شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

به کشتار مردم فلسطین خاتمه دهید! کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسید!

ادامهٔ پیشروی ماشین جنگی و کشتار اسرائیل در نوار غزه زیر چتر حمایت قدرت‌های امپریالیستی بمباران و خون‌ریزی و کشتار و آوارگی و گرسنگی و ناامنی در غزه همچنان ادامه دارد. نیروهای نظامی اسرائیل پس از آنکه بخش بزرگی از ساکنان شهرهای غزه و خان یونس در شمال و مرکز نوار غزه را به‌زور بمباران‌های ... به کشتار مردم فلسطین خاتمه دهید! کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسید!

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, الجزایر, امپریالیسم, ایران, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, صلح, فلسطین, کارگری, گرسنگی, مقاله, هلند, هندوستان

فریاد محکومیت نسل‌کشی در غزه از تریبون اجلاس سران آمریکای لاتین

روسای جمهوری برزیل، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی و هندوراس در جریان سخنرانی‌های خود در اجلاس سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک)، نسل‌کشی اسرائیل در غزه را رد کرده، «بی‌تفاوتی تکان‌دهنده جامعه بین‌المللی» نسبت به جنایت‌های اسرائیل در غزه را مورد انتقاد قرار داده و توقف این کشتار را خواستار شدند. به گزارش روز شنبه ... فریاد محکومیت نسل‌کشی در غزه از تریبون اجلاس سران آمریکای لاتین

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, امپریالیسم, انگلیس, برزیل, بولیوی, جهان, سازمان ملل, صهیونیسم, غرب, فلسطین, کلمبیا, کودکان, گزارش, نسل‌کشی, هژمونیسم, هندوراس, ونزوئلا

لهستان، اتحادیه اروپا را به داشتن گرایش‌های امپریالیستی متهم کرد

وزیر امور خارجه لهستان در اظهاراتی اتحادیه اروپا را به داشتن تمایلات امپریالیستی متهم کرد و نیروی محرکه این گرایش را تلاش‌های دولت آلمان دانست.

 

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری “راشاتودی”، «زبیگنیو راو» وزیر امور خارجه لهستان در اظهاراتی گفت که کشورهای کوچکتر اتحادیه اروپا از «کمبود آزادی و برابری» رنج می‌برند.

 

وی در مقاله‌ای برای نشریه Rzeczpospolita نوشت: اگرچه بروکسل ادعا می‌کند در برابر آنچه که تهدید “امپریالیستی” روسیه خوانده، ایستادگی می‌کند، اما این بلوک خود عاری از تمایلات سرمایه داری نیست. این مقام دولت لهستان سپس آلمان را یکی از نیرو محرکه‌های گرایش‌های امپریالیستی اتحادیه اروپا دانست.

 

راو افزود: اتحادیه اروپا به طور مداوم شاهد تلاش اعضای بزرگ برای تسلط بر شرکای کوچکتر، تحمیل استدلال‌های خود بر آنها، نادیده گرفتن حقوق، منافع و نیازها و بی‌توجهی به اعتراض‌های آنها است.

 

وزیر امور خارجه لهستان در مقاله خود خواستار اصلاح فرآیند تصمیم گیری اتحادیه اروپا و تقویت نقش اعضای کوچکتر این بلوک شد.

 

وی با تاکید بر این موضوع که افزایش نقش کشورهای بزرگتر در فرآیند تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا به ویژه با حمایت برلین تهدیدی ویژه برای آزادی و برابری در این بلوک است، گفت: دولت‌های کوچک و متوسط ​​که توانایی ایجاد ائتلاف‌های مؤثر را ندارند، محکوم به از دست دادن رای هستند.

 

راو آلمان را به ویژه به دلیل انعقاد قرارداد خط لوله گاز “نورد استریم” مورد انتقاد قرار داد و مسبب بحران کنونی انرژی اروپا را دولت برلین دانست.

 

این دیپلمات ارشد دولت لهستان در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان دارای مزایای اقتصادی و ظرفیت جمعیتی غیرقابل انکاری هستند که همین امر باعث می‌شود قدرت رای دهی بالاتری در فرآیند تصمیم گیری بدست آورند. وی همچنین مدعی شد که برلین از این امتیاز برای پیگیری منافع ملی خود بهره می‌برد.

 

وزیر امور خارجه لهستان سپس با درخواست از برلین برای دست برداشتن از جاه طلبی‌های اقتصادی و سیاسی خود، تاکید کرد: اگر آلمان خواهان دفاع از اتحادیه اروپا در برابر امپریالیسم است، باید به فکر خود محدودسازی باشد نه تلاش برای رهبری بلوک.

 

لهستان پیش از این از خریداران گاز روسیه بود، اما در بهار سال جاری و پس از اعلام روسیه مبنی بر فروش گاز در برابر روبل، دولت ورشو به جای موافقت با این طرح به خرید گاز از سایر کشورهای اروپایی روی آورد.

واقعیت‌های عینی زندگی زحمتکشان و سیاست‌های داخلی و خارجی رژیم ولایت فقیه

چهل و چهار سال پس از انقلاب ضدّدیکتاتوری ۱۳۵۷ که پیشبُرد عدالت اجتماعی و حق حاکمیت ملی از خواست‌های اصلی آن بود، امروزه اکثریت مردم کشور، به‌ویژه زحمتکشان، به‌خوبی متوجه شده‌اند که وضعیت کشور و ملت کاملاً برعکس آن خواست‌های مردمی رقم خورده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اسلام سیاسی, امپریالیسم, امریکا, تحلیل, حقوق بشر, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, فلسطین, مقاله

مصدق شخصیت کاریزماتیک ملی

نباید بگذاریم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به فراموشی سپرده شود. این کودتا همچون یک صحنه نمایش تاریخی است، با چهره‌های سیاسی که نقش‌آفرینی آنان به اقتضای اهمیت این رویداد در حافظه تاریخی مردم ایران حک شده است.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, تاریخ, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دیدگاه

نرخ تورّم نمادی است از سیاست‌های ورشکستۀ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

مرکز آمار ایران نرخ تورّم سالانه در تیرماه امسال را ۴۰٫۵ درصد اعلام کرد و این در حالی است که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است و نسبت به ماه گذشته، ۱٫۱ درصد افزایش یافته است.

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, فساد, فقر, نئولیبرالیسم

ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق راستگرا و میلیتاریست ژاپن

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، روز جمعه گذشته، هنگام ایراد یک سخنرانی انتخاباتی ترور شد. طرفداری از اقتصاد کلان سرمایه‌داری و میلیتاریسم راستگرایانه، از میراث‌های به‌یاد ماندنی او خواهند بود.

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, استرالیا, استعمار, المان, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جهان, چین, ژاپن, سرمایه‌داری, شرق آسیا, عراق, کارگری, کمونیسم, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو, هندوستان