چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

نشست اتحادیه اروپا و هند به دلیل اختلاف بر سر تحریم‌های انرژی روسیه، شکست خورد

نشست اتحادیه اروپا و هند که با موضوع فناوری‌های جدید در بروکسل در حال برگزاری بود، به دلیل اختلاف بر سر تحریم‌های انرژی روسیه، شکست خورد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پولیتیکو، اجلاس سران اتحادیه اروپا و هند، روز سه شنبه قرار بود در مورد فناوری و تجارت باشد اما اولین نشست وزیران، تحت تأثیر آشکار تحریم‌های غرب علیه روسیه قرار گرفت که به کشورهایی مانند هند اجازه می‌دهد نفت ارزان خریداری کنند، آن را پالایش کنند و سپس برای سود کلان به اروپا بازگردانند.

«سوبرانیام جایشنکار»، وزیر امور خارجه هند در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل انتقادات مبنی بر کمک کشورش به مسکو برای دور زدن تحریم ها را رد کرد.

این دیپلمات ارشد دهلی نو با بی اساس دانستن چنین ادعاهایی، گفت: قوانین اتحادیه اروپا حکم می کند که اگر نفت خام روسیه به طور اساسی تغییر یابد، دیگر به عنوان محصول روسی تلقی نمی شود.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظرهای قبلی خود به فایننشال تایمز، گفت: بروکسل باید برای تنبیه کشورهای ثالثی که نفت روسیه را پالایش می‌کنند و محصولات آن را به این اتحادیه می‌فروشند، اقدام کند.

او گفت: اگر گازوئیل یا بنزین که از هند وارد اروپا می‌شود، با نفت روسیه تولید شود، قطعاً دور زدن تحریم‌ها است و کشورهای عضو باید تدابیری اتخاذ کنند.

این مناقشه در نشستی که قرار بود یک اجلاس خوش بینانه باشد، ایجاد شد، زیرا بروکسل میزبان اولین نشست شورای تجارت و فناوری جدید اتحادیه اروپا و هند بود که برای تقویت همکاری بین دو دموکراسی بزرگ جهان طراحی شده بود.

این نشست ها در یک هفته دیپلماسی پرتنش میان سران برگزار می‌شود که در نشست سران گروه ۷ در ژاپن، به اوج خود می‌رسد که در آن تحریم‌های روسیه در راس دستور کار قرار خواهند گرفت.

«پیوش گویال»، وزیر تجارت هند گفت: روابط اتحادیه اروپا و هند این پتانسیل را دارد که مشارکت تعیین کننده قرن بیست و یکم باشد. در همین حال، اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر با هند پس از تهاجم روسیه به اوکراین است و همچنین برای از سرگیری مذاکرات با هند در مورد توافق تجارت آزاد متوقف شده است.

با این حال، داده‌های پلتفرم کشتیرانی کپلر، نشان می‌دهد که این کشور جنوب آسیا به یکی از بزرگترین برندگان تحریم‌های انرژی که غرب علیه روسیه در پی جنگ اوکراین تحمیل کرده است، تبدیل شده است. بر اساس تحلیل بانکی، هند که دیگر برای عرضه با اروپا و سایر اقتصادهای بزرگ رقابت نمی کند، حدود ۸۹ دلار در هر تن نفت خام صرفه جویی کرده است، در نتیجه، از زمان آغاز تهاجم تمام عیار مسکو، واردات نفت خام روسیه از هند از حدود ۱ میلیون بشکه در ماه به بیش از ۶۳ میلیون بشکه در ماه آوریل افزایش یافته است.

همزمان، صادرات پرسود فرآورده های نفتی پالایش شده به اتحادیه اروپا به شدت افزایش یافته است و این نگرانی را به وجود آورده است که این کشور محصولات نفتی خود را صرفاً با ذخایر فرآوری شده روسیه می‌فروشد.

واردات گازوئیل اروپایی از هند در ماه گذشته در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته تقریباً ده برابر افزایش یافت و کشورهای عضو بیش از ۵ میلیون بشکه نفت خریدند، در حالی که جریان سوخت جت به این قاره بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافت و در مجموع به ۲.۴۹ میلیون بشکه رسید.

در ماه فوریه، اتحادیه اروپا محصولات نفتی پالایش شده روسیه را ممنوع کرد و بر اساس تحریم نفت خام که سال گذشته اعمال شد. با این حال، مبارزه با سوخت نفت روسیه که توسط پالایشگاه‌های کشورهای ثالث تولید می‌شود، دشوارتر شده است.

«اولگ اوستنکو»، مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در ماه مارس به پولیتیکو گفت: ما شواهد کافی داریم مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های بین‌المللی محصولات پالایشگاهی ساخته شده از نفت روسیه را می‌خرند و آنها را به اروپا می‌فروشند.

وی افزود: این کاملاً قانونی است، اما کاملاً غیراخلاقی است. فقط به این دلیل که مجاز است به این معنی نیست که ما نیازی به انجام کاری علیه آن نداریم.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند همواره از فشار برای اعمال تحریم ها علیه روسیه یا کاهش روابط نزدیک اقتصادی با کرملین سرپیچی کرده است. او در سپتامبر گذشته با این استدلال که کشورش هیچ تعهدی برای جانب داری در این درگیری ندارد، تاکید کرد: هند طرف صلح است و قاطعانه در آنجا باقی خواهد ماند.

«پوروا جین»، تحلیلگر مستقر در دهلی نو، پژوهشگر موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی گفت: هند جمعیت رو به رشدی دارد و دولت این کشور برنامه توسعه عظیمی را تنظیم کرده است که نیاز به افزایش منابع انرژی دارد.

زمانی که آشفتگی های ژئوپلیتیکی رخ می دهد، فرصت های اقتصادی ایجاد می شود. در نهایت این تصمیمات ناشی از نگرانی های امنیت انرژی است.

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال مذاکره برای یازدهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه است که بر مبارزه با دور زدن محدودیت های اقتصادی موجود تمرکز دارد، بحث درباره تحریم ها بسیار حساس است.

همچنین این نکته بررسی می‌شود که کشورهای ثالث در صورتی که قوانین تحریم را زیر پا بگذارند، مجازات خواهند شد، اگر چه هند در این بحث مهم نیست، اما می تواند راه را برای اقدامات آتی علیه دهلی نو باز کند.

فشار غرب به کشورهای شوروی سابق برای فاصله گرفتن از مسکو

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز اعلام کرد که کشورهای شوروی سابق در دو راهی ادامه روابط شان با مسکو درپی اعمال فشار غرب هستند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه طی مصاحبه ای با تلویزیون تزارگراد اعلام کرد: حقایق زیادی در مورد اقدامات و ... فشار غرب به کشورهای شوروی سابق برای فاصله گرفتن از مسکو

ادامه

آسیای میانه, اتحاد شوروی, اقتصادی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, قفقاز

بیراهه‌های مدرسـه

دانش‌آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان برای رسیدن به کلاس درس از بین گاندو ها، رودخانه ها و جاده های خطرناک عبور می کنند. هم‌میهن؛ زانو بغل‌کرده در دل تلی از خاک و جاده‌ای نیمه‌تمام، زیرآفتاب کم‌رمق در انتظار آهن‌پاره‌ای آبی‌، سفید یا قرمز. یکی از هزاران تصویر فقر از روستاهای سیستان و بلوچستان در میان بیابان‌ها ثبت می‌شود، وقتی ... بیراهه‌های مدرسـه

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, فقر, مقاله

مردم ژاپن مسئول پرداخت هزینه‌های پایگاه‌های نظامی آمریکا در اوکیناوا

۷۰ درصد پایگاه‌های نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا ژاپن است و مردم این کشور متحمل هزینه‌های این پایگاه‌ها هستند. ساکنین جزیره اوکیناوا ژاپن با وجود نارضایتی‌های گسترده همچنان از وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در این جزیره متحمل هزینه می‌شوند. براساس گزارش  شبکه تلویزیونی ان اچ کی، ۵۱ سال از زمان بازگشت دوباره استان اوکیناوا که ... مردم ژاپن مسئول پرداخت هزینه‌های پایگاه‌های نظامی آمریکا در اوکیناوا

ادامه

آمریکا, اقتصادی, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش, محیط زیست

با اتحاد فراگیر و سازمان‌دهی اعتصاب، برای افزایش مزد و توقف خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

چارهٔ رنجبران وحدت و تشکیلات است! ادامه اعتراض و اعتصاب در مراکز کارگری به‌ویژه درمیان کارگران پروژه‌ای صنعت نفت حکومت جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار داده است. اعتراض و راهپیمایی‌های روز جهانی کارگر در نقاط مختلف کشور پیوستگی و رابطه  تنگاتنگ جنبش کارگری و خیزش زن، زندگی، آزادی را نمایان می‌سازد. تهدید و دستگیری ... با اتحاد فراگیر و سازمان‌دهی اعتصاب، برای افزایش مزد و توقف خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

ادامه

آزادی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مقاله