اعتراف به شکست معمار راهبرد سوئد در مقابله با کرونا/ انتقاد چین از سوئد

معمار راهبرد نه چندان سختگیرانه سوئد برای مقابله با کرونا اذعان داشت که سیاست در پیش گرفته وی مسبب بالا بودن نرخ مرگ و میر در این کشور بوده است.

 

به گزارش ایرنا، روزنامه بریتانیایی گاردین امروز (چهارشنبه) در مطلبی با عنوان «معمار سوئدی راهبرد مقابله با کرونا، نرخ بالای مرگ و میر را در این کشور تایید کرد» نوشت: “آندرس تگنل” اپیدمیولوژیست ارشد سوئدی و معمار رویکرد عادی انگاری در برابر کرونا به آمار مرگ و میر بالای این کشور ناشی از گسترش کرونا اذعان و گفت باید راهبرد بهتر و سختگیرانه‌تری در پیش گرفته می‌شد.

 

تگنل که پیش از این از منتقدان اقدامات سختگیرانه و قرنطینه سایر کشورها در قبال شیوع کرونا بود، امروز در مصاحبه‌ با رادیو سوئد گفت: برای مقابله با کرونا ظرفیت پیشرفت در سوئد وجود داشت.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد زیادی از مردم سوئد جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، گفت: بله؛  در آینده باید در نظر داشته باشیم که آیا راهی برای جلوگیری از وضعیت کنونی وجود دارد یا خیر؟.

 

آمارها حاکی از آن است که کشور سوئد طی هفت روز گذشته تا دوم ژوئن (۱۳ خرداد) شاهد بالاترین میزان مرگ و میر در سراسر جهان بوده است. این هفته دولت سوئد، در برابر فشار مخالفان، وعده داد کمیسیونی را برای بررسی راهبرد مقابله با کووید-۱۹ ایجاد کند.

 

تگنل گفت: اگر ما به عقب برمی‌گشتیم و شرایط گسترش کرونا بار دیگر تکرار می‌شد، به نظرم راهی میان آنچه امروز سوئد انتخاب کرده با آنچه کشورهای دیگر در پیش گرفته‌اند، برمی‌گزیدیم.

 

براساس گزارش نشریه علمی آنلاین «اور ورد این دیتا» Ourworldindata. com، تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در سوئد در میانگین هفت روزه تا ۲ ژوئن (۱۳ خرداد)، بالاترین میزان در جهان بوده است. به عبارتی این آمار یعنی سرانه مرگ و میر در سوئد ۵. ۲۹ نفر در هر میلیون است که بالاتر از سرانه مرگ و میر انگلیس است که رقم ۴. ۴۸ نفر می‌باشد.

 

سوئد با تکیه بر احساس وظیفه مدنی شهروندان خود، مدارس را تنها برای رده سنی بالاتر از ۱۶ سال تعطیل و تجمع بیش از ۵۰ نفر را ممنوع اعلام کرد و از مردم خواست از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند و از میانسالان هم درخواست کرد تا حتی الامکان از منزل خارج نشوند. این کشور هیچ مقرراتی برای بستن فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی ایجاد نکرد.

 

اگرچه نشانه‌هایی در مورد تغییر افکار عمومی وجود دارد، اما نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که اکثریت سوئدی‌ها از حامیان این طرح دولت بوده و عمدتا با راهبرد فشار برای توقف گسترش بیماری مخالف بودند.

 

رقم ۴ هزار و ۴۶۸ مورد مرگ و میر در سوئد ناشی از کرونا در واقع، تلفات ۴۴۹ نفر در هر میلیون را نشان می‌دهد که این میزان در مقایسه با ۴۵ نفر در نروژ، ۱۰۰ مورد در دانمارک و ۵۸ نفر در فنلاند به عنوان همسایگان این کشور اروپای شمالی بسیار بالا است.

 

هفته گذشته نروژ و دانمارک اعلام کردند که کنترل‌های مرزی را کنار می‌گذارند، اما همچنان شهروندان سوئدی به دلیل بالا بودن نرخ مرگ و میر و ابتلا، برای عبور از مرز باید کنترل شوند.

 

تگنل با تاکید بر آن که هنوز مشخص نیست که این کشور باید چه کار متفاوتی انجام می‌داد تا اوضاع را در کنترل بگیرد،  خاطرنشان کرد: مشکل این است که شما واقعا نمی‌دانید کدام اقدامات انجام شده موثرتر بوده است.

 

با وجود هدف اعلام شده در حمایت از سالمندان، راهبرد سوئد به ویژه برای این گروه سنی فاجعه بار بوده و تقریبا نیمی از مرگ و میر این کشور تاکنون در خانه‌های مراقبت از سالمندان رخ داده است.

 

انتقاد چین از برخورد سوئد با ویروس کرونا

 

نشریه‌ی گلوبال تایمز چین که وابسته به حزب کمونیست آن کشور است در مقاله‌ای، سوئد را مورد انتقاد قرارداده و نوشته است سوئد در مقابله با ویروس کرونا، شیوه‌ی تسلیم را انتخاب کرده است.

 

به گزارش رادیو سوئد؛ انتقاد این نشریه بیشتر متوجه تصمیم مقامات سوئدی در این هفته به محدود کردن آزمایش ویروس کرونا برای کارکنان خدمات درمانی و گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند بیماران و سالمندان است.

 

در این مقاله، کشور سوئد مانند یک «سیاه‌چاله» معرفی شده که ویروس کورونا را در خود گسترش می‌دهد تا دیرتر (بعدا) به مناطق دیگر بفرستد.

 

این نشریه از مجامع بین‌المللی و همچنین اتحادیه اروپا خواسته است سوئد را بخاطر چنین رفتاری محکوم کنند.

 

بیورن یَردِن، رئیس برنامه‌ریزی برای آسیا در انستیتوی سیاست خارجی سوئد این انتقاد را دارای پیام تندی می‌داند که بر تسلیم و بی‌مسئولیتی سوئد در برابر انتشار ویروس کرونا تاکید کرده و این رفتار سوئد را دارای پیامدهایی منفی در مبارزه‌ی جهانی با ویروس کرونا دانسته است. او اما می‌گوید با توجه به این که این انتقاد، تنها در یک نشریه مطرح شده، به معنی این نیست که برای نمونه وزارت خارجه‌ی چین هم چنین موضعی اتخاذ خواهد کرد. باید منتظر ماند.

 

با این حال، کریستینا سَندکلِف، کارشناس امور چین، این انتقاد را نوعی نگرانی چین از آنچه در سوئد می‌گذرد می‌داند، گرچه تاکید می‌کند نباید روابط تیره‌ی دو کشور را فراموش کرد.