الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

یک خبرنگار ایرلندی حین سخنرانی اورسولا فون در لاین که حامی نسل‌کشی در غزه است، فریاد زد که او جنایتکار جنگی است و باید دستگیر شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دیوید کرونین، روزنامه‌نگار ایرلندی سخنرانی اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در حالی که در کنفرانس «دفاع و امنیت» در بروکسل حرف می‌زد را ... خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, انگلیس, ایرلند, بلژیک, جنایات جنگی, جهان, فلسطین, نسل‌کشی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

یک کانال عبری گزارش داد نخست وزیر اسرائیل به دلیل نگرانی از صدور حکم جلب وی توسط دیوان لاهه از انگلیس و آلمان کمک خواسته است. به گزارش ایسنا، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه پنجشنبه اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نگران این است که دیوان لاهه حکم جلب وی و مسئولان دیگر ... نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, امنیتی, انگلیس, جهان, حقوق کودکان, خبر, زنان, صهیونیسم, فلسطین, هلند

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی؛ دیوان کیفری بین‌المللی یک ماه به اسرائیل مهلت داد

دیوان کیفری بین‌المللی در آستانه تحقیقات در باره جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی به اسراییل یک ماه فرصت داد تا درخواست احتمالی برای به تعویق افتادن تحقیقات این پرونده را ارائه کند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، این نهاد قضایی بین‌المللی مستقر در شهر لاهه هلند پیش‌تر از صلاحیت خود جهت رسیدگی به جنایات جنگی احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی خبر داده بود و اعلام کرده بود که مراحل مقدماتی تحقیقات روی این پرونده را آغاز کرده است.

 

این اعلام صلاحیت و نیز خبر آغاز تحقیقات مقدماتی در دیوان کیفری بین المللی در باره وقوع جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی به شدت با اعتراض تل آویو و نیز مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا همراه شد.

 

دیوان کیفری بین‌المللی اینک پس از اعتراض‌های یاد شده برای اسرائیل یک ماه مهلت تعیین کرده که درخواست تعویق تحقیقات ارائه کند به شرط آنکه تحقیقاتی ویژه به سرعت از سوی تل‌آویو در این زمینه آغاز شود.

 

یک سخنگوی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی که نامی از وی برده نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: یادداشتی در این خصوص در تاریخ ۹ مارس برای کلیه اعضای دیوان کیفری بین المللی از جمله اعضایی که صلاحیت قضایی دارند از جمله اسرائیل و فلسطین ارسال شده است.

 

فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی اوایل ماه مارس از آغاز تحقیقاتی بر مبنی شکایت فلسطینی‌ها در مورد وقوع جنایات جنگی توسط اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن خبر داد که با نبرد و رویارویی نظامی اسرائیل با فلسطینیان در سال ۲۰۱۴ و نیز توسعه شهرک سازی در سرزمین‌های فلسطینی مرتبط است.

 

فلسطینیان به شدت از آغاز این تحقیقات استقبال کردند اما اسرائیل ضمن مخالفت با آن مدعی شد که این پرونده با اهداف سیاسی تشکیل شده است.

 

بر اساس سیستم حاکم بر دیوان کیفری بین المللی، هر دولت دارای پرونده در این نهاد قضایی در صورت تمایل می‌تواند ضمن اثبات آغاز تحقیقاتی مشابه در خصوص جرائم گزارش شده، از دیوان بخواهد که تحقیقات خود را تا به نتیجه رسیدن پرونده در آن دولت به تاخیر بیندازد.

 

این درخواست طبق اساسنامه رم، معاهده‌ای که منجر به تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی شد باید حداکثر یک ماه پس از دریافت یاداشتِ اخطار مطرح شود.

 

خانم بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی پیش‌تر گفته بود که یک «مبنای منطقی» برای باور این موضوع وجود دارد که نیروهای ارتش اسرائیل، مقامات اسرائیلی، در طول جنگ سال ۲۰۱۴ میلادی در غزه احتمالا مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

 

اسرائیل بر خلاف فلسطینیان، عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست و با هرگونه تحقیق در خصوص موارد اشاره شده در این پرونده مخالف است.

 

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات مقدماتی در خصوص جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی خبر داده بود تصمیم دیوان را مصداق بارز «یهودی‌ستیزی و نفاق» توصیف کرد.

همکاری شانزده کشور جهان برای تشکیل ائتلافی جهت مقابله با تحریم‌ها

شانزده کشور جهان از جمله ایران، چین و کوبا خواستار تشکیل یک ائتلاف برای دفاع از منشور ملل متحد و همچنین مقابله با تهدید به استفاده از زور و تحریم‌های یکجانبه شدند.  

ادامه

الجزایر, انگولا, ایران, بلاروس, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, سوریه, فلسطین, کامبوج, کره شمالی, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

اذعان رئیس حزب اسرائیلی “مرتس” به مشروعیت تحقیقات دادگاه لاهه

رئیس حزب چپ گرای مرتس اذعان کرد که تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درخصوص جنایت‌های جنگی اسراییل در اراضی فلسطین، اقدامی قابل توجیه بود.

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, دیوان بین‌‌المللی لاهه

اورشلیم‌پست؛ پیش‌‌‌‌‌بینی پیگرد نتانیاهو، گانتس و یعالون از سوی دیوان کیفری بین‌الملل

تعدادی از مسئولان ارشد اسرائیل پیش‌بینی کردند که دیوان کیفری بین‌الملل بنیامین نتانیاهو، بنی گانتس و موشه یعالون را تحت پیگرد قرار دهد.

ادامه

اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین