هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول (IMF) مبنی بر خطرات دو قطبی شدن تجارت جهانی، اظهار داشت که اقتصاد بین‌الملل به دلیل سیاسی شدن به سمت و سویی «غیراخلاقی و ناپایدار» پیش می‌رود و به شدت مانع رشد جهانی می‌شود. به گزارش ایرنا از استریتز تایمز، گیتا گوپینات، معاون ... هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

ادامه

آمریکا, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, شرق, صندوق بین‌المللی پول, غرب, کانادا, گزارش, مکزیک

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

هشدار نمایندگان پارلمان استرالیا به موریسون: جدایی اقتصادی از چین یک خودزنی بی‌سابقه ملی است

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به نقل از «دیو شارما» و «تیم واتس» نمایندگان حزب لیبرال و کارگر پارلمان استرالیا نوشت که جداسازی اقتصادی استرالیا از چین یک خودزنی بی سابقه ملی است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین: سیاستمداران دو حزب کارگر و لیبرال استرالیا ضمن هشدار درباره اینکه هیچ پایانی در چشم انداز تلاطم به وجود آمده در روابط پکن – کامبرا دیده نمی شود، تاکید کردند که استرالیا در صورتی که بخواهد خود را از وابستگی اقتصادی به چین رها کند، به پای خودش تیر زده است.

 

بر اساس این گزارش، «تیم واتس» عضو حزب کارگر پارلمان استرالیا و دستیار وزیر سایه ارتباطات و امنیت سایبری این کشور روز گذشته (سه شنبه ۸ دسامبر/۱۸ آذرماه) هشدار داد که جداسازی اقتصادی استرالیا از چین که ایده مورد حمایت برخی از سیاستمداران جنگ طلب در کانبرا محسوب می شود، یک خودزنی بی سابقه ملی است.

 

«دیو شارما» همکار حزب لیبرال واتس در پارلمان و دیپلمات پیشین استرالیا نیز ضمن موافقت با اظهارات واتس، تاکید کرد که جداسازی یکباره از چین پیشنهادی جدی نیست چرا که پکن عمیقا در اقتصاد جهان ادغام شده است و استرالیا از روند رشد و صنعتی سازی چین به سود عظیم و گسترده ای رسیده است.

 

این دو نماینده پارلمان استرالیا دیدگاه های خود درباره چگونگی عملکرد استرالیا در زمینه مدیریت روابط چالش برانگیز با چین را صبح روز گذشته و در جریان رویداد سازمان دهی شده توسط اندیشکده استرالیایی «چاینا مترز» در خانه پارلمان استرالیا (محل برگزاری جلسات پارلمان استرالیا در شهر کانبرا) مطرح کردند.

 

شارما در مقاله خود که توسط اندیشکده چاینا مترز منتشر شده است، تاکید دارد که مدیریت روابط استرالیا با چین در طول دهه گذشته دشوارتر شده و علت آن نیز تا حدی این است که جایگاه استراتژیک چین گسترش پیدا کرده و در مقابل، دوره آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان رو به پایان است؛ شارما در مقاله خود نوشته است: چین در مقایسه با سال ۲۰۰۰، قدرتمندتر، قاطع تر، ملی گراتر و بلندهمت تر شده است و تعجبی ندارد که مدیریت روابط با چین برای استرالیا دشوارتر شده باشد.

 

نماینده حزب لیبرال پارلمان استرالیا تاکید دارد که استرالیا باید به صبر و حوصله بدنبال ایجاد روابط سازنده تر با چین بر مبنای واقعیات جدید باشد چرا که استرالیا نمی تواند آثار روابط ناکارآمدش با چین را تحمل کند؛ این نماینده استرالیا طبق نوشته هایش در گزارش اندیشکده چاینا مترز، بر این باور است که استرالیا از میان کشورهای غربی بیشترین سطح یکپارچکی و مواجه با چین را دارد و چین بزرگ ترین شریک تجاری استرالیا و بزرگ ترین منبع توریست و دانشجویان خارجی برای استرالیا است.

 

واتس نماینده حزب کارگر پارلمان استرالیا نیز تاکید کرد که در طول ۲۰ سال گذشته، مقیاس تعاملات اقتصادی استرالیا با چین تا حد بسیار زیادی به نفع دو کشور بوده و روابط پربار بین استرالیا و چین به نفع دو کشور است؛ واتس افزود موضوعاتی بین‌المللی از جمله مسئله تغییرات آب و هوایی و واکنش به بلایا وجود دارد که در ارتباط با آنها استرالیا و چین منافع مشترکی دارند و باید به شیوه ای سازنده با یکدیگر همکاری کنند.

 

از آنجایی که حزب کارگر استرالیا به طور فزاینده ای نسبت به عدم ارتباط دولت این کشور با این حزب در زمینه سیاستگذاری بلند مدت در قبال چین ناامید شده است، واتس از دولت «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا خواست تا ارتباط با احزاب مخالف را ادامه دهد و در تعامل با چین، ثبات طولانی مدت در پیام و موضع خود را حفظ کند.

گام برداشتن عراق برای قرارداد نفتی کم‌سابقه با چین

دولت عراق در سایه کسری بودجه و بحران مالی شدید، خود را برای امضای قرارداد چند میلیارد دلاری نفتی با شرکت «ژنهوای» چین آماده می‌کند، قراردادی که بر اساس مفاد آن، در عراق کم‌سابقه است.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق

«نه به خصوصی‌سازی» یکی از شعارهای کلیدی طبقه کارگر ایران است

مراجع قضایی باید با سرعت و قدرت بیشتر به مقوله‌ی واگذاری‌ها در دو دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ شمسی ورود کرده و این واگذاری‌ها را به دلیل شکست‌های بزرگ در رسیدن به اهداف، لغو کنند. تراورس شاید اولین لغو واگذاری در ماه‌های اخیر باشد، اما نباید آخرینِ آنها باقی بماند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بانک جهانی, تحلیل, حقوق بشر, صندوق بین‌المللی پول, کارگری

ساختار ناکارآمد سیستم درمانی در رژیم اسلامی

گسترش و همه‌گیر شدن ویروس کرونا نشان داد که تا چه اندازه جان انسان‌ها می‌تواند با خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها در معرض خطر قرار گیرد. وضعیت بهداشت‌ و‌ درمان و آموزش نظام پزشکی در رژیم “ولایی” به‌هیچ‌وجه در جهت محرومیت‌زدایی نیست.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, مقاله

فعالیت‌های لوله‌گذاری پروژه نورد استریم ۲ به‌رغم تحریم‌های امریکا ‌ادامه می‌یابد

کشتی لوله‌گذار روسیه در نزدیکی سایت اجرای پروژه ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ در دریای سیاه توقف کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, سوئیس, هلند