بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

وزیر کشور ایران از افزایش قطعی قیمت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن خبر داد

افزایش مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مردم موقت خواهد بود و پس از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی، دولت ایران دیگر یارانه‌ای نقدی پرداخت نخواهد کرد

 

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در اظهاراتی خبر داد، دولت ابراهیم رئیسی، مجوز افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن را صادر کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری «فارس»، وحیدی، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت، افزایش قیمت این اقلام ضروری به دلیل حذف ارز ترجیحی و «هدفمند کردن یارانه‌ها» صورت می‌گیرد.

 

پیشتر واکنش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این کشور به افزایش قیمت ماکارونی، نشان داده بود صدور مجوز دولتی برای گرانی کالاهای از پیش تعیین‌شده، مانعی برای افزایش قیمت سایر کالاها ایجاد نمی‌کند.

 

رئیسی، یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، در اظهاراتی که سلب مسئولیت خود را نشان می‌داد، افزایش قیمت کاهالای ضروری را «بی‌دلیل» خواند و بازار این کشور را «رهاشده» دانست.

 

هدفمند کردن یارانه‌ها

 

بر اساس طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت ایران درنظر دارد، مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاهایی که خود مجوز آن را صادر کرده است را به‌صورت یارانه به مردم پرداخت کند.

 

قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال ۸۹ و همزمان با افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین، برق، گاز و .. آغاز شد.

 

دولت وقت این کشور متعهد شده بود در مقابل این افزایش قیمت، یارانه‌ای به ارزش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر شهروند ایرانی پرداخت کند.

 

اکنون با گذشت بیش از ده سال از این طرح، دولت رئیسی درنظر دارد، «هدفمندی یارانه‌ها» را گسترده‌تر کرده و از سوی دیگر، با ایجاد طرح «کالابرگ الکترونیک» دسترسی مردم به کالاهای اساسی در این کشور را محدود کند.

 

به گفته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، افزایش مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مردم موقت خواهد بود و پس از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی، دولت ایران دیگر یارانه‌ای نقدی پرداخت نخواهد کرد.

 

بر اساس این طرح، هر شهروند ایرانی تنها سهمیه محدودی از کالاهای اساسی خواهد داشت که می‌تواند آن را با کارت کالابرگ دریافت کند.

 

اختلاف نهادهای حاکم

 

روزنامه «همشهری» با انتشار یادداشتی نسبت به شکست طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هشدار داده و گفته است، بین دولت و مجلس، درباره اجرای این طرح «اجماع ملی» وجود ندارد.

 

بر اساس این یادداشت، عدم وجود «راهبرد مشترک» بین نهادهای حاکمیتی در این کشور، می‌تواند اعتماد عمومی را برای همراهی با این طرح تضعیف کند.

 

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز اعلام کرد، این کشور در روزهای آینده ممکن است در زمینه توزیع و کالارسانی دچار مشکلاتی شود.

 

در روزهای اخیر و با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان از بودجه دولت ایران، قیمت همه کالاهای اساسی افزایش جهشی چشمگیری داشته است به طوری که قیمت نان باگت معمولی از ۳ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان‌ افزایش یافت.

 

پس از افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی، فراخوان‌هایی برای تجمع اعتراض‌آمیز در شهرهای خوزستان منتشر شد.

 

در واکنش به این فراخوان‌ها، مقامات دولتی به قطع اینترنت، بازداشت فعالان و گسیل نیروهای یگان ویژه به شهرهای سوسنگرد، شادگان، مسجدسلیمان، ایذه، بهبهان و … اقدام کردند.

لاوروف: سرقت اموال خارجی عادت غرب شده است

وزیر خارجه روسیه ایده رئیس دیپلماسی اروپایی مبنی بر صرف دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین را “سرقت” خواند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب

تحریم‌های آمریکا باعث بلایای انسانی بی‌شماری شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا با هدف حفظ هژمونی خود در دنیا، تحریم های مکرری را علیه دیگر کشورها وضع می‌کند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا, ونزوئلا

نقش سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، در افزایش نرخ تورم،‌بیکاری و گرانی

موج گرانی کالاها و خدمات با قدرتی مهارناپذیر جامعه را درمی‌نوردد و سفرۀ زحمتکشان را با شتابی زیاد می‌روبد و خالی می‌کند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از طرح ممنوعیت انتقال نفت روسیه

منابع خبری از عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از طرح منع کشتی‌ها برای انتقال نفت خام روسیه خبر دادند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, اوکراین, پاناما, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, گروه ۷, یونان