تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

پکن: باج خواهی هسته‌ای آمریکا درباره چین عمل نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست سیاست هسته‌ای مسئولانه را دنبال و به حفظ صلح و امنیت جهانی کمک کند.

 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود آمریکا را ترغیب کرد ذهنیت جنگ سرد و منطق سلطه را رها کند و سیاست هسته‌ای عقلانی و مسئولانه را دنبال و نقش خود را در حفظ ثبات راهبردی جهان و صلح و امنیت جهانی ایفا کند.

 

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به اظهار نظر درباره روند تعیین نقش سلاح‌های هسته‌ای در امنیت راهبردی آمریکا (Nuclear Posture Review) در سال ۲۰۲۲ که وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه منتشر کرد، دعوت شده بود که این مطلب را بیان کرد.

 

وانگ اعلام کرد روند تعیین نقش سلاح‌های هسته‌ای در امنیت راهبردی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به شدت احساس جنگ سرد می‌کند و این ذهنیت پوچی است. این راهبرد، رقابت میان قدرت‌های بزرگ و رویارویی میان بلوک ها و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را به منزله ابزار‌هایی برای تحریک برنامه‌های ژئوپلیتیکی تشدید می‌کند. او همچنین گفت «این به طور آشکار برخلاف خواست جهان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای یا جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای است».

 

وانگ همچنین بر این امر تاکید کرد که آمریکا بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارد و به نوسازی «دسته‌های سه گانه هسته ای» خود ادامه می‌دهد و به شیوه‌ای انتخابی روند بین‌المللی کنترل سلاح‌های هسته‌ای را فقط زمانی توسعه می‌دهد که این امر سرکوب کشور‌هایی را که به منزله رقیب تلقی می‌شوند، امکان پذیر می‌کند.

 

وانگ خاطرنشان کرد: «آنچه که در پشت سیاست آمریکا پنهان است، منطق سلطه آن در جستجوی برتری نظامی مطلق است که ممکن است به یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای دامن بزند».

 

وانگ همچنین اظهار کرد تدابیر اتخاذی آمریکا اعتماد دو جانبه میان قدرت‌های بزرگ را از بین برده و به مسابقه تسلحیات هسته‌ای و رویارویی دامن زده و به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شدت ضربه زده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین درباره تازه‌ترین روند تعیین نقش سلاح‌های هسته‌ای در امنیت راهبردی آمریکا خاطرنشان کرد آمریکا اظهارات و اتهاماتی غیرمسئولانه و همچنین فرضیه بافی‌های بی اساسی را درباره نوسازی عادی و نیرو‌های هسته‌ای چین ارائه کرده است. آمریکا راهبرد بازدارنده گستاخانه‌ای را علیه چین شکل داده است. چین به طور جدی نگران است و به شدت با چنین رفتاری مقابله می‌کند.

 

وانگ تاکید کرد: «ما برای حفظ منافع و امنیت ملی خود توانمندی و اطمینان داریم. باج خواهی هسته‌ای آمریکا درباره چین عمل نمی‌کند».

تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن با استقرار بمب‌افکن‌های بی-۵۲ دراسترالیا

آمریکا به عنوان بخشی از برنامه ارسال جنگ افزار به استرالیا، بمب افکن‌های هسته‌ای بی-۵۲ (B-۵۲) را در یک پایگاه هوایی در شمال این کشور مستقر خواهد کرد که پیش بینی می‌شود این اقدام تنش‌های بین واشنگتن و پکن را افزایش دهد.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امنیتی, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا

هشدار روسیه به آمریکا درباره مواجهه اتمی دو کشور

روسیه در پس استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مُدرن شده بی۶۱ (B61) آمریکا در پایگاه‌های ناتو، نسبت به کاهش “آستانه اتمی” هشدار داد و اعلام کرد: ما نمی‌توانیم مدرن‌سازی تسلیحات اتمی غرب را نادیده بگیریم.

ادامه

اروپا, المان, امریکا, ایتالیا, بلژیک, تحلیل, ترکیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, ناتو, هلند

رئیس آژانس انرژی اتمی: آمریکا رهبری جهانی را در زمینه انرژی هسته‌ای از دست داده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آمریکا دیگر در عرصه صنعت‌ انرژی هسته‌ای غیرنظامی سردمدار نیست و جایگاه خود را به روسیه و چین واگذار کرده است.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

چین تهدیدات اتمی از سوی آمریکا را محکوم کرد

چین اعلام کرد هرگونه تلاش برای تهدیدات اتمی از سوی آمریکا محکوم به شکست است و واشنگتن پس از انتشار جدیدترین نسخه از رویکرد اتمی‌اش، موضعی غیرمسئولانه را اتخاذ کرده است.   به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، “وانگ ونبین” سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این سند جدیدالانتشار ... چین تهدیدات اتمی از سوی آمریکا را محکوم کرد

ادامه

امریکا, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, غرب