اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

نزاع چین با اعضای پیمان آکوس بر سر فروش زیردریایی اتمی به استرالیا

چین و اعضای ائتلاف “آکوس” متشکل از آمریکا، انگلیس و استرالیا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر برنامه این ائتلاف برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا نزاع لفظی پیدا کردند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در یک هفته گذشته پکن به دفعات مخالفت شدید خود را با این پروژه اعلام کرده است.

 

لندن و کانبرا، تحت چارچوب ائتلافشان با آمریکا یا همان ائتلاف آکوس، سال گذشته اعلام کردند، استرالیا قصد دارد حداقل هشت زیردریایی هسته‌ای بخرد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که سوخت این زیردریایی‌ها از “اورانیوم بسیار غنی شده” تامین می‌شود، که این نشان می‌دهد این زیردریایی می‌تواند در سطح یک سلاح هسته‌ای یا نزدیک به آن باشد.

 

تا به امروز هیچ یک از طرفین معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) به جز پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه – که تحت این معاهده به عنوان کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای به رسمیت شناخته می‌شوند، زیردریایی هسته‌ای ندارند. این زیردریایی‌ها می‌توانند مدت طولانی‌تری نسبت به زیردریایی‌های معمولی زیر آب بمانند و شناسایی آنها سخت‌تر است.

 

چین در یک بیانیه که طی نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعضای این آژانس ارسال شد، گفت: پیمان شراکت آکوس درگیر در انتقال غیرقانونی مواد تسلیحات هسته‌ای شده که این اساساً یک اقدام در سطح اشاعه هسته‌ای است.

 

استرالیا می‌گوید هم نمی‌تواند و هم نمی‌خواهد از سوخت زیردریایی‌های خود برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، چرا که واحد تولید قدرت در این زیردریایی‌ها که حاوی مواد هسته‌ای است جوشکاری شده و این مواد نیز به نوبه خود برای استفاده در یک بمب اتمی نیازمند فرآوری شیمیایی هستند و استرالیا تاسیسات قادر به انجام این کار را نه نداشته و نه می‌خواهد که داشته باشد.

 

کشورهای پیمان آکوس و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که معاهده ان.پی.تی استفاده از به اصطلاح موتور پیشرانه هسته‌ای دریایی را مشروط بر اینکه هماهنگی‌های لازم با آژانس انجام شود مجاز می‌داند.

 

چین می‌گوید به این دلیل در این مورد مخالف است زیرا مواد هسته‌ای به جای اینکه توسط استرالیا تولید شوند به استرالیا منتقل می‌شوند. این کشور استدلال می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حکم خود فراتر رفته و خواهان آن است که یک فرآیند “بین دولتی” این موضوع را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای واگذاری کامل این پرونده به آژانس آن را بررسی کند.

 

چین در بیانیه هفت صفحه‌ای خود بیان داشت، کشورهای پیمان آکوس به دنبال این هستند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به گروگان گرفته تا این آژانس بتواند این اقدام مربوط به اشاعه هسته‌ای را “ماست مالی کند.”

 

زیردریایی‌های هسته‌ای از آن جهت یک چالش خاص محسوب می‌شوند چون وقتی در دریا هستند سوخت آنها از دسترس بازرسان آژانس که مامور به رهگیری تمام مواد هسته‌ای هستند، خارج است.

 

به کزارش رادیو بین‌آلمللی چین: علاوه بر آنکه چین بارها تاکید کرده این توافق نقض روح پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای محسوب می‌شود، برخی رسانه‌ها نیز به روشنی عنوان کرده‌اند آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای بازدارندگی چین حتی از نقض آشکار اصول این پیمان مهم دریغ نمی‌کنند.

 

در این میان ایران که هنوز درگیر مساله هسته‌ای است نیز آمریکا و بریتانیا را به اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا در موضوع هسته‌ای متهم کرده است.

 

نخستین موضوعی که در خصوص این رویداد قابل ذکر است این است که سوخت مورد استفاده در زیردریایی‌های هسته‌ای صادر شده توسط ایالات متحده و بریتانیا به استرالیا اورانیوم با غنای ۹۰ است که برای تولید سلاح هسته‌ای نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که استرالیا به عنوان یک کشور غیر دارنده سلاح هسته‌ای در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای عضویت دارد، صادرات چنین فناوری به آن نیز به معنای نزدیک شدن آن کشور به نقض پیمان است.

 

برای ایران، این رویداد بدون شک به این معناست که انگلیس و ایالات متحده در مسائل هسته‌ای سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته‌اند. از دوره کلینتون به این سو، ایران سال‌هاست که درگیر مساله هسته‌ای است. ایالات متحده نگران این است که ایران در حین توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، سلاح اتمی نیز تولید کند بنابراین همه تلاش خود را می‌کند تا مانع از دستیابی ایران به اورانیوم با غنای بالا شود.

 

اینجاست که باید تامل کنیم و ببینیم که آیا آمریکا به داشتن یا نداشتن سوخت یا سلاح هسته‌ای اهمیت می‌دهد یا اینکه چه کشوری به چنین سوخت یا سلاحی دست پیدا کند؟

نیشخند پوتین به ضدحملات اخیر اوکراین: ممکن است جنگ جدی‌تر شود!

ولادیمیر پوتین در واکنش به ضدحملات اخیر اوکراین به لبخندی بسنده کرد، اما هشدار داد که اگر سربازان روسیه تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند، مسکو واکنش سفت‌وسخت‌تری خواهد داشت.

ادامه

ازبکستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, دونتسک, روسیه, شانگ‌های, شرق اروپا, لوگانسک

آلمان تاسیسات شرکت روسی روسنفت را مصادره کرد

دولت برلین روز جمعه اعلام کرد که تاسیسات پالایشی متعلق به نمایندگی‌های شرکت بزرگ روسنفت روسیه را برای تضمین دستیابی آلمان به انرژی، مصادره می‌کند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, المان, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا

پوتین و شی جین‌پینگ ساخت خط لوله دوم انتقال گاز روسیه به چین را بررسی کردند

ساخت خط لوله زیرساختی بسیار مهم “نیروی سیبری – ۲” برای انتقال گاز طبیعی روسیه به چین از خاک مغولستان، در دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیسان جمهوری روسیه و چین بررسی شده است.

ادامه

اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش, مغولستان