خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

آلمان تاسیسات شرکت روسی روسنفت را مصادره کرد

دولت برلین روز جمعه اعلام کرد که تاسیسات پالایشی متعلق به نمایندگی‌های شرکت بزرگ روسنفت روسیه را برای تضمین دستیابی آلمان به انرژی، مصادره می‌کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛ برلین با برعهده گرفتن فعالیت‌های شعبه‌های روس نفت در آلمان هم زمان با کاهش واردات نفت خام از روسیه و توقف کامل آن تا پایان سال جاری (۲۰۲۲) می‌تواند پالایشگاه های متعلق به آنها را با استفاده از نفت خام کشورهای دیگر به جز روسیه، اداره کند.

 

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که شعبه‌های روس نفت در آلمان که نزدیک به ۱۲ درصد از ظرفیت پالایش نفت این کشور را در اختیار دارند، به منظور رویارویی با تهدید نسبت به امنیت عرضه انرژی در آلمان، تحت نظر و مدریت آژانس شبکه فدرال قرار گرفته است.

 

این تصمیم همزمان با اختلال در عرضه انرژی روسیه  به آلمان در پی آغاز عملیات نظامی در اوکراین از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) و تلاش مجدانه آلمان برای رهایی از وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه به اجرا گذاشته شده است. مسکو جریان گاز طبیعی به آلمان را از طریق خط لوله نورد استریم یک، قطع کرده است.

 

این اقدام شامل شرکت های “آر دی جی” و “آر ان آر ام” وابسته به روسنفت و سهام مرتبط به آنان در سه پالایشگاه در آلمان می‌شود.

 

به تازگی در پی تصمیم دولت آلمان به کاهش واردات نفت از روسیه و توقف کامل آن تا پایان سال جاری، نگرانی هایی زیادی به ویژه در باره فعالیت پالایشگاه پی سی کی شوت در نزدیکی مرز لهستان به وجود آمده بود که نزدیک به ۹۰ درصد نفت مورد استفاده برلین و حومه شامل فرودگاه بین المللی بردنبورگ برلین را تامین می کند. اما با قرار گرفتن این تاسیسات پالایشی در اختیار دولت آلمان، ادامه عملیات این پالایشگاه ها با استفاده از نفت خام وارداتی از دیگر کشورها به جز روسیه، امکان پذیر خواهد بود.

 

جنگ اوکراین موجب زلزله در حوزه انرژی اروپا به ویژه آلمان شده و بهای سوخت را به میزان بی‌سابقه ای بالابرده است.

 

مسکو تسلط خود بر پالایشگاه های نفت، خط های لوله و دیگر تاسیسات زیرساختی گاز آلمان را با واسطه شرکت های عظیم انرژی روس نفت و گازپروم، تقویت کرده است. سهم گاز روسیه در مصرف آلمان پیش از جنگ اوکراین به ۵۵ درصد رسیده بود. برلین در اوایل آوریل به صورت بی‌سابقه ای شعبه گازپروم را در آلمان مصادره کرد.

 

دولت آلمان همچنین برای رویارویی با بحران انرژی تصمیم گرفت که از نیروگاه های ذغال سنگی بهره برداری کرده و ۲ واحد نیروگاه هسته ای خود را به جای تعطیل کردن کامل آن بر اساس برنامه تا پاسان سال جاری (۲۰۲۲)، از  آوریل در آماده باش نگهدارد.

پوتین و شی جین‌پینگ ساخت خط لوله دوم انتقال گاز روسیه به چین را بررسی کردند

ساخت خط لوله زیرساختی بسیار مهم “نیروی سیبری – ۲” برای انتقال گاز طبیعی روسیه به چین از خاک مغولستان، در دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیسان جمهوری روسیه و چین بررسی شده است.

ادامه

اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش, مغولستان

شی جین‌پینگ؛ ما آماده‌ایم تا با همکاران روسی خود متحد شویم تا نمونه‌ای از یک قدرت جهانی مسئول باشیم

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه نشست سمرقند ازبکستان با رئیس‌جمهوری چین ملاقات کرده و از “موضع متعادل” پکن در خصوص بحران اوکراین قدردانی کرده و گفت نگرانی‌های پکن در این رابطه را درک می‌کند.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, ازبکستان, اسیای مرکزی, اورآسیا, اوکراین, ایران, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, تایوان, ترکمنستان, ترکیه, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی, غرب, قرقیزستان, قزاقستان, قطر, کامبوج, مصر, نپال, هندوستان

آمریکا و اروپا تحریم چین در موضوع تایوان را بررسی می‌کنند

آمریکا در حال برنامه ریزی برای اعمال تحریم های جدید علیه چین در ارتباط با تایوان است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امنیتی, اوکراین, تایوان, تحریم, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, غرب, گزارش