واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

همگرایی منطقه‌ای در سایه تغییر معادلات و شکست آمریکا در سوریه

در سایه شکست طرح آمریکا در سوریه و تغییر اولویت های کاخ سفید و خروج از افغانستان، برخی تحلیلگران و رسانه های جهان عرب از همگرایی کشورهای منطقه برای سامان دادن به روابط و حل اختلافات میان خود خبر می‌دهند.

 

به گزارش ایرنا، روزنامه «الاخبار» لبنان امروز دوشنبه در گزارشی در همین ارتباط به تماس های اخیر سوریه و اردن اشاره کرده و آن را گامی در راستای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب توصیف کرده است.

 

این روزنامه با اشاره به نشست های فشرده مقامات اردنی و سوری در هفته های اخیر در ارتباط با مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی نوشت: سطح روابط بین امان و دمشق از سطح پارلمانی و مردمی در طول سالهای جنگ تحمیلی علیه سوریه به سطح وزیران و در نهایت به سطح تماس بین سران دو کشور رسیده است.

 

این روزنامه افزود: «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روز گذشته در تماس با «عبدالله دوم» شاه اردن درباره روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد که بعد از ۱۰ سال صورت گرفت و در واقع مقدمه ای برای دیداری نزدیک به شمار می رود که ممکن است به تدابیری برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب منجر شود.

 

به نوشته الاخبار، از زمان سفر شاه اردن به واشنگتن در ماه ژوئیه گذشته و سپس سفرش به مسکو، گام های اردن برای سامان دادن به روابط خود با همسایه اش سوریه تکمیل شده است. این تغییر رویکرد اردن به علت تحولات موجود و اختلاف بین بازیگران و حامیان جنگ علیه سوریه و یکسره شدن موازنه قوا در سوریه به نفع محور مقاومت صورت گرفته است.

 

این روزنامه خاطرنشان کرد: نزدیکی روابط اردن و سوریه به طور حتم در سایه تصمیم سازی ضمنی منطقه ای و غربی انجام شده است.

 

به نوشته الاخبار، دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ترجیح می‌دهد که حضور نظامی خود در منطقه را کاهش داده و نیروهایش را دور از مناطق تنش مستقر کند.

 

این روزنامه خاطرنشان کرد: تمرکز علنی اردن و سوریه روی پرونده های اقتصادی برق، گاز، حمل و نقل، آب، بازسازی و بازگشت آوارگان سوری خواهد بود و دیدار اخیر یک هیات وزارتی سوری با «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن در امان پس از بازگشایی گذرگاه مرزی مشترک جابر – نصیب به روی کالا و مسافر و از سرگیری پروازهای رفت و برگشت خطوط هوایی اردن به دمشق و در ادامه سفر الخصاونه در صدر یک هیات وزارتی به بیروت و دیدارش با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور و نیز سفر وی به مصر برای تکمیل مذاکرات تحویل گاز به لبنان از طریق اردن و سوریه در همین راستا ارزیابی می‌شود.

 

به نوشته الاخبار، اما پرونده امنیتی در سایه پیچیدگی های وضعیت موجود پشت درهای بسته مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد گرفت.

 

این روزنامه افزود: همزمان مسئولان سوری و اماراتی نیز مذاکراتی را برای فعال سازی شورای بازرگانان سوریه و امارات برگزار کرده‌اند.

 

به نوشته الاخبار، این مذاکرات روز گذشته بین وزیران اقتصاد سوریه و امارات در حاشیه اجلاس “اکسپو ۲۰۲۰” دبی برگزار شد و دو طرف درباره فعال سازی این شورا برای تشویق تبادل تجاری و سرمایه گذاری و همکاری دوجانبه توافق کردند.

 

در همین راستا، «عباس ضاهر» تحلیلگر بارز جهان عرب در گزارش تحلیلی گام های اردن در قبال سوریه را تصادفی ندانست و نوشت: آمریکا درک می کند که جنگ علیه سوریه به تضعیف اقتصادی سوریه منجر شده اما نتوانسته است سوریه را در سطح سیاسی و نظامی در هم بشکند. این درحالی است که آمریکایی ها همچنین اولویت راهبردی مقابله با گسترش جهانی چین را برای خود تعریف کرده اند که جدی تر و با اهمیت تر از تحولات منطقه خاورمیانه است. گام آمریکا برای خروج از افغانستان در همین راستا ارزیابی می‌شود.

 

این نویسنده سپس به نشانه های تغییر معادلات منطقه ای در سایه شکست آمریکا در سوریه و تغییر اولویت واشنگتن و خروج از افغانستان پرداخت و تماس های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران برای پایان دادن به اختلافات، آشتی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس (آشتی بحرین و عربستان و امارات با قطر)، از سرگیری تماس های عربستان و ترکیه، انجام همکاری اقتصادی و سیاسی منطقه ای با سرپرستی اردن، بازتعریف مواضع کشورهای عربی در قبال سوریه و رویکرد بین المللی برای رفع تدریجی تحریم ها از این کشور، حمایت بین المللی از اقدامات عراق برای حل و فصل مسائل منطقه ای، مذاکره برای حل و فصل پرونده نفت و گاز در مرز لبنان و فلسطین اشغالی و رویکرد واشنگتن در قبال توافق هسته ای و تلاش برای گشایش روابط کشورهای عرب در قبال لبنان را در این راستا ارزیابی کرده است.

آلمان: دیدار پوتین و بایدن نقطه آغاز سازش است

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت غرب و شرق جهان اظهار داشت که این ملاقات نقطه آغاز سازش میان دو طرف بر سر مسائل مورد اختلاف و چالش‌های بین‌المللی است.

ادامه

المان, امریکا, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه

منابع آگاه از اجماع بین‌المللی برای کنار زدن «منصور هادی» خبر دادند

شبکه «المیادین» به نقل از برخی منابع گزارش داد که اجماعی در سطح بین‌المللی و سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن صورت گرفته که این تصمیم جدید عملا زمینه را برای بستن پرونده رئیس دولت مستعفی یمن فراهم خواهد کرد.

ادامه

امریکا, تشنج‌ زایی, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, عربستان سعودی, یمن