گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

مورالس خواستار مجازات عاملان کودتا در بولیوی شد

بعد از بازداشت جنینه آنیِس رئیس دولت موقت بولیوی به اتهام طرح ریزی و راه اندازی کودتای نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸)، اوو مورالس رییس جمهوری سابق بولیوی خواستار مجازات عاملان کودتا ۲۰۱۹ شده است.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، مورالس با استناد به کودتایی که در سال ۲۰۱۹ و منجر به برکناری وی شد، در پیام توییتری نوشت: همدستان و عاملان دیکتاتوری که جانشین وی شده بودند، باید مورد تحقیق و تحریم قرار گیرند.

 

واکنش مورالس در حالی مطرح می شود که روز جمعه با حکم دادگاه عالی بولیوی «جنینه آنیِس» رئیس دولت موقت این کشور به اتهام طرح ریزی و راه اندازی کودتای نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی دستگیر شد.

 

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد.

 

اوو مورالس که نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی بود، پس از ۱۳ سال حکومت ، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، پس از کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشورهای آمریکایی، از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

 

به گزارش ایرنا، خبر «دولت بولیوی، رئیس پیشین دولت موقت این کشور را بازداشت کرد» به تیتر داغ اخبار آمریکای لاتین از دیروز تبدیل شده است.

 

تصاویر دستگیری «جنینه آنیِس» رئیس دولت موقت بولیوی به جرم حمایت از تروریسم، توطئه و مشارکت در کودتای ۲۰۱۹ علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور دیروز شنبه در حالی منتشر شد که این خبر، آتش اختلاف و خصومت‌ میان حامیان حزب چپ و مخالفان سیاسی محافظه کار را داغ‌تر کرد.

 

حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» (MAS) که از اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ماه ۹۹) قدرت را به دست گرفته تصمیم دارد آنیِس و شماری از وزیران دولت وقت را به عنوان عوامل کودتای ۲۰۱۹ دادگاهی کند.

 

آنیِس سیاستمدار محافظه‌کاری که پس از سرنگونی مورالس به مدت ۱۱ ماه از نوامبر ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ به صورت موقت ریاست جمهوری بولیوی را بر عهده داشت روز جمعه با انتشار عکسی از قرار بازداشت صادرشده علیه وی در توییتر نوشت «آزار و اذیت سیاسی آغاز شده است.»

 

مورالس ساعاتی پیش در صفحه توییترش نوشت: برای عدالت و حقیقت، برای ۳۶ قربانی، بیش از ۸۰۰ زخمی و بیش از یکهزار و ۵۰۰ زندانی غیر قانونی در جریان کودتا، همدستان و عاملان دیکتاتوری که جانشین وی شده بودند، باید مورد تحقیق و تحریم قرار گیرند.

 

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از مقام‌های بولیوی خواست تا اتهامات مربوط به حوادث سال ۲۰۱۹ علیه رئیس پیشین موقت و چندین وزیر سابق وی، بدون فشار سیاسی بررسی شود.

 

بورل در صفحه توییترش ضمن بیان اینکه وقایع بولیوی را دنبال پیگیری می‌کند، نوشت: اتهامات مربوط به حوادث سال ۲۰۱۹ باید در چارچوب عدالتی شفاف و بدون فشار سیاسی حل‌وفصل شود.

 

«استفان دوژاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای، اهمیت حفظ ضمانت‌های دادرسی و شفافیت کامل در کلیه مراحل قانونی را یادآور شد.

 

دوژاریک با تاکید بر گام‌های مهمی که تا کنون توسط همه فعالان بولیویایی در راستای تحکیم صلح برداشته شده است، تعهد سازمان ملل متحد در حمایت از این تلاش‌ها از طریق تسهیل گفت‌وگوی سیاسی و ارتقا حقوق بشر را اعلام کرد.

 

«جولی چانگ» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی نیز با انتشار پیامی توییتری اعلام کرد بولیوی باید از کلیه حقوق مدنی و ضمانت‌های دادرسی کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر و اصول منشور دموکراتیک بین آمریکایی دفاع کند.‌‎‌

 

دادستان‌های بولیوی در ادامه تحقیقاتِ پرونده مرتبط با کودتای سال ۲۰۱۹ برای دو فرمانده سابق نظامی این کشور نیز در راستای همین پرونده، قرار بازداشت صادر کرده‌اند.

 

پس از استعفای مورالس در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، آنیِس خود را رئیس‌جمهوری موقت اعلام کرد. از آن زمان، دولت موقت بولیوی سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفت و به دنبال روابط قوی با آمریکا و اسرائیل بود.

 

«روخِلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی پیشتر در انتقاد از سیاست خارجی دولت خودخوانده آنیس در مقابل آمریکا گفت: همه می‌دانیم که سیاست دونالد ترامپ نه تنها برای کشورش بلکه در صحنه بین المللی نیز یک فاجعه بود و دولت آنیس در روابط با آمریکا در ازای هیچ منفعتی از حق حاکمیتی ضعیف برخوردار بود.

 

اوو مورالس پیشتر نیز دولت موقت به ریاست خانم «جنینه آنیس» را متهم به ارتکاب اقدامات غیرانسانی علیه مردم بولیوی به ویژه در دوره سخت همه گیری کرد و گفت: رئیس جمهوری دولت موقت به جای سرمایه گذاری بودجه دولتی در بخش سلامت به منظور مهار بحران کرونا و نجات جان انسانها، اقدام به خرید ۵ میلیون دلار مواد شیمیایی با هدف سرکوب اعتراضات کرد.

حمایت انگلیس از کودتای بولیوی با سودای دسترسی به معادن لیتیوم

گزارش یک وبگاه فعال در حوزه روزنامه نگاری تحقیقی نشان می‌دهد که دولت انگلیس برای تضمین دسترسی به ذخایر عظیم لیتیوم در بولیوی از کودتای سال ۲۰۱۹ در این کشور آمریکای لاتین حمایت کرده است.

ادامه

ارژانتین, امپریالیسم, امریکای لاتین, انگلستان, بولیوی, جهان, حقوق بشر, شیلی, گزارش

پرنسا لاتینا؛ بایدن سیاست‌ ترامپ‌ را درعرصه سیاست خارجی ادامه خواهد‌ داد

براساس ارزیابی تحلیلگران، ‌موضوع کاهش تنش آمریکا با کوبا و ایران با سنگ‌اندازی‌های جدی از سوی کنگره و افرادی همچون «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد آمریکایی روبروست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, فرانسه, کوبا, مقاله, ونزوئلا

با تبرئه لولا داسیلوا از اتهام فساد مالی، راه برای شرکتش در انتخابات ریاست‌ جمهوری برزیل باز شد

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق برزیل که دو سال پیش بعد از تحمل ۱۸ ماه زندان آزاد شده بود توانست با پیروزی در دیوان عالی این کشور، خود را از اتهام فساد مالی مبرا کرده و راه برای نامزدی احتمالی در انتخابات سال آینده برزیل را هموار کند.

ادامه

ارژانتین, اسپانیا, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, جهان, خبر

روز جهانی زن؛ ضرورت مبارزه با تبعیض اقتصادی علیه زنان

تارنمای فرانس ۲۴ روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی زن نوشت: مقاومت برخی مردان و مخالفت آن‌ها با استقلال مالی زنان، گونه‌ای بدرفتاری خانگی به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکای لاتین, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, فرانسه, فقر, گزارش, همبستگی