هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان

سازمان مبارزه با فقر آکسفام اعلام کرد که هر دقیقه ۱۱ نفر در جهان به علت فقر جان خود را از دست می دهند و شمار افرادی که با شرایط گرسنگی و قحطی در جهان روبه رو هستند، در سال گذشته ۶ برابر شده است.

ادامه

اتیوپی, اختلاف طبقاتی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, سودان, سوریه, فقر, گزارش, یمن

بحران سد النهضه؛ هشدار مصر به اتیوپی

بحران سد النهضه (رنسانس) میان مصر و اتیوپی که نزدیک به یک دهه است ادامه دارد، هر روز وارد مرحله‌ای از تنش و لفاظی می‌شود، در تازه‌ترین مورد قاهره با لحن تند به آدیس آبابا تاخته و بار دیگر هشدار داده که «همه گزینه‌ها روی میز است».

ادامه

اتیوپی, جهان, سازمان ملل, سودان, شمال افریقا, گزارش, مصر

پیشنهاد معارضان سودانی برای نحوه اداره کشور در دوره گذار سیاسی

معارضان سودانی روز پنجشنبه، پیشنهاد خود را برای نحوه اداره کشور در دوره گذار به شورای انتقالی نظامی ارائه دادند که شامل تشکیل شورای ریاست جمهوری، دولت غیرنظامی و پارلمان می‌شود.

 

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، هیاتی از نمایندگان ائتلاف معارضان سودان تحت عنوان ‘ائتلاف آزادی و تغییر’ از جمله مریم الصادق نماینده حزب ‘ندای سودان’، احمد ربیع نماینده گروه اصناف، کمال بولاد نماینده نیروهای اجماع ملی طی پیشنهادی دیدگاه خود را برای نحوه اداره کشور طی مرحله گذار ارائه دادند.

 

پیشنهاد معارضان سودان شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱. شورای ریاست جمهوری ازنمایندگان نیروهای انقلابی در کنار نمایندگانی از شورای نظامی تشکیل شود به نحوی که تصمیمات شورا با حضور همه اعضا و با موافقت دو سوم آنها اتخاذ شود.

 

۲. یک دولت غیرنظامی تشکیل شود که اعضای منتخب آن از ویژگی هایی چون صلاحیت، شفافیت، وطن پرستی، استقامت و تخصص برخوردار باشند. این دولت ۱۷ وزارت خانه داشته باشد که زیرنظر نخست وزیر و معاونش اداره شود. وظیفه شورای وزیران اجرای ماموریت های محول شده به آن در دوره گذار است. اعضای شورای وزیران نیز به طور مشورتی انتخاب شود.

 

۳. شورای ریاست جمهوری مسئول تشکیل پارلمانی ۱۲۰نفره باشد. ۴۰ درصد از کرسی های آن متعلق به زنان باشد. این شورا بودجه لازم برای پارلمان جهت رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور را تعیین کند.

 

به گفته منابع مطلع، شورای انتقالی اعلام کرده که در اسرع وقت به پیشنهاد معارضان پاسخ می‌دهد.

 

معارضان سودانی با تاکید بر گفت و گوهای عمیق تاکید کردند که اعتراضات مردمی تضمینی برای به نتیجه رسیدن انقلاب است.

 

شورای انتقالی سودان در پی برکناری عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع سودان روی کار آمده است.

 

در پی اعتراض های مردمی در سودان که بیش از چهار ماه پیش ادامه داشت، سرانجام ارتش این کشور در۲۲ فروردین ماه جاری با صدور بیانیه ای برکناری البشیر را پس از ۳۰ سال حکومت، تأیید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه ممنوعیت رفت وآمد در این کشور را اعلام کرد.

 

این شورا هشت عضو دارد که شش نفر آنها از افسران ارتش، دو نفر متعلق به نیروهای پلیس و یک تن نیز مربوط به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سودان است.

 

ژنرال بن عوف وزیر دفاع پیشین سودان اعلام کرد که یک شورای انتقالی نظامی به مدت دو سال اداره سودان را برعهده خواهد گرفت و از آن پس حکومتی مردمی بر سر کار خواهد آمد.

ایرنا