهران تاکید دارد که لایحه اصلاح قانون کار و ادغام صندوق ... نائب رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران: کوبیدن آخرین میخ تابوت حمایت‌های اجتماعی با لایحه اصلاح قانون کار

ادامه

ایران, خبر, کارگری

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم آبان ماه

لایحه اصلاح قانون کار و حق برپایی تشکل سندیکایی بیستم آبان ماه- رویکرد اصلاح قانون کار بر حذف شرکای اجتماعی دولت بنا شده و نیز درصدد تضعیف جایگاه تشکلات کارگری و حقوق بنیادین کاراست.با این لایحه کارگران٬ نه می توانند آزادانه تشکل صنفی [ سندیکایی ] داشته باشند٬ نه از حق اعتصاب برخوردارند. لایحه بودجه ... چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم آبان ماه

ادامه

ایران, خبر, کارگری