نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

هشدار گاردین درباره تداوم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی تا دو سال آینده

نشریه انگلیسی گاردین می‌گوید بحران انرژی و غذا بزرگ‌ترین خطراتی هستند که اقتصاد جهانی را تا احتمالا دو سال آینده تهدید می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ گزارشی که پیشاپیش برای مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تهیه شده، هشدار می‌دهد که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی ممکن است تا دو سال آینده ادامه داشته باشد و به تلاش‌های جهانی برای مبارزه با فقر و بحران تغییرات اقلیمی لطمه بزند.

به گزارش گاردین، گزارش سالانه خطرات جهانی که با انجام نظرسنجی از بیش از هزار و ۲۰۰ کارشناس، سیاستمدار و تاجر تهیه شده، نشان می‌دهد بحران هزینه‌های زندگی ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین در صدر فهرست نگرانی‌های امسال قرار دارد.

این گزارش با به صدا درآوردن زنگ خطر در آستانه گردهمایی سالانه رهبران جهان در تفرجگاه کوهستانی داووس سوئیس، اعلام کرد که بحران عرضه انرژی و غذا احتمالاً تا دو سال آینده به عنوان بزرگترین خطر برای اقتصاد جهانی ادامه خواهد داشت. گفته می‌شود این بحران می‌تواند همکاری بین کشور‌ها برای مقابله با مشکلات بلندمدت از جمله بحران آب و هوا، حفاظت از تنوع زیستی و تلاش‌ها برای کاهش فقر را تضعیف کند. این گزارش همچنین تاکید می‌کند زمان لازم برای تغییر اوضاع بحران‌های بلند مدت در حال اتمام است.

خطرات غالب در دو سال آینده شامل رکود، افزایش بدهی، ادامه بحران هزینه‌های زندگی، قطبی شدن جوامع به خاطر انتشار اخبار جعلی و وقفه در اقدام سریع برای کنترل تغییرات اقلیمی خواهد بود.

در این گزارش آمده است: قبل از اینکه خطرات به نقطه اوج برسند، اقدامی هماهنگ و جمعی لازم است. تا زمانی که جهان به طور مؤثرتری در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی اقدام نکند، طی ۱۰ سال آینده گرمایش جهانی ادامه پیدا کرده و منجر به فروپاشی اکولوژیکی خواهد شد.

امسال تورم در بسیاری از کشور‌های جهان به طور ناگهانی افزایش یافت. اکنون، انتظار می‌رود یک سوم اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ دچار رکود شود که منعکس کننده اثرات جنگ، تورم بالا و افزایش وام برای خانوارها، مشاغل و دولت‌ها است.

سعدیه زاهدی، مدیر عامل مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: چشم انداز خطرات کوتاه مدت تحت سلطه مواردی مثل انرژی، غذا، بدهی و بلایا است. آن‌هایی که در حال حاضر در هر جامعه‌ای آسیب پذیر هستند، رنج می‌برند. در مواجهه با بحران‌های متعدد، تعداد افراد آسیب‌پذیر به سرعت در حال گسترش است. چه در کشور‌های ثروتمند و چه در کشور‌های فقیر.

کارشناس فرانسوی: آمریکا در معرض از دست دادن تسلط اقتصادی خود بر دنیا است

یک کارشناس فرانسوی معتقد است که آمریکا ممکن است به دلیل شرکت در مناقشه اوکراین تسلط اقتصادی خود بر دنیا را از دست بدهد. به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، امانوئل تاد مورخ و انسان‌شناس فرانسوی در مصاحبه با نشریه فیگارو گفت که مطمئن است که ایالات متحده در مرحله‌ای از ... کارشناس فرانسوی: آمریکا در معرض از دست دادن تسلط اقتصادی خود بر دنیا است

ادامه

آمریکا, اروپا, استعمار, اقتصادی, اوکراین, ایدئولوژیک, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب, مقاله

پکن: آمریکا و ژاپن برای تنش‌زایی در منطقه بهانه می‌آورند

امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی بین آمریکا و ژاپن، و معرفی چین به‌عنوان بزرگترین چالش راهبردی دو کشور، با واکنش تند پکن همراه شد. بهگزارش خبرگزاری فارس؛ «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) طی نشست خبری گفت: «ما به شدت با بیانیه واشنگتن و توکیو درباره اینکه چین بزرگترین چالش راهبردی آنها در منطقه ... پکن: آمریکا و ژاپن برای تنش‌زایی در منطقه بهانه می‌آورند

ادامه

آمریکا, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا, هنگ کنگ

نگاهی به‌ خصوصی‌سازی در میهن‌مان: انباشتِ سرمایه از راه سلبِ مالکیت و خصوصی‌سازی!

“ژرف‌ترین، همه‌جانبه‌ترین، و موشکافانه‌ترین کاربرد تئوری مارکس و دلیل درستی آن آموزش اقتصادی اوست.“- لنین در جهان امروز لزوم توجه به فرایندهای انباشت سرمایه از راه سلب مالکیت از اهمیت برخوردار است. فرایندهای انباشت سرمایه در دوران کنونی بی‌شمارند. دیوید هاروی در کتاب جدیدش به‌نام “تاریخچه ضد سرمایه‌داری” به‌این موضوع و فرایندهای انباشت سرمایه از ... نگاهی به‌ خصوصی‌سازی در میهن‌مان: انباشتِ سرمایه از راه سلبِ مالکیت و خصوصی‌سازی!

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, دیدگاه, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, مارکسیسم

آیا ظهور چین منجر به پایان جهانی‌شدن خواهد شد؟

نشریه نشنال‌اینترست در گزارشی با اشاره به روند و رویکرد اقتصادی دولت چین تأکید می‌کند انگاره جهانی‌شدن روبه‌‎افول است و در این روند چین می‌تواند نقش کاتالیزور داشته باشد. به گزارش مهر به نقل از نشنال اینترست، «اسکات فریدمن» عضو موسسه کراچ در دانشگاه پردو اخیراً مقاله‌ای با عنوان «آیا ظهور چین منجر به پایان ... آیا ظهور چین منجر به پایان جهانی‌شدن خواهد شد؟

ادامه

آمریکا, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, دیدگاه, غرب, گزارش