هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرالزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تاکید کرد که «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه لازم‌الاجراست.» به گزارش ایرنا، پیتر استانو امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای ... برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

لاوروف: مذاکره تنها راه برای حل مناقشه فلسطین است/ آمریکا و اروپا در انتخابات لیبی دخالت نکنند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، هیچ راهکار جدیدی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل جز از سرگیری مذاکرات مستقیم بین دو طرف براساس قطعنامه‌های مشروع بین المللی وجود ندارد.

 

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی با کانال مصری TeN در پاسخ به این سوال که “آیا مسکو در تلاش است راه‌حل جدیدی برای پرونده فلسطین بیابد”، گفت: هیچ راه حل جدیدی جز از سرگیری مذاکرات مستقیم میان دو طرف بر مبنای قطعنامه‌های بین‌المللی که مورد تایید مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت است و تحقق راهکار دو کشوری از طریق توافق طرفین بر سر تمامی مسائل مورد مناقشه وجود ندارد.

 

لاوروف افزود: ما نمی‌توانیم از اقدامات یکجانبه و بیش از هر چیز گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل حمایت کنیم. هیچ‌کس از این اقدام حمایت نمی‌کند و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه هم که اعضای کمیته چهارجانبه بین المللی صلح خاورمیانه هستند آن را محکوم کرده‌اند؛ کمیته‌ای که می تواند تلاش های بیشتری برای از سرگیری مذاکرات مستقیم بین دو طرف انجام دهد.”

 

وی با اشاره به اینکه از دیگر اقدامات یکجانبه، تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی مسجدالاقصی و مصادره و تخریب اجباری اراضی و منازل فلسطینیان است، افزود: این امر باید فوراً متوقف شود.

 

لاوروف با بیان اینکه روسیه بر برگزاری نشست کمیته چهارجانبه در سطح وزیران اصرار دارد، خاطرنشان کرد: تلاش جمعی در این زمینه لازم است و آنچه در حال حاضر انجام می شود کافی نیست.

 

لاوروف درباره دیدارهای اخیرش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمد دحلان، رهبر پیشین جنبش فتح، بر ضرورت بازگرداندن وحدت فلسطین تاکید کرد.

 

وی گفت: من معتقدم که احیای وحدت فلسطین حداقل به دو دلیل از اهمیت حیاتی برخوردار است؛ اول اینکه فلسطینی‌ها با بازگرداندن وحدت، جایگاه خود را در مذاکرات تقویت خواهند کرد و در ثانی احیای وحدت فلسطین فقط به فلسطینی‌ها بستگی دارد و نه اسرائیل و نه هیچ کشور غربی نمی‌توانند مانع از آن شوند.

 

لاوروف بر حمایت از تلاش های مصر برای بازگرداندن وحدت فلسطین تاکید کرد و افزود: امیدواریم سایر کشورهای عربی نیز به این تلاش ها بپیوندند.

 

لیبی

 

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه بر لزوم عدم مداخله در انتخابات لیبی که انتظار می رود در ۲۴ دسامبر برگزار شود، تاکید کرد.

 

وی درباره انتخابات لیبی گفت: من نمی‌توانم از طرف مردم لیبی صحبت کنم و آمریکا هم حق این کار را ندارد، زیرا در نابودی کشور لیبی در سال ۲۰۱۱ مشارکت داشته است.

 

لاوروف ادامه داد: همان طور که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا گفت ایالات متحده دنبال مدیریت مسائل در پشت پرده بود و کشورهایی مانند فرانسه را به جلو فرستاد که معلوم شد با معمر قذافی(دیکتاتور مخلوع لیبی) حساب‌های شخصی دارند.

 

وی افزود: به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها توصیه نمی‌کنم که دوباره برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت ملتی دیگر، به ویژه مردم لیبی اقدام کنند. لیبیایی‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند. ما دنبال این هستیم که خود لیبیایی ها شفافیت و یکپارچگی روند انتخابات را تضمین کنند. آنها باید شجاعت کافی برای پذیرش انتخاب مردم را داشته باشند.

 

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی قرار است ۲۴ دسامبر برگزار شود.

 

صحرای غربی

 

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این مصاحبه همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم بین مراکش و جبهه پولیساریو در اسرع وقت به منظور یافتن راه حل توافقی برای پرونده صحرای غربی شد.

 

وی گفت: بحران صحرای غربی باید مانند هر بحران دیگری بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود.

 

لاوروف تاکید کرد: هرگونه تصمیم گیری در مورد پرونده صحرای غربی، مستلزم گفتگوی مستقیم بین مراکش و جبهه پولیساریو است.

 

مذاکرات بین دو طرف باید هر چه سریعتر از سر گرفته شود و به تدوین راه حل های توافقی ختم شود که منافع دو طرف را تامین می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مراکش و جبهه پولیساریو باید تلاش بیشتری به خرج دهند، هشدار داد که اگر موضوع به حال خود رها شود، ممکن است تروریست‌ها سعی کنند از شرایط دشوار مردم صحرای غربی سوء استفاده کنند.

شی جین‌پینگ: تا زمانی که مساله فلسطین حل نشود، منطقه رنگ صلح واقعی را نمی‌بیند

رئیس جمهوری چین مساله فلسطین را مساله‌ای اساسی در خاورمیانه دانست و ضمن تاکید بر حمایت پکن از خواست فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور مستقل خود تاکید کرد: تا زمانی که مساله فلسطین حل نشود، منطقه هرگز از صلح واقعی برخوردار نخواهد شد.

ادامه

اسراییل, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان ملل, فلسطین

۳۷۰ نماینده اروپایی خواستار پایان تبعیض نژادی اسرائیل علیه فلسطینیان شدند

۳۷۰ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار پایان تبعیض نژادی اسرائیل علیه فلسطینیان شدند.

ادامه

اروپا, اسراییل, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین