همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کوبا, گزارش, مکزیک, همبستگی, ویتنام

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی

پوتین و شی قرارداد دوستی و همکاری چین-روسیه را تمدید کردند

شی جین پینگ رئیس جمهور چین ۷ تیرماه برابر با ۲۸ ژوئن گفتگویی ویدیویی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود داشت.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین، سران دو کشور در این گفتگو رسما تمدید پیمان حسن همجواری، دوستی و همکاری دو کشور را اعلام کردند.

 

شی جین پینگ در این دیدار ویدئویی خاطرنشان کرد: در شرایطی که جهان وارد دوره ای متلاطم شده و توسعه بشر نیز با بحران های متعددی روبروست، چین و روسیه برای تزریق انرژی مثبت بیشتر به جامعه جهانی و ایجاد الگوی نوین روابط بین‌الملل همکاری تنگاتنگی با هم دارند.

 

رهبر چین افزود: مفهوم دوستی نسل به نسل که در «پیمان حسن همجواری، دوستی و همکاری» دو کشورن به آن اشاره شده، با منافع اساسی دو کشور و رویکرد اصلی جهان به صلح و توسعه منطبق است و روش واقع گرایانه برای ایجاد الگوی نوین روابط بین‌الملل و جامعه بشری با سرنوشت مشترک به شمار می‌آید.

 

رهبر چین ابراز عقیده کرد که علی رغم آنکه چه چالش‌هایی در آینده پیش روی روابط دوجانبه ظهور می‌کند، دو کشور با عزم راسخ به همبستگی و پیشرفت خود ادامه خواهند داد.

 

به گزارش اسپوتنیک، این قرارداد در ژوئیه ۲۰۰۱ در مسکو امضا شد. در ماه مارس، مسکو و پکن توافق کردند که آن را به طور خودکار برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید کنند.

 

پوتین در یک کنفرانس ویدیویی با شی جینپینگ گفت: مسکو و پکن موفق شدند روابط دوجانبه خود را به سطح بی‌سابقه‌ای بالا ببرند.

 

وی تصریح کرد: معاهده دوستی بین دو کشور اصول ترک استفاده از سلاح هسته‌ای و عدم دخالت در امور داخلی را در خود گنجانده است.این سند تعدادی از توافق نامه‌های مهم مانند احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور ، کنار گذاشتن شروع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ، هدف قرار دادن با موشک‌های استراتژیک را تبیین می‌کند.

 

او گفت: مسکو و پکن هیچ اختلافات ارضی ندارند و آماده‌اند مرز مشترک خود را کمربند صلح ابدی قرار دهند. وی تاکید کرد: مهم است که ما فقدان هرگونه ادعای ارضی را ثبت کنیم ، دو کشور آماده هستند تا مرز مشترک را به کمربند صلح و دوستی ابدی تبدیل کنند … ما برای دستیابی به این امر بسیار تلاش کردیم … ما سالها برای این کار صرف کردیم و به نتیجه لازم رسید که چین و روسیه آن را قابل قبول می دانند.

 

وی همچنین از روابط اقتصادی میان دو کشور تقدیر کرد و گفت: تجارت روسیه و چین در چهار ماه اول ۲۰۲۱ بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته است و انتظار می رود در پایان سال رکوردهای جدیدی ثبت شود. “تجارت ما از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱۴ برابر رشد کرده است و علی رغم بحرانهای مالی جهانی و بیماری همه گیر ویروس کرونا رشد می کند. در حال حاضر شاهد پویایی مثبتی هستیم. از ژانویه تا آوریل ، رشد به ۲۲٪ رسیده است ، این بدان معناست که انتظار داریم تجارت ما رکوردهای جدیدی را بشکند.

بیانیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری در محکوم کردن ادامهٔ خون‌ریزی و اشغال توسط اسرائیل

ما حزب‌های کمونیست و کارگری امضاکنندهٔ این بیانیه، تجاوز اسرائیل علیه فلسطینیان در اورشلیم، و نیز ادامهٔ بمباران نظامی غزه را که به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی و مجروح شدن و نقص عضو صدها نفر دیگر، از جمله کودکان، منجر شده است، به‌شدّت و قاطعانه محکوم می‌کنیم.

ادامه

اسراییل, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, کارگری, کمونیسم, همبستگی

کوبا، تمام‌قد در کنار ملت فلسطین

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا همچنین روز شنبه در صفحه توئیتر خود، تخریب مراکز رسانه‌های بین‌المللی در خاک غزه فلسطین را از سوی ارتش جنایت پیشه اسرائیل محکوم کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, فلسطین, همبستگی

سازمان جوامع کارائیب، تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را محکوم کرد

سازمان جوامع کارائیب موسوم به کاریکوم (Caricom) با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه کوبا به دلیل آثار مخرب آن بر رفاه مردم و توسعه اقتصادی-اجتماعی این جزیره را محکوم کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, همبستگی