کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

وال استریت ژورنال: چینی‌ها از چه راهی قصد دارند نفت ایران را بخرند؟

رشد اقتصادی چین در حال شتاب گرفتن است. صدور نفت ایران نیز قرار است متوقف شود. بی‌تردید این خبرها برای دامن زدن به جهش بهای نفت قانع‌کننده هستند. اما متاسفانه مسأله به این سادگی هم نیست. احتمال دارد که بهای نفت از سطح فعلی ۷۴ دلاری برای نفت خام برنت فراتر برود. اما افزایش بهای ناشی از خرید چین ممکن است به اندازه‌ای نباشد که سرمایه‌گذاران انتظار داشته‌اند.

 

ناتانیل تاپلین در وال استریت ژورنال نوشت: رشد اقتصادی چین در حال شتاب گرفتن است. صدور نفت ایران نیز قرار است متوقف شود. بی‌تردید این خبرها برای دامن زدن به جهش بهای نفت قانع‌کننده هستند. اما متاسفانه مسأله به این سادگی هم نیست. احتمال دارد که بهای نفت از سطح فعلی ۷۴ دلاری برای نفت خام برنت فراتر برود. اما افزایش بهای ناشی از خرید چین ممکن است به اندازه‌ای نباشد که سرمایه‌گذاران انتظار داشته‌اند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: وزیر امورخارجه آمریکا، مایک پومپئو روز دوشنبه اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران که چین یکی از آنهاست، تمدید نخواهد شد. اما هنوز امکان دارد قسمتی از نفت تولید ایران راه خود را به بازار چین پیدا کند. و البته افزایش ملایم رشد اقتصادی چین ممکن است با افزایش تقاضای این کشور برای نفت خام همراه نباشد.

 

از یک طرف احتمال دارد که احیای رشد اقتصادی چین به آن شدتی که قبلا پیش‌بینی می‌شد، نباشد. رشد این کشور در ماه مارس روند صعودی خود را آغاز کرد اما برخی ارقام شاخص‌های مهم مانند رشد تولیدات صنعتی در نتیجه عواملی مانند تقاضای فصلی و مشوق مالیاتی جدید برای خرید مواد خام داخلی، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

 

از طرف دیگر باید گفت که چین بخش اعظم شش ماه گذشته بخصوص پس از سقوط بهای نفت در ماه اکتبر را صرف خرید نفت ارزان کرده است.‌ تقاضای فرآوردهای نفتی چین شامل تولید پالایشگاه‌های داخلی به علاوه فرآوردهای وارداتی، در پایان سال تنها ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت اما در این مدت واردات نفت خام این کشور افزایش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. احتمالا بخش بزرگی از این محموله‌های نفت خام در انبارها ذخیره شده است و این یعنی پالایشگاه‌های چین می‌توانند در صورت تداوم بهای صعودی نفت، از ذخایر خود استفاده کنند.

 

در مورد نفت ایران نیز احتمالا شرکت‌های بزرگ دولتی چین از خطر تحریم‌های آمریکا احتراز کنند. اما پالایشگاه‌های کوچک چینی که با خطر خروج از بازار رقابتی مواجهند، ممکن است احتیاط کمتری به خرج بدهند.

 

وود مکنزی برآورد کرده است که در نتیجه برنامه‌های مقابله با آلودگی و فرار مالیاتی، احتمال دارد ظرفیت پالایشی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰۰۰۰ بشکه کاهش یابد. برای پالایشگرانی که احساس خطر می‌کنند، نفت تخفیفی ایران که با یوان قابل پرداخت است، ارزش ریسک کردن را خواهد داشت. این روند برای پکن نیز مطلوب خواهد بود: برخلاف شرکت‌های بزرگ دولتی، شرکت‌های خصوصی نفتی چین می‌توانند این ریسک را تقبل کنند و اگر آمریکا اعتراض کند، دولت چین می‌تواند مدعی شود که متخلفان بدون مجوز دولت دست به این کار زده‌اند.

 

تقویت بهای نفت بستری مناسب در پیش روی خود می‌بیند مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای برای رشد اقتصادی آمریکا رخ بدهد. اما حساب کردن روی افزایش تقاضای چین برای صعود بهای نفت ممکن است چندان عاقلانه نباشد.

انتخاب

سفیر کوبا : باید در برابر آمریکا بسیج شویم

سفیر کوبا در ایران گفت: نه شرکت‌های ایرانی می‌ترسند با شرکت‌های کوبایی کار کنند و نه شرکت‌های کوبایی از کار کردن با شرکت‌های ایرانی واهمه‌ای دارند زیرا علیه هر دو کشور تحریم‌های زیادی تحمیل شده‌است و ما در حال مقاومت هستیم.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, خبر, کوبا, گفتگو

آسوشیتدپرس: آمریکا باز هم معافیت خرید نفت ایران را بررسی می‌کند

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر با اعتماد به نفسی کاذب اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران تمدید نمی‌شود اما آسوشیتدپرس حالا از یک عقب نشینی دیگر کاخ سفید خبر داده و نوشته که واشنگتن در حال بررسی صدور دوره تازه‌ای از معافیت‌هاست.

ادامه

امارات, امریکا, ایران, تحریم, جهان, عربستان سعودی, لیبی, مقاله, هندوستان, ونزوئلا

یک نشریه سوئیسی: عربستان نمی‌تواند کمبود نفت را جبران کند

-نشریه سوئیسی ‘نویه زوریخر سایتونگ’ با اشاره به بروز کمبود در بازار جهانی نفت در صورت توقف صادرات ایران، تلاش آمریکا برای جایگزین کردن نفت این کشور را بی نتیجه دانست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, خبر, عربستان سعودی, کره جنوبی, کره شمالی, هندوستان