مکزیک: درعملیات دستگیری پسر رئیس باند بزرگ مواد مخدر۲۹ نفر کشته شدند

«لوئیس کرسنسیو ساندووال» وزیر دفاع مکزیک گفت که در جریان علمیات دستگیری پسر «ال چاپو» رئیس یک کارتل بزرگ مواد مخدر در این کشور ۲۹ کشته شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ساندووال جمعه شب تایید کرد که این عملیات در ایالت شمالی «سینالوآ» انجام شد و در نتیجه آن ۱۰ سرباز ارتش و ۱۹ عضو باند خلافکار قاچاق مواد مخدر کشته شدند.

به گفته وی، این عملیات در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه به وقت محلی آغاز شد که در نهایت به دستگیری «اوویدیو گوزمان» ۳۲ ساله رئیس «کارتل سینالوآ» منجر شد.

اوویدیو پسر «خواکین ال چاپو گوزمان» است. ال چاپو در سال ۲۰۱۷ به آمریکا مسترد و در آنجا به زندان محکوم شد. پس از زندانی شدن ال چاپو، پسرش اوویدیو رهبری کارتل سینالوآ را بر عهده گرفت.

در پی درگیری چندساعته ارتش و اعضای مسلح کارتل سینالوآ، اوویدیو در خانه‌ای که حضور داشت، دستگیر شد و از همانجا با بالگرد به مکزیکو سیتی فرستاده شد.

به گفته ساندووال، در این عملیات، اعضای کارتل سینالوآ به آتش زدن خودروها، مسدود کردن خیابان‌ها و درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی در حاشیه شهر «کولیاکان» مرکز ایالت سینالوآ پرداختند.

در این درگیری، ۲۹ نفر نیز دستگیر شدند اما گزارشی در مورد مرگ و میر غیرنظامیان دریافت نشده است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک گفت که کشور فعلا برنامه‌ای برای استرداد فوری اوویدیو به آمریکا ندارد.

در حال حاضر، در سینالوآ تدابیر شدید امنیتی برقرار است و حدود یک هزار پرسنل نظامی دیگر برای کمک به استقرار امنیت و آرامش به این ایالت اعزام شدند.

دولت اوبرادور در سال ۲۰۱۹ در جریان یک عملیات دیگر توانست اوویدیو را دستگیر کند اما به دلیل شدت گرفتن درگیری مسلحانه با اعضای کارتل سینالوآ، نیروهای امنیتی مجبور شدند وی را رها کنند. این عملیات ناکام ضربه شدیدی به اعتبار دولت وارد کرد.

اوویدیو سالهاست که از سوی آمریکا تحت تعقیب قرار دارد. وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ پنج میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که به دستگیری وی منجر شود، تعیین کرد.

وی به «موش» معروف است و به قاچاق کوکائین، متامفتامین و ماریجوانا به آمریکا متهم شده است.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا