تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت ضد مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین ... تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در جریان حمله پهپادی دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی عازم فلسطین اشغالی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام ... بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

هشدار جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: نظامیان انگلیسی درصورت استقرار در غزه هدف قرار می‌گیرند

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین به انگلیس هشدار داد که از استقرار نظامیان خود در نوار غزه خودداری کند زیرا در غیر اینصورت آنها از سوی رزمندگان مقاومت هدف قرار خواهند گرفت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما»، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای افزود: به انگلیس یا ... هشدار جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: نظامیان انگلیسی درصورت استقرار در غزه هدف قرار می‌گیرند

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, جهان, خبر, فلسطین

ژنرال اسرائیلی: زمان برای آزادی اسرای ما رو به پایان است/ حمله به رفح اشتباهی راهبردی

یک ژنرال اسرائیلی، حمله به رفح را اشتباهی راهبردی دانست و خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسرای اسرائیلی شد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «یسرائیل زیو» فرمانده سابق واحد عملیات ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت: زمان برای آزادی اسرای اسرائیلی در حال اتمام است و حمله به ... ژنرال اسرائیلی: زمان برای آزادی اسرای ما رو به پایان است/ حمله به رفح اشتباهی راهبردی

ادامه

آزادی, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین

چه کشورهایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

جنگ شش ماهه اخیر اسرائیل در غزه و افزایش خشونت‌ها در این منطقه باعث شده است موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین بار دیگر مطرح شود و برخی از کشورهای اروپایی در اینباره اعلام آمادگی کنند. اما در حال حاضر فلسطین از سوی چه کشورهایی به رسمت شمرده می‌شود؟

به گزارش یورو نیوز؛ پدرو سانچز، نخست‌وزیر چپ‌گرای اسپانیا، اعلام کرده است که قصد دارد به زودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. او با انتقاد از خشونت‌ها در غزه راه‌ حل این بحران را مستلزم «به رسمیت شناختن دولت فلسطینی» می‌داند.

از سوی دیگر ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به طور رسمی درخواست مقامات فلسطینی برای عضویت کامل در این سازمان را تکرار کرد.

بر اساس گزارش تشکیلات خودگردان فلسطین که بر بخش‌هایی از کرانه باختری حکومت می‌کند، در حال حاضر ۱۳۷ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

بیشتر این کشورها در خاورمیانه، آفریقا هستند اما آمریکا، کانادا، بیشتر کشورهای اروپای غربی، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی همچنان کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند.

۱۹۸۸: عرفات دولت اعلام کرد

۱۵ نوامبر ۱۹۸۸، در جریان اولین انتفاضه یا قیام فلسطینی‌ها، یاسر عرفات رهبر فلسطین‌ها در حالی که در الجزیره در تبعید به سر می‌برد، به طور یکجانبه استقلال کشور فلسطین را به پایتختی بیت المقدس اعلام کرد. او در این اعلامیه گفت می‌پذیرد که کشورهای مستقل اسرائیلی و فلسطینی در کنار یکدیگر باشند.

کمی پس از این اعلامیه، الجزایر اولین کشوری بود که به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت. طی چند هفته ده‌ها کشور دیگر، از جمله بیشتر کشورهای عربی، هند، ترکیه، تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی و چندین کشور اروپای مرکزی و شرقی نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

تعداد زیادی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین، برزیل و شیلی نیز اواخر سال ۲۰۱۰ تا اوایل سال ۲۰۱۱ به درخواست فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین پاسخ دادند.

این اقدام در واکنش به تصمیم اسرائیل برای پایان دادن به ممنوعیت موقت شهرک سازی یهودیان در کرانه باختری اشغالی صورت گرفت.

۲۰۱۱-۲۰۱۲: «دولت ناظر غیرعضو» در سازمان ملل متحد

سال ۲۰۱۱، در حالی که مذاکرات صلح به بن بست رسیده بود، فلسطینی‌ها روندی قانونی برای عضویت کامل «کشور فلسطین» در سازمان ملل آغاز کردند.

این تلاش با شکست مواجه شد، اما در اقدامی پیشگامانه در ۳۱ اکتبر همان سال، آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو رای به پذیرش فلسطینی‌ها به عنوان یک عضو کامل داد.

این روند که به دستور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفته بود، هرگز به نتیجه نرسید و فلسطینی‌ها در نهایت یک سال بعد از آن یعنی در نوامبر ۲۰۱۲ میلادی، با رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد مانند واتیکان جایگاه «دولت ناظر غیرعضو» را به دست آوردند.

این تصمیم خشم اسرائیل و ایالات متحده را برانگیخت و باعث شد آن‌ها کمک مالی خود را به این نهاد مستقر در پاریس به حالت تعلیق درآوردند.

سه سال بعد، دادگاه کیفری بین‌المللی نیز فلسطین را به عنوان یک دولت پذیرفت.

۲۰۱۴: سوئد اولین کشور در غرب اروپا فلسطین را به رسمیت شناخت

سال ۲۰۱۴، سوئد که دارای یک جامعه بزرگ فلسطینی است، اولین عضو اتحادیه اروپا در غرب اروپاست که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

این اقدام به دنبال ماه‌ها درگیری در بیت‌المقدس شرقی که توسط اسرائیل ضمیمه شده بود، صورت گرفت.

این اقدام همزمان با گسترش ساخت‌وسازهای جدید اسرائیلی در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، صورت گرفت.

اسرائیل در واکنش به این اقدام به شدت از استکهلم انتقاد کرد.

کشور فلسطین قبل از آن توسط شش کشور اروپایی دیگر از جمله بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان و رومانی به رسمیت شناخته شده بود.

۲۰۲۴: موج جدید در اروپا

اسپانیا تنها عضو اتحادیه اروپا نیست که تصمیم دارد در میان هشدار‌های گسترده اتحادیه اروپا در مورد افزایش تلفات جانی در غزه و قحطی قریب الوقوع، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

رهبران ایرلند، مالت و اسلوونی نیز در بیانیه مشترکی با اسپانیا «برای به رسمیت شناختن فلسطین» در زمانی که «شرایط مناسب باشد» ابراز آمادگی کرده‌اند.

تصویب قطعنامه شورای حقوق‌بشر درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای اسرائیل

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه، قطعنامه‌ای را درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای اسرائیل تصویب کرد. به گزارش ایسنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز پیش نویس قطعنامه‌ای را که پاکستان برای توقف ارسال سلاح برای اسرائیل ارائه کرده بود، با ۲۸ رأی موافق تصویب کرد. به نقل از الجزیره، این پیش‌نویس همچنین بر ... تصویب قطعنامه شورای حقوق‌بشر درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای اسرائیل

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, پاکستان, جنایات جنگی, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی

برنی سندرز: یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه رخ می‌دهد

سناتور دموکرات ایالات متحده تاکید کرد که یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه در حال رخ دادن است. به گزارش ایلنا به نقل از ام اس ان بی سی، «برنی سندرز»، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از ایالت «ورمانت» در پیامی خطاب به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل از او خواست که از کشتن مردم ... برنی سندرز: یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه رخ می‌دهد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, تحلیل, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان, گرسنگی

حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

مقامات ارشد حزب چپ آلمان هم با توجه به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه و از جمله حمله به یک کاروان امدادرسان که منجر به کشته شدن برخی کارکنان یک سازمان امدادی شده است خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، بعد از حزب تازه ... حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

ادامه

اروپای مرکزی, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, زنان, غرب, فلسطین, کودکان, گزارش, لهستان, همبستگی

موسس آشپزخانه‌ جهانی: اسرائیل امدادگران را به عمد هدف قرار داد+ فیلم

خوزه آندرس، موسس خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» که مقر آن در آمریکاست، نیروهای اسرائیل در غزه را متهم کرده است که امدادگران این نهاد را به طور سیستماتیک و ماشین به ماشین هدف قرار داده‌اند. به گزارش ایسنا، موسس خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی گفت حمله روز دوشنبه که منجر به کشته شدن هفت تن از ... موسس آشپزخانه‌ جهانی: اسرائیل امدادگران را به عمد هدف قرار داد+ فیلم

ادامه

آمریکا, اسپانیا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, صهیونیسم, فلسطین, کانادا, گزارش, لهستان