تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم آبان ماه

لایحه اصلاح قانون کار و حق برپایی تشکل سندیکایی
بیستم آبان ماه- رویکرد اصلاح قانون کار بر حذف شرکای اجتماعی دولت بنا شده و نیز درصدد تضعیف جایگاه تشکلات کارگری و حقوق بنیادین کاراست.با این لایحه کارگران٬ نه می توانند آزادانه تشکل صنفی [ سندیکایی ] داشته باشند٬ نه از حق اعتصاب برخوردارند.

لایحه بودجه سال آینده و میزان دستمزد زحمتکشان
بیستم آبان ماه- در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بودجه‌هایی است که سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط براساس بخشنامه در لایحه بودجه سال آینده دریافت خواهند کرد. درباره‌ میزان افزایش حقوق کارکنان همان‌طورکه در ضوابط بودجه آمده بود، همان ۱۰ درصد تعیین خواهد شد.این رقم ۲ درصد کمتر از ۱۲ درصد حداقل برای سال جاری است.

اصلاح قانون کار مطابق برنامه‌های توسعه “الزامی” است
بیستم آبان ماه- قائم مقام دبیرکل کانون‌های انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران گفت:اصلاح قانون کار در ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه و ماده ۷۳ قانون برنامه پنجم توسعه مورد تاکید است.نیروی کار[ کارگران ] باید در نقطه مقابل کارفرما و نیز ضد اشتغال و ضد سرمایه داری نباشد.قانون کار فعلی … ماده ۱۲ قانون کارتهدیدی برای سرمایه گذاری است.زیرا از تغییر حقوقی در مالکیت گفت و گو می کند.

مبارزه کارگران کارخانه نورد و لوله اهواز
بیستم آبان ماه- کارگران شرکت نورد و لوله اهواز٬ ازشرکتهای وابسته به فولاد خوزستان با تجمع مقابل دفتر مدیریت مخالفت خود با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی را اعلام کردند. استاندار خوزستان اظهار داشته ؛شرکت نورد و لوله اهواز به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

تعویق تشکیل “کمیته‌های تعیین حداقل مزد”
بیستم آبان ماه- به طور معمول جلسات کارگروه‌های مزد برای تعیین حداقل دستمزد از شهریورماه رسمیت پیدا می‌کرد اما با وجود اینکه کمتر از۵ ماه تا پایان سال باقی مانده،هنوز این جلسات به طور رسمی برگزار نشده است.

دولت مانع پرداخت حق مسکن کارگران است
بیستم آبان ماه- براساس مصوبه شورای عالی کار در پایان سال ۹۳ حق مسکن کارگران از۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.همچنین موضوع اعمال حق مسکن۴۰ هزارتومانی در فیش‌های حقوق،خردادماه امسال مورد بررسی و تایید قرارگرفت.با وجود این مصوبات،افزایش حق مسکن هنوز در فیش‌ حقوقی کارگران اعمال نشده است.

اعتراض کارگران به سخت تر کردن شریط بازنشستگی
بیستم آبان ماه- مبنا قراردادن ۵ سال آخر دریافت دستمزد برای بازنشستگی و تعیین مستمری ناعادلانه است و قطعا چنین بی‌عدالتی نباید تبدیل به قانون شود.

اعتراض کارگران راه آهن ایران
بیستم آبان ماه- برخی از شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با رجاء نه توانایی مالی لازم را دارند و نه از صلاحیت فنی مورد نیاز برخوردارند. این شرکت‌ها که نیروهای فنی، برق و موتوریست رجاء طرف قرارداد با آنها هستند، بیشتر اوقات در پرداخت دستمزد و مزایای مزدی کارگران تاخیر دارند.

مبارزه کارگران کارخانه قند فسا
بیستم آبان ماه- در سال گذشته، فقط سه ماه خطوط تولید فعال بود و اکنون، نزدیک یک سال است که بیکاریم. پافشاری‌ها و اعتراضات کارگران در ماههای گذشته، نتیجه بخش بوده و مسئولان استانی را وادار به پاسخگویی و فراهم کردن مواد اولیه این کارخانه قدیمی کرده است.

شهرک‌های صنعتی اصفهان در رکود
نوزدهم آبان ماه- رکود ظرف یکی دو سال گذشته باعث شد ٬ واحدهای تولیدی، کارخانه و کارگاه‌ها درشهرک‌های صنعتی اصفهان تعطیل یا نیمه تعطیل باشند. بالغ بر ۱۰۰ هزار کارگرتعدیل نیرو[ اخراج] واز کار بیکار شدند. در کارخانه‌هایشان یک بخش نگهبانی قرار داده و کارخانه را به حالت تعطیل درآورده‌اند.

اعتصاب کارگران پروژه راه سازی زنجان
نوزدهم آبان ماه- گروهی از کارگران پروژه احداث جاده چهاربانده محور سلطانیه- خدابنده- همدان٬ در اعتراض به اخراج دستجمعی و عدم دریافت مزد خود طی دو ماه گذشته اعتصاب کردند. کارگران این پروژه فاقد قرارداد مکتوب هستند.

اعتراض پرستاران به سیاست‌های وزارت بهداشت
نوزدهم آبان ماه – وزارت بهداشت با تعلل در پرداخت کارانه پرستاران قصد دارد تا بر میزان فشارهای خود بر صندوق‌های بیمه‌های درمانی و به ویژه سازمان تامین اجتماعی اضافه کند .این اقدام وزارت بهداشت به نوعی استفاده ابزاری برای تحقق ادغام بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت است. به دلیل بالا بودن تعرفه‌های پزشکی صندوق‌های بیمه به وزارت بهداشت بدهکار هستند اما باید در نظر داشت که سازمان تامین اجتماعی به عنوان فراگیرترین صندوق درمانی کشور جایی در میان این بدهکاران ندارد.

اعتراض به طرح تحول سلامت
نوزدهم آبان ماه – صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگرانی است که با همه مشکلات مالی توانسته‌اند از طریق پس انداز بخشی از درآمد ماهانه خود، امکانات درمانی گسترده و مستقلی را سازمان دهی کنند.این ادغام هیچ دستاوردی به جز نهادینه کردن بی‌عدالتی نخواهد داشت…هم اکنون در نتیجه اجرای غلط طرح تحو‌ل سلامت ، صندوق‌های بیمه‌های درمانی به ورطه ورشکستگی افتاده اند.

افزایش نرخ بیکاری با اجرای فرامین صندوق بین المللی پول
هجدهم آبان ماه- نرخ بیکاری در تابستان سال جاری به ۱۲,۷ درصد رسیده است. این رقم هم نسبت به تابستان سال ۱۳۹۴ و هم نسبت به بهار سال جاری روند افزایشی داشته است. طبق این آمار، نرخ بیکاری در تابستان سال قبل۱۰,۹ درصد و در بهار سال جاری معادل با۱۲,۲ درصد عنوان شده بود.

استثمارلگام گسیخته کودکان کار
هجدهم آبان ماه- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص میزان درآمد هر یک از کودکان کار وخیابان گفت: کودکان کار و خیابان روزانه ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارند و می‌توان میانگین درآمد روزانه کودکان کار را ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد. این درآمد به جیب کارفرمایان و صاحب کاران سود جو می رود و فقط بخش ناچیزی به کودکان مظلوم می رسد.

ادامه اعتراضات به طرح تحول سلامت
هجدهم آبان ماه- از زمان اجرای طرح تحول سلامت بیش از ۷هزار میلیارد تومان هزینه بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته شده است. افزایش ۴۰۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در کنار افزایش ناچیزحقوق پرستاران همواره موجب گلایه[ اعتراض پرستاران] آنها بوده است.

اعتراض کارگران خودروساز به لایحه اصلاح قانون کار
هجدهم آبان ماه- کارگران خودروساز از همه تشکل‌ها و فعالین کارگری خواستند که به تلاش‌ها برای جرح و تعدیل قانون کار اعتراض کنند. خواسته جامعه کارگری[ طبقه کارگر ] نه تنها استرداد لایحه ضد کارگری اصلاح قانون کار، بلکه اجرایی شدن بندهای حمایتی این سند قانونی است که سالهاست به دست فراموشی سپرده شده.علاوه بر این، کارگران به مطرح شدن مجدد طرح ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت انتقاد[ اعتراض ] کردند و افزودند: منابع مالی تامین اجتماعی حق الناس کارگران است و هیچ نهادی حق دست اندازی به آن را ندارد.

اعتصاب کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا
هجدهم آبان ماه- کارگران این شرکت از روز ۱۷ آبان ماه و در محوطه شرکت دست به تجمع صنفی زده‌اند. کارگران خواسته‌های خود را اینگونه عنوان کردند: حق تشکل یابی‌ در کارخانه، افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حق سنوات به بازنشستگان و پرداخت آکورد و بهره وری ماهانه.

مطالبات کارگران در دو منظقه ویژه عسلویه
هجدهم آبان ماه- با توجه به بالا بودن ریسک حوادث کار و تلفات نیروی انسانی در منظقه ویژه عسلویه، ضرورت تجهیز امکانات درمانی عسلویه یک نیاز ضروری است اما متاسفانه وزارت بهداشت در این زمینه به تعهدات خود عمل نکرده است. بخشی از اعتراضات کارگران مربوط به بدحسابی کارفرمایان در خصوص عدم پرداخت حق بیمه کارگران, به روز نبودن وسائط حمل و نقل و استراحتگا ه‌های نامناسب است.

تجمع اعتراضی کارگران نی بر مجتمع کشت ‌و صنعت هفت تپه
هجدهم آبان ماه- صبح روز۱۸ آبان ماه گروهی ازکارگران نی بر مجتمع کشت ‌و صنعت هفت تپه در محوطه کارخانه مقابل ساختمان اداری تجمع کردند. دلیل اعتراض امروز پرداخت نشدن حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی بری است که در فاصله سالهای ۶۸ تا ۹۲ مشغول کار بوده‌اند. دولت طی مصوبه‌ای مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه کارگران اختصاص داد که تا این لحظه مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات تعیین شده توسط دولت پرداخت شده است. در صورت پرداخت مابقی حق بیمه فصول بیکاری کارگران حدود ۲۵۰کارگر از مجموع ۳۵۰کارگر نی بر کنونی بازنشسته می‌شوند. یکی دیگر از خواسته‌های صنفی کارگران نی بر در اجتماع امروز،پرداخت حق بهره برداری سال گذشته کارگران است.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی میدان نفت وگاز تنگ بیجار
هجدهم آبان ماه- ۲۰۰ کارگراخراجی میدان نفت وگاز تنگ بیجار در استان ایلام با سوابق کاری ۷ تا ۸ سال طی دوروز گذشته با تجمع در مقابل ساختمان وزارت نفت پیگیر مطالبات معوقه خود شدند. خواست این زحمتکشان بازگشت به کار و پرداخت معوقات حقوقی است.

ادامه مبارزه کارگران کارخانه شیشه قزوین
هجدهم آبان ماه- اعتراض صنفی کارگران کارخانه شیشه قزوین که از روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۲آبان ماه) آغاز شده بود تا امروز۱۸ آبان ماه نیز ادامه یافت. خواست کارگران پرداخت مطالبات معوقه، تامین امنیت شغلی و پرداخت منظم بیمه کارگران است . مجموع مطالبات حدود ۲۸۳ نفر ازکارگران قراردادی و پیمانکاری شیشه قزوین دست‌کم در ۶ ماه گذشته به تاخیر افتاده و حق سنوات آنان نیز از سال ۹۳ تا هم اکنون پرداخت نشده است. همچنین کارفرما دستمزد حدود ۳۷ نفر از کارگران رسمی کارخانه را در ماههای تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه سال جاری به همراه نیمی از عیدی سال ۹۴ بدهکار است.

اعتراض کارکنان موزه‌ها به برنامه خصوصی‌سازی
هفدهم آبان ماه – کارکنان و متخصصان بخش‌های مختلف دو موزه هنرهای معاصر و صبا٬ مخالفت خود با واگذاری این دو موزه به بخش خصوصی‌ را اعلام کردند. خصوصی‌سازی موزه‌ها مغایرمنافع عمومی و امنیت شغلی کارکنان آن است.موزه‌ای همچون موزه هنرهای معاصر به دلیل گنجینه‌های عظیم و بی‌بدیلی باید تحت حمایت و حفاظت دولت و حاکمیت باقی بماند

مبارزه کارگران سد و نیروگاه چم شیر
هفدهم آبان ماه -کارگران سد و نیروگاه چم شیر نسبت به برخورد و اقدامات مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران در جریان رسیدگی به مطالبات خود٬اعتراض کرده و خواستار پرداخت به موقع حقوق و مزایای شغلی شدند.

راهپیمایی دوباره کارگران کارخانه هپکو
هفدهم آبان ماه -،کارگران کارخانه هپکوبرای سومین بار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان، دست به راهپیمایی در شهراراک زدند.کارگران شرکت هپکو روزهای متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان،تجمع واعتصاب کرده اند.

قالیبافان و بیمه درمانی تامین اجتماعی
هفدهم آبان ماه- هزاران قالیباف در سراسر کشور از ابتدی‌ترین حقوق محروم بوده و در شرایط بسیارنا مطلوب زندگی می کنند.مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف اعلام کرد؛ دولت حتی حداقل یارانه بیمه درمانی تامین اجتماعی این قشر[قالیبافان زحمتکش ] شرافتمند را تقبل نمی کند .

ادامه بررسی لایحه اصلاحیه قانون کار در مجلس
هفدهم آبان ماه- زمزمه‌ تغییر بررسی لایحه اصلاحیه قانون کار از کمیسیون اجتماعی به کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح است.تغییر کمیسیون اجتماعی مجلس و جایگزینی کمیسیون اقتصادی برای بررسی لایحه اصلاحیه قانون کار موجب نگرانی‌های جدی‌تری شده است.

اعتصاب کارگران سیمان دشتستان
هفدهم آبان ماه – از ابتدای صبح ۱۷ آبان ماه کارگران قرارداد مستقیم و پیمانکاری این کارخانه مقابل درب کارخانه تجمع اعتراضی بر پا کرده‌اند .کارگران می‌گویند: در ماههای اخیر ساعات اضافه کاری تغییر کرده‌است و در پرداخت مزایا تاخیر وجود دارد. با وجود سالهای طولانی سابقه کار، دستمزد کارگران پایین است و تقریبا معادل حداقل دستمزد، دریافتی دارند.

اعتصاب و اعتراضی کارگران قطار شهری کرج
هفدهم آبان ماه – کارگران قطار شهری کرج که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «سایبر بین الملل» در اجرای این پروژه فعالیت می‌کنند پیش از ظهر روز گذشته در اعتراض به یکسال معوقات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری البرز تجمع کردند.

اعتراض زحمتکشان به اجرای طرح تحول بیمه سلامت
هفدهم آبان ماه- از زمان اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های درمان به نحوی افزایش یافته است که تنها می توان آن را تعمیق بی‌عدلتی قلمداد کرد.دولت تنها از افزایش سرانه درمان فاع کرده و هیچ اقدامی برای بهبود شرایط کیفی و کمی خدمات درمانی انجام نمی‌دهد،..این طرح تحول سلامت بود که تعرفه های درمان را افزایش داد و موجب شد تا حقوق پرستاران در قیاس با پزشکان چون قطره‌ای باشد.

مطالبات پرداخت نشده کارگران سها طب
هفدهم آبان ماه – شرکت سها طب تا سال ۸۷ حدود ۱۲۰کارگر فعال داشت اما… تا به جایی که هم اکنون تعداد کارگران آن به ۹ نفر رسیده است که این ۹ کارگر جدا از دریافت نکردن طلب مزدی به دلیل کاهش حداقلی توان تولید این کارخانه نگران امنیت شغلی خود هستند. به علت تاخیر در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی دفترچه‌های در مانی کارگران همیشه با مشکل تامین اعتبار روبروست. نیمی از کارگران اخراج شده بین ۵۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان از کارفرما طلبکارند .

کارگران ایران خودرو و معضل بازنشستگی
هفدهم آبان ماه – کارگران این کارخانه نسبت به نوع قرارداد‌های که با پیمانکاران دارند معترضند .کارگران می‌گویند برای نمونه کار در واحد ریخته‌گری، سخت و زیان آور محسوب می‌شود و می‌توان از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرد، اما کارگرانی که با شرکت‌های پیمانکاری قرارداد داشته‌اند وشغل آنها جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شد ولی پس از عقد قرارداد مستقیم، شغل آنها سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود و بایستی بیست سال تمام برای خود ایران خودرو کار کنند تا بتوانند بازنشست شوند.

ساختار “جدید” برای صنعت پتروشیمی و حقوق کارگران
شانزدهم آبان ماه- بخش‌های خصوصی [ وبنیاد هایی انگلی] بررسی و مطالعه درباره تأسیس “وزارت پتروشیمی” با هدف خصوصی سازی کامل این صنعت٬ تحت نام ایجاد ساختار “جدید” را در دستور کار دارند. تعدیل نیرو٬حذف شغل‌های موازی [اخراج کارگران] در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است.

اعتراض زحمتکشان به ادغام بخش در مان تامین اجتماعی با سایر بیمه‌ها
شانزدهم آبان ماه- مدیران وزارت بهداشت با همکاری بخشی از مجلس می‌خواهند به نام تدبیر و تحول در ساختار درمانی کشور به اموال کارگران دست درازی کنند. تجربیات گذشته نشان می‌دهد که در این زمینه به حسن عملکرد دولتها هیچ اعتمادی نیست.

خواست کارگران ساختمانی، برخورداری از بیمه‌ تامین اجتماعی
شانزدهم آبان ماه- دولت امسال وعده داده که ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کند اما تاکنون به وعده‌‌اش عمل نکرده…بیش از ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی منتظر هستند که تامین اجتماعی آنها را بیمه کند اما بی‌توجهی سازمان تامین اجتماعی و در کنار آن تعیین سهمیه بندی برای بیمه کارگران ساختمانی موجب شده که نارضایتی کارگران ساختمانی افزایش یابد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری نیشابور
پانزدهم آبان ماه- در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد مهرماه و نیمی از شهریور ماه بیش از ۵۰ کارگر پیمانکاری شهرداری نیشابور و همچنین عدم پرداخت مزایا و حق سنوات و حق بیمه ، این زحمتکشان در روز ۱۵ آبان ماه مقابل ساختمان شهرداری نیشابور دست به تجمع زدند.

اعتراض کارگران راه آهن ایران
پانزدهم آبان ماه- دستمزد مهرماه و نیمی از دستمزد مردادماه حدود ۳۰۰ کارگر برق و موتوریست رجاء تا کنون پرداخت نشده‌است. مسئولان شرکت‌های پیمانکاری هیچ وعده‌ای در مورد زمان پرداخت نمی‌دهند و مدعی هستند که تا زمانی که رجاء، صورت وضعیت‌ها را پرداخت نکند، قادر به پرداخت دستمزد کارگران نیستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کارخانه « ریخته گری ماشین سازی » تبریز
پانزدهم آبان ماه- صبح روز ۱۵ آبان ماه جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه « ریخته گری ماشین سازی » تبریز در اعتراض به عدم دریافت سنوات پایان خدمت خود مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. میزان مطالبات هر یک از کارگران حدودا ۳۰ میلیون تومان است.

هماهنگی دولت و مجلس برای اصلاح قانون کار
پانزدهم آبان ماه- هم دولت و هم مجلس موافق اصلاح قانون کار هستند،…وزارت کار حامی لایحه اصلاح قانون کار است، چرا که علیرغم همه فشارها هیچ تلاشی برای بازپس‌گیری آن نکرده‌است…. اعتراضات کارگران تا کنون مانع شده که لایحه در صحن علنی مجلس، مطرح شود.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شهر یاسوج
پانزدهم آبان ماه- از تیر ماه سال جاری علاوه بر آنکه افزایش دستمزد کارگران لحاظ نشده پیمانکار شهرداری هیچ گونه قرار دادی کاری با حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شهر داری منعقد نکرده است و اخیرا ۴۰ نفر کارگر را اخراج کرده است. این زحمتکشان صبح روز ۱۵ آبان ماه در اعتراض به عدم امنیت شغلی‌ و کاهش دستمزد‌ها مقابل ساختمان شهرداری تجمع اعتراضی بر پا کردند.

اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ طرزه
پانزدهم آبان ماه- بیش از هزار کارگر این معدن دستمزد تیر ، مرداد، شهریور و مهر ماه را طلبکارند و دستمزد خرداد ماه خود رابا تقریبا چهار ماه تاخیر در پنجم مهرماه دریافت کرده اند. این زحمتکشان در اعتراض به معوقات مزدی خود صبح روز شنبه ۱۵ آبان ماه در محوطه این واحد معدنی تجمع صنفی برپا کردند.

مطالبات بر حق رانندگان تاکسی
پانزدهم آبان ماه- همه تسهیلات در اختیار سازمان تاکسیرانی است که این سازمان نیز تنها در راستای منافع شرکت‌های خصوصی و واردکنندگان خودرو عمل‌می‌کند…رانندگان مهمترین مطالبه خود را ایجاد اتحادیه و تشکل صنفی مستقل دانستند و گفتند: اگر رانندگان بتوانند با همگرایی و به شیوه کاملا مستقل، یک جایگاه حقوقی داشته باشند، راه سودجویی شرکت‌های خصوصی و باج‌هایی که از رانندگان می‌گیرند بسته می‌شود.

کاهش دستمزد کارگران کشاورزی
چهاردهم آبان ماه- شورای ملی زعفران از آغاز برداشت رسمی طلای سرخ در کشور خبر داد. با آغاز فصل برداشت، نرخ این محصول کیلویی حدود ۵۰۰ هزارتومان ارزان شده است.همزمان دستمزد کارگران کشاورزی در منطقه تربت حیدریه و زاوه که به صورت فصلی در برداشت زعفران مشغول کار هستند٬ بیش از یک سوم کاهش یافت.

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار
چهاردهم آبان ماه- جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته تهرانی با تهیه و امضاء طوماری از لایحه معیوب اصلاح قانون کار به عنوان مقدمه‌ای بر برده داری نوین و عامل تشدید فقر و شکاف طبقاتی یاد کردند…در صورتی که به خواسته قانونی جامعه کارگری[ طبقه کارگر ] توجهی نشود از خط قرمزهای جامعه کارگری عدول شده است و قطعا با واکنش جامعه کارگری [ طبقه کارگر ] مواجه خواهد شد.

ادامه مبارزه کارگران هپکو
سیزدهم آبان ماه – استانداراستان مرکزی اظهار داشت: تعداد ۱۵بار درباره شرکت هپکو با وزیر صنعت و معدن صحبت کردم این شرکت را بر اساس[ ابلاغیه اصل ۴۴ ولی فقیه] اصل ۴۴ نابود کردند و انداختند ته چاه … کارگران کارخانه هپکو برای چندمین بار علیه خصوصی سازی و نا امنی شغلی تجمع کردند.

تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی گیلان
سیزدهم آبانماه -گروهی ازمربیان پیش دبستانی ومعلمان حق التدریسی شهرهای رشت٬ لنگرود٬لاهیجان٬ بندرانزلی٬ کوچصفهان٬ رودبار و فومن با خواست استخدام رسمی در آموزش و پرورش وادامه کار در مقابل استانداری گیلان تجمع اعتراضی بر پا کردند.

لایحه تعیین اختیارات جدید وزارت کار
سیزدهم آبان ماه – در لایحه اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون کاهش نقش‌آفرینی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تعاونی کشور تاکید شده است. این لایحه در راستای منافع “بخش مردمی “[ خصوصی] قرار خواهد گرفت.

بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از جیب کارگران
سیزدهم آبان ماه -مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ارسال درخواست تمدید آیین نامه بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان … به هیئت دولت خبرداد وگفت: مبلغ بدهی کارفرمایان دردوره اول بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

اعتراضات و مطالبات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه
سیزدهم آبان ماه- اداره تامین اجتماعی هفت تپه به دلیل بدهی کارفرما از تمدید دفترچه بیمه حدود دو هزارو ۵۰۰کارگر این کارخانه خودداری می‌کند. کارگران این کارخانه بیش از ۲۰ سال است که به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می‌کنند…در عمل سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند به نام بدحسابی کارفرما از ارائه خدمات درمانی خودداری کند.با مشکلاتی که در زمینه تمدید نشدن دفترچه‌ها پیش آمده ، پرداخت هزینه‌های درمانی برای کارگران ناممکن و مشکلات معیشتی این زحمتکشان افزایش یافته است.

اعتصاب کارگران کارخانه شیشه قزوین
سیزدهم آبان ماه- روز۱۲ آبان ماه دستکم ۱۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری کارخانه شیشه قزوین در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند و در محوطه کارگاه تجمع کردند.تا این لحظه کارگران پیمانکاری کارخانه شیشه قزوین ۸ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند که این مسئله در مورد کارگران رسمی و قراردادی این کارخانه تا ۲ ماه برآورد می‌شود. پرداخت هرچه سریعتر معوقات مزدی و تضمین امنیت شغلی‌ از خواسته‌های این زحمتکشان است.

تداوم اعتصاب کارگران بلبرینگ سازی تبریز
دوازدهم آبان ماه – مشکلات این کارخانه ارزشمند از زمانی حاد تر گردید که تخت عنوان اجرای اصل ۴۴[ ابلاغیه ولی فقیه ] اقدام به خصوصی سازی این واحد صنعتی گردید.کارگران این کارخانه صنعتی دیشب را در این کارخانه اعتصاب کرده به خانه‌هایشان نرفتند.عدم پرداخت حقوق کارگران سبب شده است تا تحصن کارگری برای چندمین[ بار] در ماه‌های اخیر شکل بگیرد اما این بار اعتصاب به صورت شبانه روزی برگزار شده است.

تجمع کارگران کارخانه قند یاسوج
دوازدهم آبان ماه – کارگران کارخانه قند یاسوج دراعتراض به شرایط معیشتی خود٬ در مقابل درب این واحد تجمع کردند. کارگران ۴ ماه گذشته حقوق نگرفته اند. همچنین مزایای شغلی سال های ۹۳ و ۹۴ به کارگران پرداخت نشده است.

اعتراض به عدم امنیت شغلی‌
دوازدهم آبان ماه- دست کم ۲۰۰کارگر کارخانه تولید روغن «پرتو دانه خزر» بهشهر که بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کاری دارند از فروردین ماه سال جاری اخراج شده‌اند .کارگران اخراجی همچنین می‌گویند رکود فعالیت کارخانه‌های پرتو دانه خزر همچنین باعث شده تا سایر کارگران شاغل در کارخانه امنیت شغلی خود را در خطر ببینند.

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز
دوازدهم آبان ماه- اعتراض صنفی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز که از روز۱۱ آبان ماه برای پیگیری مطالبات معوقه برگزار شده‌بود، با توجه به بارش برف و باران همچنان ادامه دارد.معترضان که تعداد آنها بیش از ۳۰۰ نفر است از کارگران شاغل و بازنشسته این واحد صنعتی هستند که به ترتیب بابت سه ماه مزد و سنوات پایان خدمت از کارفرما طلبکارند.

اعتراض کارگران کارخانه نایلون سپید
دوازدهم آبان ماه- بیش از ۱۰۰ کارگر کارخانه نایلون سپید واقع در شهرک صنعتی عباس آباد در پاکدشت ورامین ۴ ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند و حق بیمه شهریور ماه نیز واریز نشده است.کارگران همچنین نسبت به پرداخت نشدن هزینه تعویض لباس کار خود اعتراض دارند.

اعتراض کارکنان شرکت دخانیات ایران
دوازدهم آبان ماه- در شورای نگهبان، سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرجع ذیصلاح برای تعیین مصادیق انواع تولید سیگار تعیین شد که در نهایت، کمپانی‌های سیگارهای وارداتی و مشارکتی توانستند با اعمال نفوذ عوارض خود را نسبت به تولیدکننده داخلی و ایرانی کاهش دهند. کارگران دخانیات می‌گویند اگر قرار باشد رانتخواران واردات سیگار منتفع شوند، درهای شرکت دخانیات ایران با صد سال سابقه به زودی بسته می‌شود و ۶۰۰۰ کارگر آن در سراسر کشور بیکار می‌شوند. با این تصمیم امنیت شغلی‌ ۸۰۰۰ کشاورز توتون‌کار هم نیز مورد تهدید قرار گرفته است.

خواست کارگران فلزکار
دوازدهم آبان ماه- کارگران فلزکار سال ۹۱ قرارداد پیش‌فروش را با شرکت عمران پرند امضا کرده‌اند، بیش از دوبرابر مبلغ قرارداد، پول واریز کرده‌اند و قرار بوده آپارتمان‌ها نهایت ظرف دو سال تحویل داده شود که اکنون با گذشت چهارسال، هنوز خبری از تحویل نیست. در قراردادهای این کارگران ذکر شده که شرکت موظف است در صورت دیرکرد، خسارت پرداخت کند که تا کنون این مبلغ دیرکرد نیز به حساب کارگران واریز نشده است.

اعتراض کارگران ساختمانی استان خراسان
دوازدهم آبان ماه- کارگران ساختمانی استان خراسان رضوی با امضا طوماری خواهان برخوداری از بیمه‌ تامین اجتماعی شدند. در این طومار اشاره شده است: با وجود اینکه این استان بیشترین کارگران ساختمانی را پس از استان تهران دارد اما سال ۹۵ حتی یک کارگر ساختمانی نیز در این استان بیمه نشده است و این در حالی است که هم اکنون ۴۵ هزار کارگر ساختمانی جدید در نوبت بیمه هستند.

با همه توان علیه لایحۀ اصلاح قانون کار به سود کلان سرمایه‌داران مبارزه کنیم!
با اتحاد عمل طرح اصلاح قانون کار و ارزان سازی نیروی کار را ناکام سازیم!
اتحاد کارگر

نائب رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران: کوبیدن آخرین میخ تابوت حمایت‌های اجتماعی با لایحه اصلاح قانون کار

وی افزود: برای کارگران روشن است که دولت و مجلس دغدغه دیگری جزء تامین امنیت سرمایه ندارند و طبیعی است که در این نظام جدید مناسبات روابط کار چیزی جزء احیا نظام ارباب رعیتی نیست.   عضو هیات مدیره مجمع صنفی نمایندگان کارگری استان تهران تاکید دارد که لایحه اصلاح قانون کار و ادغام صندوق ... نائب رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران: کوبیدن آخرین میخ تابوت حمایت‌های اجتماعی با لایحه اصلاح قانون کار

ادامه

ایران, خبر, کارگری

بازداشت سه کارگر اخراجی پارس خودرو!

روز گذشته سه کارگر اخراجی پارس خودرو در محل کارخانه بازداشت شدند. منابع خبری ایلنا، از بازداشت سه کارگر اخراجی کارخانه پارس خودرو خبر دادند.   به گفته این منابع، این کارگران تاقبل از اعتراض‌های صنفی سال ۹۳ درهمین مجموعه مشغول کار بودند.   ظاهرا روز گذشته جهت مذاکره و پیگیری وضعیت خود به محل ... بازداشت سه کارگر اخراجی پارس خودرو!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

آزاد سازی اقتصادی و لایحه اصلاح قانون کار: اتحاد عمل جنبش سندیکایی کارگران وظیفه فوری لحظه کنونی

در هفته‌های اخیر و به دنبال گسترش نارضایتی کارگران و زحمتکشان از لایحه اصلاح قانون کار، رژیم دست به مانور حساب شده‌ای زد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام نمود، “بررسی این لایحه فعلا از دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس خارج شده است… براین‌اساس، قرار شد جلسه‌ای مشورتی با نمایندگان عالی تشکل‌های کارگری [تشکل‌های زرد حکومتی] ... آزاد سازی اقتصادی و لایحه اصلاح قانون کار: اتحاد عمل جنبش سندیکایی کارگران وظیفه فوری لحظه کنونی

ادامه

ارشیتکت, ایران, کارگری

خاتمه موفقیت‌آمیز تجمع کارگران قالب‌های صنعتی سایپا

ظهر روز گذشته تجمع کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا با موفقیت خاتمه یافت.   منابع خبری ایلنا در سایپا از خاتمه موفقیت‌آمیز تجمع کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا خبر دادند.   جلسه ظهر روز گذشته نمایندگان کارگران و مدیریت گروه سایپا به عنوان کارفرمای مادر که با حضور نمایندگان مدیریت شرکت قالب‌های صنعتی برگزار شد، ... خاتمه موفقیت‌آمیز تجمع کارگران قالب‌های صنعتی سایپا

ادامه

ایران, خبر, کارگری