حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

کارگران پیمانی شهرداری رودبار خواستار حذف قراردادهای خانمان‌سوز پیمانکاری و تبدیل به قرارداد مستقیم شدند

حدود ۶۰ کارگر مجموعه شهرداری رودبار در استان گیلان از اینکه سال‌ها به صورت پیمانی در استخدام یک شرکت پیمانکاری مشغول کار هستند، معترض بوده خواستار پرداخت مطالبات معوقه پنج ماهه و تبدیل به قرارداد مستقیم هستند، آنان به دلیل ترس از اخراج دیگر توان اعتراض ندارند، آخرین تجمعی کارگران هفته پیش بود که نتیجه‌ای دربر نداشت.

 

جمعی از کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان در تماس با ایلنا، از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه‌ عدم دریافت دست‌کم پنج ماه حقوق خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری رودبار که تحت مسئولیت یک پیمانکار فعالیت دارند شش ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

 

کارگران شهرداری رودبار که از آذر ماه سال گذشته (۹۹) حقوق خود را از کارفرما کامل دریافت نکرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ کارفرما ادعا می‌کند منابع مالی ندارد و نهادهای بالادستی همانند شهرداری و شورای شهر نیز هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.

 

به ادعای کارگران، شهرداری رودبار بخشی از مطالبات معوقه پنج ماهه کارگران را در دو مرحله یکبار آذر ماه ۹۹ به مبلغ یک میلیون ۷۰۰ هزار تومان و یکبار در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۵ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب واریز کرده است.

 

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهر بسیار مهم است، افزودند: باید شهردار، شوراهای شهر، استانداری و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

 

آن‌ها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود اظهار داشتند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز با مشکل روبرو هستند.

 

به گفته کارگران؛ عدم دریافت حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارگران باتوجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای کارگران ایجاد کرده، در سال جدید نگرانی‌ها را دوچندان کرده و در روزهایی که همه به دلیل ابتلا به کرونا بیشتر در خانه هستند و کارشان محدود شده، کارگران شهرداری رودبار در گرما یا سرمای سخت مناطق کوهستانی رودبار هر روز سر کارمان حاضر هستند و هیچ محدودیتی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

 

این کارگران که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار در مجموعه شهرداری مشغول کارند، در ارتباط با وضعیت پرداخت حق بیمه‌های خود اضافه کردند: نمی‌دانیم چند ماه حق بیمه‌های ما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

 

به گفته کارگران؛ طبق استعلامی که از اداره تامین اجتماعی گرفته‌ایم حدود ۱۷ ماه حق بیمه کارگران رسمی و بیش از سه ماه حق بیمه کارگران پیمانکاری به تاخیر افتاده است. بهرحال علارغم‌ عدم تمدید دفترچه‌ها در برخی ماه‌های سال، کارفرما معوقات بیمه‌ای زیادی بابت به تاخیر افتادن بیمه کارگران به تامین اجتماعی بدهکار است.

 

کارگران مجموعه شهرداری رودبار با بیان اینکه در استان گیلان زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما رسیدگی کنند، در ادامه درباره سایر مشکلات خود گفتند: از ابتدای سال جاری فاقد قرارداد کار هستیم و هیچ سالی نسخه‌ای از قرارداد کار در اختیار ما کارگران قرار نمی‌گیرد. این مسئله موجب شده امنیت شغلی‌مان از دست برود. در عین حال در طول این سال‌ها بارها کارگران شاهد بوده‌اند بعد از خاتمه قرارداد، از میان همکارانشان شماری به عنوان نیروی مازاد معرفی و در نتیجه بیکار شده‌اند.

 

این کارگران با بیان اینکه پرداخت نشدن کامل اضافه کاری، کار شبانه و جمعه کاری‌های اجباری از دیگر مشکلات کارگران شهرداری رودبار است، افزودند: بخش دیگری از مشکلات ما مربوط به ایام مرخصی است. بسیاری از کارگران از مرخصی استحقاقی دو و نیم روز در ماه خود نمی‌توانند به خوبی استفاده کنند. در برخی مواقع مشاهده شده کارگری که حین استفاده از مرخصی است به اجبار به محل کار خود فراخوانده می‌شود.

 

این کارگران در ارتباط با درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست بیمه‌ای نیز گفتند: به دلیل غیرواقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی بسیاری از کارگران رسمی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای استفاده از مزایای مشاغل سخت و بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل هستند.

 

کارگران شهرداری رودبار با تاکید بر اینکه ما کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قراردادهای موقت خود با پیمانکار خسته شده‌ایم، در ادامه گفتند: حذف قراردادهای خانمان‌سوز پیمانکاری یکی دیگر از مطالبات کارگران شهرداری رودبار است. به اینکه سال‌ها به صورت پیمانی در استخدام یک شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

 

کارگران شهرداری رودبار با اشاره به اینکه آن‌ها به دلیل ترس از اخراج توان اعتراض ندارند، گفتند: آخرین تجمعی که انجام دادیم یک هفته پیش بود که نتیجه‌ای دربرنداشت. بنابراین وقتی کارگر حامی ندارد مسلما اعتراض او هم به جایی نمی‌رسد. در عین حال از مسئولان در شهرستان گله‌مندیم که سکوت اختیار کرده و در پیگیری مطالباتمان هیچ واکنشی جدی از خود نشان نمی‌دهند.

سکان هدایت پرو در دستان معلم روستایی و رهبر اتحادیه کارگران

سرانجام پس از یک هفته انتظار و روند طولانی شمارش آراء، در میان تنش‌ها و تقلای انتخاباتی رقیب برای ابطال انتخابات، «پدرو کاستیو» Pedro Castillo معلم روستایی و رهبر اتحادیه کارگران که از حمایت فقرای روستایی پرو برخوردار بوده و نامزد حزب چپگرای پرو، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

ادامه

پرو, جهان, ژاپن, کارگری, معلمان, مقاله

ژرفش شکاف هزینه و مزد و کاهش قدرت خرید کارگران

در هیاهوی تبلیغاتی انتخابات فرمایشی و هم‌زمان با وعده‌های پوچ نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده افزایش نرخ تورم، یعنی رشد قیمت‌ها و افت درآمدها دوش به‌دوش آن‌ها سفرهٔ خانوارهای کارگری را کوچک و کوچک‌تر می‌کند. حداقل مزد مصوبهٔ شورای عالی کار مطابق برآوردهای رسمی حتی کم‌تر از ۳۰ درصد هزینه‌های زندگی زحمتکشان را هم پوشش نمی‌دهد.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, کارگری, مقاله

تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مقابل شورای شهر

تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران امروز ۲۸ اردیبهشت ماه برای پیگیری عدم بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و سایر مطالبات عقب افتاده مقابل ساختمان شورای شهر دست به تجمع زدند و خواستار اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل شدند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, ویدیو