«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

نیویورک تایمز؛ موضوع واکسن به خودی خود سیاسی نیست، بلکه آن را سیاسی کرده‌اند

واکسن‌ها بیش از آنکه ابزاری برای بهداشت عمومی باشند، به ابزاری سیاسی برای نظام سلطه تبدیل شده اند تا فقط شرکت‌های چندملیتی وابسته به امپریالیسم مجاز به تولید و توزیع آن باشند و این گونه القا می‌شود که اگر کسی از این جریان پیروی نکند، راهی برای خروج از ورشکستگی اقتصادی نخواهد داشت.

 

به گزارش ایرنا، از جمله رویکردهای سلطه طلبانه در زمینه واکسن می توان به اظهارات «خوان گنزالس» دستیار ارشد کاخ سفید در حوزه آمریکای لاتین اشاره کرد. وی ضمن هشدار به آرژانتین درباره سیاست راهبردی روسیه و چین در زمینه فروش و توزیع واکسن، مدعی شد: تنها آمریکا دارای یک برنامه جهانی برای بهبود اقتصادی پساکروناست.

 

به نوشته نیویورک تایمز موضوع واکسن به خودی خود سیاسی نیست، بلکه آن را سیاسی کرده اند. یعنی فقط شرکتهای چندملیتی وابسته به امپریالیسم مجاز به توزیع آن هستند و این گونه القا می شود که اگر کسی از این جریان پیروی نکند، راهی برای خروج از ورشکستگی اقتصادی نخواهد داشت.

 

به عقیده «خوان مانوئل اولاریتا» کارشناس مسائل حقوقی و سیاسی اسپانیایی، واکسن ها نیز مانند اعلام بیماری همه گیر، تناقضات بین قدرتهای بزرگ را آشکار می کنند و اینکه هرکشوری، سیاست تحمیل شده از سوی هریک از این اصطلاحا قدرتهای جهانی را بی کم و کاست دنبال می کند.

 

پیروی کشورها از این جریان طرف دیگر نظام سلطه بر واکسن است. اکثر کشورها به سادگی با جریان قدرت های بزرگ پیش می روند؛ اما همین کشورها وقتی از این جریان خارج می شوند می توانند مسائل را به شکلی متفاوت تر و پیچیده تر ببینند.

 

مجموع نظرات کارشناسان نیز این موضوع را تایید می‌کند؛ به عنوان مثال، کشور اسپانیا که به علت دنباله روی همیشگی از اتحادیه اروپا قدرت مانور کافی برای تولید واکسن داخلی خود را نداشته است. اگرچه این کشور همواره از تولید واکسن ملی در آینده ای نه چندان دور خبر داده، اما همچنان برنامه واکسیناسیون خود را با واکسن های موردتایید اتحادیه اروپا منطبق می کند.

 

واکسن ها نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، معیاری برای سنجش نفوذ جهانی قدرت ها شده اند که این قدرتها شعاع عملکرد خود را براساس دامنه کشورهای توزیع کننده واکسن خود ارزیابی می کنند. به همین خاطر جای تعجب ندارد که آمریکا با تایید واکسن روسی به دلایلی نه لزوما بهداشتی، مخالفت کند.

 

به نوشته روزنامه اسپانیایی ال پائیس، واکسن اسپوتنیک روسی دومین واکسن پرکاربرد جهانی است که بیش از ۶۰ کشور جهان در مجموع با جمعیتی بالغ بر سه میلیارد نفر، با آن واکسینه می شوند.

 

استقبال از این واکسن در کشورهای بزرگ آسیایی (هند، پاکستان، ایران و فیلیپین) و در شمال آفریقا (الجزایر، تونس، مراکش، لیبی، مصر) شاخص خوبی از اعتماد آنها به روسیه است.

 

میزان نفوذ واکسن روسی همچنین در پهناورترین و پرجمعیت ترین کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و آرژانتین نیز کاملا مشهود است.

 

در مکزیک هم ماهیت سیاسی واکسن ها به عناوین رسانه ای مانند «مکزیک یکی از قدرت های واکسن است» منجر شد، اما آنها همچنان «با نگاه به خارج» در انتظار واکسن ویروس کرونا مانده‌اند.

 

روزنامه ال پریودیکو اسپانیا در همین رابطه نوشت: در برخی کشورها جنبش های ضد واکسن یا مانور رسانه های آنها نه بخاطر عوارض جانبی آن واکسن ها بلکه به دلایل مشخصا سیاسی است که ریشه در منشا آن واکسن دارد که به عنوان مثال چون روسی یا چینی است می خواهند با آن مقابله کنند.

 

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یا آژانس دارویی اروپا (EMA) این نوع واکسن ها (روسی، چینی، کوبایی و …) را تایید نمی کنند زیرا با گسترش این نوع واکسن ها، عرصه بازار بر شرکت های بزرگ دارویی چندملیتی مورد حمایت آنها تنگ تر می شود.

 

اگر آژانس دارویی اروپا اسپوتنیک را تأیید کند، روسیه مهمترین سنگر بهداشت جهان باقی می‌ماند. از این رو EMA همان کاری را انجام می‌دهد که شرکت های چند ملیتی دارویی (به دلایل اقتصادی) و قوی ترین کشورهای اروپایی (به دلایل استراتژیک) آن را القا می‌کنند.

 

با این وجود برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مجارستان و اسلوواکی بدون در نظر گرفتن معیارهای موردنظر این اتحادیه به دریافت و توزیع واکسن های روسی و حتی هندی روی آورده‌اند که می‌تواند بر هژمونی غرب در موضوع واکسن تاثیرگذار باشد.

آیا چین به‌راستی «قدرت امپراتوری» جدیدی در آمریکای لاتین است؟

ارزیابی‌ها نمایش دهنده این حقیقت‌اند که سرمایه‌گذاران چینی با کشورهای وام گیرنده عادلانه برخورد کرده و متقابلاً معاملاتی سودمند انجام می‌دهند.   در مقاله قبلی این مجموعه، این اتهام را که چین قدرت امپریالیستی‌ای نوظهور در آفریقا است، افشا و رد کردیم. مقالهٔ حاضر به آمریکای لاتین می‌پردازد که چین در خلال سال‌های دو دهه ... آیا چین به‌راستی «قدرت امپراتوری» جدیدی در آمریکای لاتین است؟

ادامه

افریقا, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, جهان, چین, شرق آسیا, کوبا, وزنه‌برداری

مبارزهٔ طبقه کارگر برای دستیابی به‌مطالبه‌های فوری واحیای حقوق سندیکایی‌

هفته‌های پایانی سالی که پشت سر گذاشتیم تجربه‌هایی مهم برای جنبش کارگری و حرکت‌های سندیکایی میهن ما در مبارزه برای دستیابی به ‌حقوق صنفی- سیاسی‌شان دربر داشت. افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد برای سال جاری (۱۴۰۰)جز تحمیل فقر به‌خانوارهای کارگری و ادامه یافتن سیاستِ سرکوب مزدی در چارچوب اجرای برنامه تعدیل ساختاری معنایی دیگری ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

حمایت انگلیس از کودتای بولیوی با سودای دسترسی به معادن لیتیوم

گزارش یک وبگاه فعال در حوزه روزنامه نگاری تحقیقی نشان می‌دهد که دولت انگلیس برای تضمین دسترسی به ذخایر عظیم لیتیوم در بولیوی از کودتای سال ۲۰۱۹ در این کشور آمریکای لاتین حمایت کرده است.

ادامه

ارژانتین, امپریالیسم, امریکای لاتین, انگلستان, بولیوی, جهان, حقوق بشر, شیلی, گزارش

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا