اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

آلمان: دیدار پوتین و بایدن نقطه آغاز سازش است

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت غرب و شرق جهان اظهار داشت که این ملاقات نقطه آغاز سازش میان دو طرف بر سر مسائل مورد اختلاف و چالش‌های بین‌المللی است.

 

هایکو ماس در اظهارنظری که در حساب توئیتری وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد گفت: ملاقات میان رهبران امریکا و روسیه نقطه آغاز است؛ دو طرف در کنار مسائلی چون خلع سلاح و کنترل تسلیحات، برسر مذاکره در اشکال مختلف توافق کردند.

 

وی افزود: این (توافق) پیش‌شرط سازش و دست‌یابی به راه حل، در مقطعی در آینده است.

 

روز گذشته جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه در اولین ملاقات خود از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن در ژنو (سوئیس) توافق کردند تا درباره مسائل امنیت سایبری و کنترل سلاح های هسته ای گفت و گو کنند. در این ملاقات « آنتونی بلینکن » و «سرگئی لاوروف » وزرای خارجه دو کشور نیز حضور داشتند.

 

اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هنوز تا شروع فرایند دستیابی به فرایند ثبات استراتژیک، راه درازی در پیش است اما می‌خواهند نقطه آغازین حرکت خود را اقدامات کنترل تسلیحات در نظر بگیرند و سپس آن را توسعه دهند.

 

بایدن و پوتین در بیانیه مشترک پس از این دیدار، تصریح کردند: ما توجه می‌دهیم که ایالات متحده و روسیه حتی در دوره تنش، قادر به ایجاد پیشرفت درباره اهداف مشترک اطمینان‌بخشی پیش‌بینی‌پذیر در حوزه استراتژیک، کاهش خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ اتمی هستیم.

 

آنها افزودند: تمدید اخیر پیمان “استارت جدید” نمونه‌ای از تعهد ما در کنترل تسلیحات اتمی است. امروز، ما این اصل را مورد تایید قرار می‌دهیم که در یک جنگ اتمی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید مورد مناقشه قرار گیرد.

 

در بیانیه مشترکی که رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه منتشر کردند، آمده است: مطابق این اهداف، آمریکا و روسیه در آینده نزدیک با قدرت و مصمم، گفت‌وگوی ثبات استراتژیک جامع دو جانبه را شروع خواهند کرد. از طریق این گفت‌وگو، ما به دنبال زمینه‌سازی کنترل تسلیحاتی و انجام اقدامات برای کاهش خطر در آینده هستیم.

 

آمریکا و روسیه که در چند ماه گذشته شاهد افزایش تنش بودند و سفیران آنها به کشورشان بازگشته بودند، در این دیدار پذیرفتند که روابط دیپلماتیک خود را در سطح سفیر از سر بگیرند و به این ترتیب سالیوان به مسکو و آنتونوف به واشنگتن باز خواهند گشت.

چین از امریکا خواست: نام سه کارمند پژوهشگاه ووهان را که مدعی هستید به‌کرونا مبتلا شده‌اند را اعلام کنید

«شی جنگ لی» از مدیران ارشد پژوهشگاه ویروس شناسی ووهان در واکنش به شایعه نشت کرونا از این پژوهشگاه، از آمریکا که ادعا می کند سه کارمند این مرکز نوامبر ۲۰۱۹ به کرونا مبتلا شده اند خواست نام این سه کارمند را اعلام کند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی

“آخرین گروه هفت”؛ تصویر چین از نشست جی هفت

در پی حمایت گسترده غربی‌ها از درخواست نخست وزیر استرالیا برای انجام یک تحقیق جدید در خصوص منشا کووید، چین یک تصویر عجیب الهام گرفته شده از تابلوی مشهور شام آخر لئوناردو داوینچی را با تیتر “آخرین گروه هفت” منتشر کرد.

ادامه

استرالیا, استعمار, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, ژاپن, فرانسه, کانادا, گروه ۷, مقاله, هندوستان

بایدن: نسبت به‌ دورنمای یک توافق تسلیحاتی بزرگ جدید با روسیه خوش‌بین هستم/ پوتین: نشست سازنده بود

جو بایدن و ولادیمیر پوتین بعد از نشست‌های چند ساعته در ژنو، هر کدام کنفرانس‌های خبری جداگانه برگزار کردند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد، حقوق بشر همیشه روی میز قرار دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, بلاروس, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش