مادورو آمریکا را به تلاش برای «برهم زدن مذاکرات» با مخالفان متهم کرد

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، بخش‌هایی از قدرت آمریکا را به تلاش برای بر هم زدن گفت‌وگوها میان دولت و مخالفان متهم کرد.

 

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، مادورو طی سخنرانی در شبکه تلویزیون دولتی وی‌تی‌وی با انتقاد از واکنش‌های بخش‌های حامی گوایدوسیسم (طرفداران خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا) و همچنین دولت ایوان دوکه رئیس‌جمهوری کلمبیا به منظور بر هم زدن مذاکرات گفت: من در شبکه‌های اجتماعی می‌بینم که در مقابل دستاوردهای مذاکره در مکزیک و امضای این دو توافقنامه قدرتمند دوشنبه گذشته، واکنش‌هایی از سوی راستگراهای افراطی ایجاد شده است.

 

مادورو با تاکید بر اینکه این اولین بار نیست «که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند» از توصیه خود به خورخه رودریگس رئیس هیئت مذاکره کننده دولت در مکزیک مبنی بر «اعلام هشدارها و نگرانی‌ها» همزمان با جمع‌آوری داده‌های مشخص در مورد منشا تهدیدها خبر داد.

 

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین در پاسخ به انتقاد برخی حامیان دولت از تصمیم دولت برای گفت‌وگو با مخالفان، مذاکره را «تنها راه» و «برای صلح» دانست.

 

پس از دو سال فشار مخالفان و متحدان غربی آن‌ها برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو و همچنین پس از چندین تلاش ناموفق، سرانجام دور جدیدی از مذاکرات از روز جمعه (۱۳آگوست/ ۲۲ مرداد)  در مکزیک به عنوان میزبان و با میانجیگری نروژ و همراهی هلند و روسیه آغاز شد.

 

نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان با انتشار بیانیه مشترکی پس از مذاکراتی که طی روزهای ۳ تا ۶ سپتامبر (۱۲ تا ۱۵ شهریور) برگزار شد، اعلام کردند زمینه های توافق شده مربوط به تدابیر و اقدامات اجتماعی به خصوص افرادی که از بحران شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، خواهد بود.

 

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در پیامی توئیتری در استقبال از روند مذاکرات نوشت: از تلاش‌های هر دو طرف در مذاکرات مکزیک، به‌ویژه توافق حاصل شده برای مقابله با کووید-۱۹ استقبال می‌کنم.

 

این مقام اروپایی افزود: همچنین اطمینان دارم که دورهای بعدی این مذاکرات پیچیده با حسن نیت و با محور حقوق قانونی و قضایی ادامه خواهد یافت. اتحادیه اروپا آمادگی دارد از این روند حمایت کند.

 

به نوشته تارنمای میسیون بِردد، انگیزه‌ها از انجام مذاکرات در چارچوب یک هدف کلان و در قالب توافق امضا شده تعریف شده است و آن، دستیابی به یک توافق از طریق گفت‌وگوهایی مستحکم، جامع، رو به افزایش و مسالمت‌آمیز به منظور ایجاد قوانینی روشن است. قوانینی که همزیستی سیاسی و اجتماعی با احترام مطلق به قانون اساسی این کشور، اصول بنیادین آن است.

 

بر اساس سند امضا شده، مذاکرات با در نظرگرفتن حقوق سیاسی یکسان برای همه بازیگران، ضمانت‌های انتخاباتی یکسان برای دو طرف، لغو تحریم‌ها، احترام به دولت مشروطه، همزیستی سیاسی و اجتماعی، صیانت از اقتصاد ملی و همچنین تضمین اجرا و نظارت بر توافق‌ها، انجام خواهد شد.

 

در متن این تفاهم‌نامه که توسط دو طرف امضا شده است، «ضرورت لغو تحریم‌ها علیه دولت ونزوئلا به عنوان مداخله خارجی آسیب‌زا و به رسمیت شناختن استقلال، آزادی، حق حاکمیت و تعیین سرنوشت و همچنین تمامیت ارضی به عنوان حقوق مسلم مردم ونزوئلا مورد تاکید قرار گرفته است.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا