ونزوئلا: تحولات افغانستان، اهداف سلطه طلبانه آمریکا را آشکار کرد

وزیر امور خارجه جدید ونزوئلا گفت: خروج ایالات متحده از افغانستان مقاصد امپریالیستی واشنگتن را در قبال سایر کشورها آشکار کرد و نشان داد که دفاع از حاکمیت مردم حق مسلم ملت‌ها است.

 

به گزارش ایرنا از تلویزیون ونزوئلا، «فلیکس پلاسنسیا» وزیر امور خارجه جدید این کشور در پیامی توئیتری نوشت: در مواجهه با وقایع خشونت آمیز در افغانستان مقاصد سلطه طلبانه آمریکا مشهود بود و نشان داد که دفاع از حاکمیت مردم حق مسلم ملت ها است.

 

اظهارات وزیر امور خارجه ونزوئلا در پی واکنش به توئیت اخیر ساشا یورنتی دبیر کل اتحادیه بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا) منتشر شد که در آن به نقش آمریکا در بحران افغانستان اشاره کرده بود.

 

یورنتی پیش تر در توئیتی نوشت: با توجه به آنچه در کشورهایی مانند لیبی و افغانستان اتفاق می‌افتد، باید بسیار واضح باشد که دفاع از حاکمیت و استقلال یک شعار انتزاعی نیست، بلکه تضمین صلح و توسعه، وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

 

هفته گذشته، ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) نیز در حالی که هواپیماهای آمریکایی پس از به قدرت رسیدن طالبان از افغانستان فرار می‌کردند، یورنتی در اظهاراتی علیه مداخلات واشنگتن، «تصاویری از نحوه ترویج دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی!» را محکوم کرد.

 

همزمان با تسلط طالبان، ازدحام مردم در فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان، صحنه‌های دردناکی را رقم زد که مهمترین آن حضور چند شهروند افغان روی چرخ یکی از هواپیماهای نظامی آمریکا و سقوط و جان سپردن آنها بود. در حالی که در یکی از این تصاویر، سگی آمریکایی بر روی صندلی‌های هواپیما جا خوش کرده بود.

 

تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و بیرون انداختن مردم افغان از هواپیما، به دنیا ثابت کرد از نظر آمریکایی ها ارزش سگ آنها از مردم افغانستان بیشتر است.

 

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی، وارد کابل شود و قدرت را به دست گیرد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا