اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

چین تهدیدات اتمی از سوی آمریکا را محکوم کرد

چین اعلام کرد هرگونه تلاش برای تهدیدات اتمی از سوی آمریکا محکوم به شکست است و واشنگتن پس از انتشار جدیدترین نسخه از رویکرد اتمی‌اش، موضعی غیرمسئولانه را اتخاذ کرده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، “وانگ ونبین” سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این سند جدیدالانتشار از سوی آمریکا گفت، این سند به منزله ذهنیت “مجموع صفر” و جنگ سرد است و استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابزاری برای پیشبرد دستور کار ژئوپلیتیکی آمریکاست.

 

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که در این جدیدترین نسخه آمریکا اظهارات غیرمسئولانه، اتهامات و همچنین گمانه زنی‌های بی پایه و اساسی درباره مدرن سازی عادی نیروهای اتمی چین مطرح شده است. آمریکا همچنان یک استراتژی بازدارندگی اتمی را علیه پکن ادامه می‌دهد.

 

استراتژی جدید ایالات متحده که نسخه محرمانه آن روز پنجشنبه منتشر شد، وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری جو بایدن را زیر پا گذاشته و راه را برای پاسخ هسته‌ای به یک حمله غیرهسته‌ای باز می‌گذارد.

 

در حالیکه بایدن اصرار داشته است که “تنها هدف” زرادخانه هسته‌ای آمریکا بازدارندگی یا مقابله به مثل در برابر نخستین استفاده از بمب است، در این نسخه تایید شده توسط کاخ سفید، دولت واشنگتن به این نتیجه رسیده که چنین رویکردی با توجه به طیف وسیعی از قابلیت‌های غیرهسته‌ای که توسط رقبا توسعه و ارائه می‌شود، سطح غیرقابل قبولی از خطر را در پی خواهد داشت.

 

وانگ ونبین همچنین ادامه داد، سیاست به‌روز شده آمریکا آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را آن هم در زمانی کمتر می‌کند که تهدید به اصطلاح اتمی از سوی یکسری از کشورهای خاص در حال افزایش است.

 

این سخنگو در ادامه صحبت‌هایش گفت: ایالات متحده دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است و به ارتقای سه گانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و به طور انتخابی فرآیند کنترل تسلیحات هسته‌ای بین‌المللی را تنها زمانی پیش می‌برد که این کار در خدمت سرکوب کشورهایی باشد که آنها را رقیب می‌بیند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود: آنچه در پشت سیاستگذاری آمریکا نهفته است، منطق هژمونیک آن در جستجوی برتری نظامی مطلق است که می‌تواند یک رقابت تسلیحات هسته‌ای را دامن بزند.

 

دولت بایدن بارها چین را رقیب اصلی و مهمترین نگرانی واشنگتن اعلام کرده و پنتاگون می‌گوید پکن جامع‌ترین و جدی‌ترین چالش برای امنیت ملی ایالات متحده در استراتژی دفاع ملی جدید خود است.

 

تنش‌ها بین پکن و واشنگتن از اوت ۲۰۲۲ و زمانی شدت گرفت که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با وجود مخالفت شدید پکن به تایوان رفت چون چین، این جزیره را بخشی از قلمروی خود می‌داند.

 

اگرچه این سفر باعث انجام یکسری مانورهای نظامی چین پیرامون جزیره تایوان شد، اما هیات‌های غربی همچنان به سفر خود به تایوان پرداخته و قانونگذاران آلمانی نیز اخیرا به تایوان رفتند.

هشدار روسیه به آمریکا درباره مواجهه اتمی دو کشور

روسیه در پس استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مُدرن شده بی۶۱ (B61) آمریکا در پایگاه‌های ناتو، نسبت به کاهش “آستانه اتمی” هشدار داد و اعلام کرد: ما نمی‌توانیم مدرن‌سازی تسلیحات اتمی غرب را نادیده بگیریم.

ادامه

اروپا, المان, امریکا, ایتالیا, بلژیک, تحلیل, ترکیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, ناتو, هلند

رئیس آژانس انرژی اتمی: آمریکا رهبری جهانی را در زمینه انرژی هسته‌ای از دست داده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آمریکا دیگر در عرصه صنعت‌ انرژی هسته‌ای غیرنظامی سردمدار نیست و جایگاه خود را به روسیه و چین واگذار کرده است.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

مسکو: انگلیس طراح و عامل انفجار خط لوله «نورد استریم» بود

وزارت دفاع روسیه اعضای نیروی دریای انگلیس عامل حمله تروریستی و منفجر کردن خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک بودند.

ادامه

اروپا, المان, انگلستان, بالتیک, تروریسم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

لشکر هوابرد آمریکا مغلوب پیاده نظام روسیه می‌شود

یک مقام پیشین دولت آمریکا پیش بینی کرده است که نیروهای روسیه می‌توانند لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش ایالات متحده را که اینک نزدیک مرز رومانی با اوکراین مستقر هستند، شکست دهند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, ناتو