خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

لاوروف در چین: نمی‌توان امور جهان را با تهدید و تحریم اداره کرد

وزیر خارجه روسیه گفت، روسیه و چین باید در رعایت اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد که از سوی غرب مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته، فعالانه عمل کنند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای سفری دو روزه، دوشنبه وارد چین شد و با وانگ یی، وزیر خارجه چین به تبادل دیدگاه‌ها درباره روابط دو کشور با آمریکا پرداخت.

 

لاوروف امروز (سه شنبه) گفت: اوضاع جهان در حال ساده‌تر شدن و بهبود نیست. این ویژگی با تلاش غربی‌ها برای اطمینان از تسلط خود به هر وسیله لازم، صرف نظر از روند عینی تاریخی، مطابق با آنکه نظم جهانی چند قطبی در حال شکل گیری است، مشخص می‌شود.

 

وی ادامه داد: ما باید طرف‌های همفکر خود را برای حمایت از عدالت و حفظ اصول منشور سازمان ملل متحد بسیج کنیم، همانطور که گفتم همکاران غربی ما به طور کلی این قوانین را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند قوانین خود را اختراع و سپس به دیگران تحمیل کنند.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش قصد دارند تا بیانیه‌ای مشترک را برای بیستمین سالگرد “معاهده حسن هم‌جواری، دوستی و همکاری خوب” اعلام کنند.

 

وانگ یی، وزیر خارجه چین تصریح کرد: این معاهده حسن هم‌جواری و دوستی و همکاری به صورت خود به خود به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.

 

وزیر چینی افزود: امسال بیستمین سالگرد امضای این معاهده است و این مساله‌ای مهم است. طی ۲۰ سال گذشته این معاهده اصلی قانونی و مستحکم برای توسعه پایدار در روابط دو کشور ایجاد و به تقویت روابط دو جانبه کمک کرد.

 

او ابراز اطمینان کرد، این معاهده به طرفین برای دستیابی به توافقات جدید کمک کند و مضافا این‌که عاملی برای توسعه روابط باشد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی چین خاطرنشان کرد: این سند با گذشت زمان نیاز به محتوای جدید دارد تا خود را با شرایط جدید در روابط دو جانبه وفق دهد.

 

معاهده مذکور را دو رهبر یعنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جیانگ زِمین، رئیس‌جمهوری وقت چین در ژوئیه ۲۰۰۱ امضا کرده و در ۲۸ فوریه ۲۰۰۲ تایید نهایی شد.

 

وانگ یی، وزیر خارجه چین همچنین گفت: پکن آماده دفاع از نظم جهانی بر مبنای قوانین بین‌المللی به همراه مسکو است.

 

وی افزود: ما باید به عنوان ضامن‌های عدالت در امور بین‌المللی کار کنیم. چین آماده پیشبرد سیستم بین‌المللی ایجاد شده از سوی سازمان ملل، دفاع از نظم جهانی بر اساس قوانین بین‌المللی و تبعیت از ارزش‌های جهانی همانند صلح، توسعه، عدالت، دموکراسی، برابری و آزادی است.

 

لاوروف گفت: ما همچنان از همکاری بین وزارتخانه‌های خارجه برای تقویت مواضع کشورهایمان در صحنه جهانی با رعایت کامل اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل استفاده کنیم.

 

وزیر امور خارجه روسیه ابراز اطمینان کرد که دو طرف در جریان گفت‌وگو دو طرف گام دیگری در توسعه همکاری‌های استراتژیک و مشارکت چند وجهی برداشته‌اند.

 

لاوروف استقامت مردم چین، به ویژه در مبارزه با ویروس کرونا را ستایش کرد و گفت که تعامل مثبت وی با وزیر خارجه چین نشان دهنده قدرت روابط همسایگی روسیه و چین است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: روسیه و چین نهایت تلاش خود را برای تامین و حمایت از روابط مالی و تجاری دو کشور در برابر تهدیدات کشورهای غیردوست به کار خواهند گرفت.

 

لاوروف از سیاست تحریم‌ و تهدیدات کشورهای غربی انتقاد کرد.

 

به گفته لاوروف، نمی‌توان امور جهان را با شیوه هشدار، تهدید یا تحریم و اجبار کشورهای دیگر به عمل کردن طبق میل و نظر آنها اداره کرد.

 

وزیر خارجه روسیه به ضرب المثل روسی اشاره کرد که می‌گوید، “اجبار در عشق ممکن نیست”. او افزود: آمریکا متاسفانه این را نمی‌داند و عکس آن عمل می‌کند.

 

او درباره روابط روسیه و چین هم گفت: ما نهایت تلاش خود را برای حفظ و حمایت از این روابط به کار می‌گیریم و هرگز تن به تهدیدات کشورهای غیردوست نمی‌دهیم. ما از شیوه‌های تجارت، مبادلات و روابط مالی حمایت خواهیم کرد و این ما را قوی‌تر می‌سازد.

 

وزیر خارجه روسیه اشاره کرد: روسیه قصد دارد از تکیه بر سیستم‌های مالی تحت کنترل کشورهای غربی دوری کند.

پکن: برخی در غرب نمی‌خواهند موفقیت و پیشرفت چین را ببینند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تحریم‌های هماهنگ آمریکا، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا علیه کشورش اعلام کرد که برخی از غربی‌ها نمی‌خواهند شاهد توسعه و موفقیت چین باشند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کانادا

آمریکا در جایگاهی نیست که از موضع قدرت با چین صحبت کند

«یانگ جیه چی» عضو دفتر سیاسی و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان برگزاری گفت و گوی عالیرتبه میان مقامات چین و آمریکا تاکید کرد: «شما صلاحیت این را ندارید که از موضع قدرت با چین صحبت کنید چرا که چینی ها از این رویکرد شما پیروی نمی کنند ... آمریکا در جایگاهی نیست که از موضع قدرت با چین صحبت کند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا

کرملین: روسیه برای بدترین سناریو در روابط با آمریکا آماده است

سخنگوی کرملین با اعلام آمادگی پوتین برای گفت‌وگو با جو بایدن، “در هر زمان مناسب”، تأکید کرد: روسیه به بهبود روابط با آمریکا امیدوار، ولی همواره برای بدترین وضعیت ممکن نیز آمادگی کامل دارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا