زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

هشدار لاوروف درباره خطر بروز جنگ در اروپا در نتیجه کشاندن اوکراین به ناتو

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مسکو راهی برای پاسخ‌گویی به “تحریم‌های بی‌سابقه” هم پیدا می‌کند، گفت: مقامات مسکو بعید نمی‌دانند درخواست‌های روسیه درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق از سوی غربی‌ها نادیده گرفته خواهد شد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با یک کانال یوتیوب اعلام کرد که شخصاً به تحقق سناریوهایی که بر اساس آنها علیه سایر کشورها تحریم‌های بی‌سابقه‌ای اعمال شود، اعتقادی ندارد. وی ابراز اطمینان کرد که در صورت تحقق چنین سناریویی، روسیه هم در هر صورت راهی برای پاسخ دادن به آنها پیدا خواهد کرد.

 

لاوروف در عین حال این نکته را مورد توجه قرار داد که روسیه قصد ندارد خود را تحقیر کرده و از غرب بخواهد تا تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی ضدروسی را لغو کند. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران غربی به پیروی از عقل سلیم روی آورند.

 

وزیر خارجه روسیه بعید ندانست که کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا به تمایلات جنگ افروزانه مقامات کی‌یف دامن بزنند تا جنگ کوچکی براه بیفتد و از این طریق آنها بتوانند روسیه را متهم کرده و تحریم‌های جدیدی را برای سرکوب کردن توانایی رقابتی این کشور اعمال کنند. به گفته وی، تحریکات جدید علیه مسکو نیز دقیقاً در همین راستا صورت می‌گیرند.

 

سرگئی لاوروف یادآور شد که مواضع کشورهای غربی و ناتو در قبال اوکراین بسیار گستاخانه است. وی گفت: «کاملاً واضح است که اقدامات مخرب مقامات کی‌یف و اظهارات جنگ افروزانه آنها نه تنها مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد، بلکه از سوی غربی‌ها و ناتو حمایت هم می‌شود.»

 

به گفته وی، “ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین تصمیمات عجیبی می‌گیرد که حتی موجب نگرانی کشورهای غربی شده و عواقب آن خطرناک است.

 

عضویت روسیه در ناتو غیرممکن است

 

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوالی درباره امکان پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی تحت شرایط خاصی، از جمله مشارکت برابر، تأکید کرد که عضویت روسیه در ناتو غیرممکن است و این نظریه هیچ دورنمایی ندارد. وی افزود: «من چنین روند اوضاعی را نمی‌بینم، برای اینکه روند اوضاع پیرامون ناتو یا اتحادیه اروپا نمی‌چرخد، بلکه وضعیت حول این محور است که غرب نمی‌خواهد کوچکترین رقیبی از لحاظ نفوذ در عرصه روابط بین الملل داشته باشد. دقیقاً همین برخورد هیستریک در روابط با چین نیز مشاهده می‌شود، ولی پکن توانست قواعد بازی غرب را به اقتصاد جهانی وارد کرد و بر اساس همین قواعد غرب را در این عرصه شکست دهد.»

 

سرگئی لاوروف همچنین تأکید کرد که روسیه تردید جدی دارد که درخواست‌های این کشور درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق نادیده گرفته نخواهد شد. وی توضیح داد: «ما بطور علنی ابتکارعمل خود درباره تضمین امنیتی را ارائه داده و در خصوص آن توضیح دادیم. البته ما می‌دانیم که طرح هر سئوالی برای غربی‌ها ناخوشایند است و کاملاً تردید داریم که مهمترین پیشنهاد ما، یعنی عدم گسترش ناتو به سمت شرق، مورد قبول آنها قرار بگیرد.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: «با این وجود، روش‌های دیپلماتیک این مسئله را مورد توجه قرار داده که وقتی همه طرفین گرد هم جمع شده و پیشنهادات خود را ارائه داده و به بررسی آنها بپرازند، نتیجه مذاکرات آنها به یک پایگاه مشترک اسنادی تبدیل خواهد شد. البته به این شرط که هر دو طرف به گفتگو تمایل داشته باشند.»

 

وی با اشاره به اینکه هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات با آمریکا درباره مسائل امنیتی طبق دستور شخص ولادیمیر پوتین تشکیل خواهد شد، افزود: «اکنون ما منتظر پاسخ آمریکایی‌ها به پیشنهادات مطرح شده خود هستیم.»

 

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه، با اشاره به وجود ابعاد مختلف روابط بین روسیه و آلمان و تمایل برای همکاری‌های دوجانبه، اعلام کرد که روابط آتی مسکو و برلین به اقدامات مشخص “اولاف شولتس” صدراعظم جدید آلمان بستگی خواهد داشت. وی یادآور شد که آقای شولتس را در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در پاییز سال جاری و قبل از انتصاب رسمی وی به سمتش ملاقات کرده و با برخی دیدگاه‌های وی آشنا شده است.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین در خصوص دعوت جو بایدن از برخی کشورهای جهان برای شرکت در “نشست سران کشورهای دموکراتیک”، ابراز عقیده کرد: «عبارت “دموکراسی” دیگر مفهوم خود را با توجه به واقعیات‌های جهان عصر حاضر از دست داده است. اکنون دیگر کسی نمی تواند بگوید که کدام کشور دموکراتیک است و کدامیک دموکراتیک نیست و معیارهای آن تنها از سوی مقامات واشنگتن تعیین نمی‌شود.»

 

وی یادآور شد، اگر نگاهی به فهرست کشورهای دعوت شده بیاندازید، خواهید دید که آنها فقط کشورهایی هستند که با ایالات متحده روابط خوبی دارند.

 

هشدار لاوروف درباره خطر بروز جنگ در اروپا در نتیجه کشاندن اوکراین به ناتو

 

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، تلاش غربی‌ها برای کشاندن اوکراین به صفوف ناتو خطر بروز یک درگیری نظامی گسترده در قاره اروپا را افزایش می‌دهد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه “اوسلوبوژنیه” بوسنی و هرزگوین، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط روسیه با این کشور، هشدار داد که خط مشی در پیش گرفته شده غربی‌ها برای کشاندن اوکراین به صفوف ناتو و ظهور موشک‌های تهاجمی در نزدیکترین فاصله از مرزهای روسیه در خاک این کشور، خطر جدی بروز یک درگیری نظامی را بوجود آورده است. به گفته وی، صحبت بر سر یک جنگ گسترده در کل قاره اروپاست.

 

لاوروف در این باره توضیح داد: «خط مشی کشاندن اوکراین به سمت ناتو و در دورنمای فراتر، ظهور سامانه‌های موشک‌های تهاجمی در خاک این کشور که تهدید غیرقابل قبولی برای امنیت ملی روسیه است، خطر جدی بروز یک درگیری نظامی گسترده برای تمامی طرف‌های درگیر در این مناقشه در کل قاره اروپا را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل مقامات مسکو ضروری می‌دانند تا درجه رویارویی تا جای ممکن کاهش پیدا کرده و ایالات متحده مقامات تحت حمایت خود در کی‌یف را آرام کند، تا وضعیت ناسالم کنونی در روابط مسکو و واشنگتن اصلاح شود.»

 

بهبود روابط روسیه و آمریکا به تأمین ثبات راهبردی کمک خواهد کرد

 

وزیر امور خارجه روسیه درباره روابط مسکو و واشنگتن، یادآور شد که گفتگوهای تمام عیار دوجانبه به تأمین ثبات راهبردی در جهان کمک خواهد کرد. به گفته وی، همانطور که روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده اعلام کرده‌اند، هر دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان مسئولیت خاصی در زمینه ثبات راهبردی در کره زمین برعهده دارند و گفتگوهای آنها قطعاً به تقویت ثبات جهانی و حل و فصل مناقشات منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

 

سرگئی لاوروف تأکید کرد که طرف روسی خواستار همکاری سازنده و حرفه‌ای در تمامی ابعاد مربوط به استفاده مخرب از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و در مجموع امنیت سایبری است.

 

توصیه به آمریکا درباره عدم تبدیل بالکان به جبهه‌ای برای رویارویی با روسیه

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت، روسیه امیدوار است که دولت جو بایدن عقل سلیم و اراده سیاسی لازم را داشته باشد تا منطقه بالکان را به یکی از جبهه‌های رویارویی ضدروسی تبدیل نکند.

 

وی با این نظریه که بوسنی و هرزگوین قربانی “رویارویی روسیه و آمریکا” شده مخالفت کرد و یادآور شد: «مسکو هرگز مسائل خود را در ازای آسیب رساندن به منافع دیگر کشورها حل و فصل نکرده و شرکای خود را در مقابل این انتخاب بسیار نادرست قرار نمی‌دهد که “شما یا با ما هستید یا در مقابل ما”. اصول سیاست خارجی ما به خوبی برای همه آشکار است و به عقیده ما مشکلات منطقه‌ای باید بین خود طرف‌های درگیر و از طریق گفتگوهای دیپلماتیک و بر اساس منافع همه طرفین حل و فصل شود.»

بودجه نظامی میلیاردی آمریکا خشم چین را برانگیخت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بودجه هنگفت نظامی آمریکا که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای مقابله با پکن تخصیص داده شده، به آمریکا هشدار داد که مسئولانه رفتار کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, گزارش

سی.ان.ان؛ خاورمیانه در گیرودار رقابت بین چین و آمریکا

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اعلام کرد که خاورمیانه با وجود تلاشش برای دور بودن از رقابت‌ سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین، در میان رقابت این دو کشور گیر کرده است.

ادامه

امارات, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه

در اقدامی تنش‌زا علیه چین؛ آمریکا تایوان را برای رزمایش دریایی دعوت کرد

در میانه تشدید تنش با چین، در نظر دارد از تایوان برای مشارکت در بزرگترین رزمایش نیروی دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ دعوت به عمل آورد.

ادامه

استرالیا, امریکا, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا

وزارت دفاع روسیه: ناتو خود را برای درگیری نظامی گسترده آماده کرده است

معاون وزیر دفاع روسیه در دیدار با وابسته‌های نظامی خارجی با تحریک‌آمیز خواندن افزایش اقدامات نظامی ناتو در نزدیکترین فاصله از مرزهای روسیه، بر آمادگی مقامات مسکو برای گفت‌وگوی جدی و سازنده درباره تضمین‌های امنیتی تأکید کرد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو