نگرانی‌ها از کودتا در روز تحلیف رئیس‌جمهوری جدید گواتمالا

رئیس‌جمهوری کلمبیا نسبت به خطر وقوع کودتا در گواتمالا همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری جدید آن کشور هشدار داد و همبستگی دولت‌های آمریکای لاتین را خواستار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: از همه سران جمهوری‌های (قاره) آمریکا می‌خواهم در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری (برناردو) آرِبالو در گواتمالا شرکت کنند. نیروهایی از تهدید به کودتا وجود دارند. همبستگی ما اساسی است.

وی افزود: مبارزه دموکراتیک مردم گواتمالا را رها نکنید.

از زمانی که برناردو آرِبالو (Bernardo Arévalo) رهبر جنبش سِمییا (Movimiento Semilla) در اواسط سال ۲۰۲۳ و در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا پیشتاز شد، این سیاستمدار و حزبش با مجموعه‌ای از فشارهای قانونی مواجه شدند که حتی به دنبال ابطال انتخابات بودند. این وضعیت پس از اوت ۲۰۲۳ (مرداد- شهریور) و به دنبال پیروزی آرِبالو در دور دوم در برابر رقیبش، ساندرا تورِس (Sandra Torres) بدتر شد. آربالو هشدار داد که تلاش‌هایی از سوی نهادهای قوه قضائیه به منظور بی اعتبار کردن نتایج انتخابات سراسری در حال انجام است.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) در گواتمالا، برناردو آرِبالو به پیروزی دست یافت و به نخستین رئیس‌جمهوری منتخب از یک جنبش چپ در بیش از نیم قرن گذشته در این کشور آمریکای مرکزی تبدیل شد. مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید اگر چه برای امروز ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۴ دی ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شد اما با گذشت ماه‌ها از اعلام نتایج، درگیری‌های گسترده در این کشور ادامه دارد و آربالو نسبت به وقوع کودتا توسط سیاستمداران و مقامات «فاسد» که به دنبال زیر پا گذاشتن نظم مبتنی بر قانون اساسی و نقض دموکراسی هستند، هشدار داده است.

هشتم دسامبر (۱۷ آذر) وزارت عمومی گواتمالا (Ministerio Público guatemalteco) انتخابات را «بی‌اعتبار» توصیف کرد و با متهم کردن رئیس‌جمهوری منتخب به پولشویی، از وی خواست تا مصونیت خود برای پیگرد قانونی را لغو کند. آرِبالو در واکنش به این ادعا، دفاع از اراده ملی که در پای صندوق‌های رای ابراز شده است را خواستار شد. بلانکا آلفارو (Blanca Alfaro) رئیس دادگاه عالی انتخابات گواتمالا نیز اعلام کرد گواهینامه‌های قانونی همه مقام‌های منتخب از قبل اجراز شده و دولت جدید باید از ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) کار خود را آغاز کند، در غیر اینصورت، نظم مبتنی بر قانون اساسی این کشور زیر پا گذاشته می‌شود.

تلاش‌ها در جهت رد نتایج انتخابات در گواتمالا، با انتقاد اقشار مختلف جامعه این کشور مواجه شد و اعتراض‌هایی در مناطق مختلف این کشور آمریکای مرکزی برگزار شد. معترضان، احترام به ابراز اراده مردمی پای صندوق‌های رای را خواستار شدند.

دادگاه قانون اساسی گواتمالا سرانجام اعتبار و تغییرناپذیری انتخابات را تایید کرد و بسیاری از دولت‌ها و نهادها نیز از آربالو حمایت کردند.

با این حال، نگرانی‌ها از اینکه مراسم تحلیف امروز به طور عادی و بدون هیچ خشونت سیاسی برگزار شود، وجود دارد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا