پرو و آمریکا پیمان امنیت هوایی امضا کردند

پرو اعلام کرد که برای ممانعت از ورود هواپیماهای متعلق به باندهای قاچاق مواد مخدر به حریم هوایی این کشور یک پیمان امنیت هوایی با آمریکا امضا کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دولت پرو شنبه گفت که این پیمان امکان می‌دهد تا اطلاعات جدید و آموزش‌های بیشتری در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار بگیرد.

دولت پرو افزود که بر اساس این توافق ۲۴ بالگرد و سامانه‌های راداری این کشور به‌روزرسانی شده و همکاری با آمریکا را افزایش می‌دهد اما به میزان کمک‌های امنیتی واشنگتن را اعلام نکرد.

آمریکا و پرو ۲ دهه پیش یک پیمان امنیتی هوایی بسته بودند اما پس از آنکه پرواز یک هواپیما را به اشتباه شناسایی کرد و ۲ شهروند آمریکایی را کشت، این پیمان تعلیق شد.

کنگره پرو نیز در ماه می مجوز ورود نیروهای مسلح ایالات متحده برای آموزش ارتش و پلیس این کشور و همکاری با آن را صادر کرد.

کنگره پرو با ۷۰ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و چهار رای ممتنع، پیش‌نویس قطعنامه قانونی را تصویب کرد که به نیروهای نظامی آمریکا اجازه داد از اول ژوئن تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد تا ۱۰ دی ۱۴۰۲) وارد این کشور شوند.

طبق این قانون، نیروهای آمریکایی اجازه خواهند داشت با سلاح وارد شوند تا با نیروهای مسلح و پلیس ملی پرو همکاری کرده و فعالیت‌های آموزشی داشته باشند.

از زمان برکناری پدرو کاستیو (Pedro Castillo) رئیس‌جمهوری سابق، پرو با تظاهرات علیه دولت جدید که در آن تقریبا ۵۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند، وارد یک بحران سیاسی عمیق شده است.

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر (CIDH) با انتشار گزارشی در ماه مه (اواسط اردیبهشت) اعلام کرد نیروهای امنیتی پرو در جریان اعتراض‌های ضد دولتی دسامبر گذشته (آذر- دی) نقض نگران‌کننده حقوق بشر را مرتکب شدند و واکنش در مقابل معترضان می‌تواند به عنوان قتل عام طبقه‌بندی شود.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا