بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

شی جین‌پینگ؛ ما آماده‌ایم تا با همکاران روسی خود متحد شویم تا نمونه‌ای از یک قدرت جهانی مسئول باشیم

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه نشست سمرقند ازبکستان با رئیس‌جمهوری چین ملاقات کرده و از “موضع متعادل” پکن در خصوص بحران اوکراین قدردانی کرده و گفت نگرانی‌های پکن در این رابطه را درک می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در نشست با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفت: ما از موضع متعادل دوستان چینی در ارتباط با بحران اوکراین بسیار قدردانی می‌کنیم. ما سؤالات و نگرانی‌های شما را در این مورد درک می‌کنیم، البته در جلسه امروز به تفصیل موضع خود را در این مورد توضیح خواهیم داد؛ اگرچه قبلاً در این مورد صحبت کرده‌ایم.

 

پوتین همچنین گفت، مسکو تحریکات آمریکا و کشورهای زیرمجموعه‌اش در تنگه تایوان را محکوم می‌کند. او تاکید کرد: ما در عمل قاطعانه به اصل چین واحد پایبند هستیم و تحریکات ایالات متحده و کشورهای تحت امرش در تنگه تایوان را محکوم می‌کنیم.

 

ولادیمیر پوتین همچنین گفت، گردش تجاری بین روسیه و چین به رکوردهای جدیدی خواهد رسید و در آینده از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. او افزود: روابط چندجانبه بین کشورهای ما به طور فعال در حال توسعه است. سال گذشته تجارت ۳۵ درصد افزایش یافت و از ۱۴۰ میلیارد دلار گذشت. در هفت ماهه اول سال جاری، حجم تجارت متقابل ۲۵ درصد دیگر افزایش یافت. من متقاعد شده‌ام که تا پایان سال به رکوردهای جدیدی خواهیم رسید و در آینده نزدیک، همانطور که توافق شد، گردش مالی سالانه تجاری را به ۲۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر خواهیم رساند.

 

او افزود: اکنون وظیفه، تضمین تقویت سازمان همکاری شانگهای به عنوان بستری برای تعامل سازنده و فعال است. این سازمان شامل کشورهایی با سنت‌های فرهنگی و تمدنی متفاوت، دستورالعمل‌های سیاست خارجی و مدل‌های توسعه ملی است. با این حال، کار براساس اصول برابری و منفعت متقابل، احترام به حاکمیت یکدیگر و امتناع از مداخله در امور داخلی، امکان تبدیل این سازمان را به مکانیسمی موثر برای همکاری چندجانبه در یک دوره کوتاه تاریخی فراهم کرد.

 

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در دیدار با شی گفت، سیاست خارجی دو کشور در پیگیری ثبات جهانی و منطقه‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند. به گفته او، روسیه و چین براساس قوانین بین‌المللی و نه براساس برخی قوانین ابداع شده، طرفدار تشکیل نظم جهانی هستند.

 

پوتین گفت: روسیه و چین به تقویت روابط مشارکت استراتژیک جامع ادامه می‌دهند.

 

پوتین گفت: همکاری‌های بین دولتی روسیه و چین را می‌توان یک الگو در نظر گرفت. سیاست خارجی مسکو و پکن نقش کلیدی در تضمین ثبات جهانی و منطقه‌ای ایفا می‌کند. ما مشترکاً از تشکیل یک نظم جهانی عادلانه، دموکراتیک و چند قطبی براساس قوانین بین‌الملل و نقش مرکزی سازمان ملل متحد دفاع می‌کنیم و نه براساس قوانینی که کسی مطرح کرده و می‌خواهد بر دیگران تحمیل کند، حتی بدون توضیح اینکه آنها چه هستند.

 

ولادیمیر پوتین همچنین در اجلاس سران روسیه، چین و مغولستان تاکید کرد: کشورهای ما رویکردهای مشترکی در مورد اکثر مسائل مبرم در عرصه بین‌المللی دارند. ما همچنین خواستار تسویه حساب‌های مالی به پول ملی و تشویق همکاری تجاری هستیم. سهم پرداخت روسیه – چین به ارزهای ملی به ۲۷.۵ درصد افزایش یافته است.

 

رئیس‌جمهوری چین هم در نشست امروز گفت کشورش آماده ایفای نقش رهبری همراه با مسکو برای قرار دادن جهان در حال تغییر در مسیر توسعه پایدار است. او تاکید کرد: در مواجهه با تغییرات عظیم زمان ما در مقیاس جهانی که در تاریخ اخیر بی‌سابقه است، ما آماده‌ایم تا با همکاران روسی خود متحد شویم تا نمونه‌ای از یک قدرت جهانی مسئول باشیم و نقشی پیشرو در قرار دادن جهانی به سرعت در حال تغییر، در مسیر توسعه پایدار و مثبت ایفا کنیم.

 

او همچنین تاکید کرد: در شرایط پاندمی کرونا، ما همچنان به برقراری تماس‌های استراتژیک موثر به ویژه از طریق تماس‌های تلفنی دوجانبه با روسیه ادامه دادیم.

 

رئیس جمهوری روسیه امروز به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای و برگزاری تعدادی نشست‌های دوجانبه در حاشیه این رویداد وارد شهر سمرقند در ازبکستان شد. سفر شی جین‌پینگ به ازبکستان هم اولین سفر خارجی او از زمان آغاز پاندمی کرونا در دو سال و نیم پیش به شمار می‌رود.

 

این نشست امروز و فردا (جمعه) برابر با ۱۵ و ۱۶ سپتامبر در سمرقند برگزار خواهد شد. رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله تقویت پتانسیل این سازمان در تضمین امنیت و ثبات، تقویت روابط اقتصادی، اتصالات حمل‌ونقلی و همچنین جنبه‌های فرهنگی و انسانی گفت‌وگو خواهند کرد.

 

ولادیمیر پوتین به صورت جداگانه با همتایان خود از چین، ایران، پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، مغولستان و ترکیه دیدار دارد.

 

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شد. هند، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند.

 

افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان اعضای ناظر این سازمان و جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت‌وگویی سازمان همکاری شانگهای هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای که سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی در شهر دوشنبه برگزار شد، روند عضویت ایران در این سازمان و اعطای جایگاه شرکای گفت‌وگویی به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شد. امسال بلاروس رسما برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو کامل درخواست داده است.

 

براساس بیانیه کرملین، پوتین فردا هم با رهبران جمهوری آذربایجان، هند و ترکیه ملاقات خواهد داشت. او امروز با نخست‌وزیر پاکستان در خصوص مسائل گازی ملاقات کرد.

تورم ۱۳ درصدی آمریکا در دوره بایدن

نیویورک پست نوشت، از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید، میزان تورم آمریکا دو رقمی شده و با افزایش آن به ۱۳‌درصد، وضعیت اقتصادی خانواده‌های این کشور بدتر شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی

سامانه پرداخت «میر» روسیه در کوبا و بسیاری از کشورهای دیگر فعال می‌شود

خوان کارلوس گارسیا» وزیر گردشگری کوبا در راستای حفظ بازار مهم گردشگران روسی از تحریم‌های غرب اعلام کرد کارت‌هایی که از سامانه پرداخت «میر» (MIR) روسیه استفاده می‌کنند، تا قبل از پایان سال جاری میلادی در کوبا فعال خواهند شد.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیا, اسیای مرکزی, اقیانوسیه, امارات, امریکای لاتین, ایران, تحریم, ترکیه, جنگ سرد, جهان, روسیه, صلح, کره جنوبی, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا, ویتنام

پیش به سوی اتحاد نیروهای مترقی ملی و مردمی بر محور مبارزه برای«حق حاکمیت ملی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی»

نگاهی به روند گسترش بحران‌های چندوجهی سیاسی، اقتصادی-اجتماعی، و زیست‌محیطی در ایران و ناتوانی سران جمهوری اسلامی ایران در حل آنها نشان می‌دهد که کشور ما دستخوش تحولات بسیار حساس و مهمی است که بی‌تردید اثر تعیین کننده‌ای بر آیندۀ اکثریت  مردم کشور خواهد داشت. به‌رغم اینکه حکومت ولایی ایران در مقابله با جنبش‌ حق‌طلبی ... پیش به سوی اتحاد نیروهای مترقی ملی و مردمی بر محور مبارزه برای«حق حاکمیت ملی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی»

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, محیط زیست, مقاله

نقشه راه ارزهای ملی در دستور کار سران سازمان همکاری شانگ‌های در سمرقند

رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد، قرار است در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های در سمرقند، نقشه راه استفاده گسترده‌تر از پول ملی در تجارت‌های متقابل امضا شود.

ادامه

ارمنستان, ازبکستان, افغانستان, اقتصادی, بلاروس, پاکستان, ترکیه, جهان, چین, روسیه, سریلانکا, قرقیزستان, قزاقستان, کامبوج, نپال, هندوستان