پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

قرارداد دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا؛ تیر خلاص به اعتماد اروپا

قرارداد دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا موسوم به پیمان «اوکوس» در حالی روز چهارشنبه رونمایی شد که رسانه‌های مختلف جهان از جمله روزنامه اسپانیا این اقدام را بیانگر «چرخشی ژئواستراتژیک» دانست و نوشت «اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند».

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، اعلام خبر توافق آمریکا، بریتانیا و استرالیا بر سر یک پیمان دفاعی، فراتر از اینکه تا حدی دست واشنگتن برای مقابله با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام را بازتر می‌کند، به ویژه برای اروپایی‌ها غافلگیر کننده بود.

 

روزنامه لا وانگواردیا اسپانیا نوشت: اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند؛ این جمله تازه ای پس از انتشار خبر توافق آمریکا و انگلیس و استرالیا نیست. این بخشی از اظهارات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در روز ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) و لحظاتی پس از ورود طالبان به کابل و چند ساعت پیش از آغاز وحشت در فرودگاه پایتخت افغانستان است.

 

نشریه اسپانیا با تایید گفته مرکل معتقد است، «مهم نیست چه کسی در واشنگتن، رئیس است، آمریکا در حال فاصله گرفتن از اروپا است، خواه با شیوه وحشیانه دونالد ترامپ یا با صداقت آزاردهنده جو بایدن. حق با مرکل بود».

 

در ادامه این گزارش با تاکید بر اینکه «در جنگ سرد جدید با چین، استرالیا در مرکز جهان قرار می‌گیرد» آمده است: استرالیا بین چین به عنوان نخستین مشتری تجاری و آمریکا، متحد نظامی‌اش، آمریکا را انتخاب کرد. آمریکا از افغانستان خارج شده و اولویت خود را بر منطقه اقیانوس آرام متمرکز می‌کند تا چین و حضور قابل توجه او در این منطقه در یک دهه اخیر را مهار کند.

 

بر اساس تحلیل روزنامه اسپانیا، تاکید و توجه بیشتر آمریکا بر چین همچنین به معنای دخالت نظامی کمتر واشنگتن در خاورمیانه و آفریقا است. واشنگتن، بروکسل را در مواجهه با مسائلی همچون روسیه تنها نخواهد گذاشت اما اروپا باید سیاست خاص خود را طراحی کرده و به تنهایی نقش‌آفرینی کند. تصمیم آمریکا به ویژه فرانسه را آزرده خاطر کرده است.

 

اگر از غرور جریحه‌دار شده فرانسه در این میان بگذریم باید گفت که پیمان دفاعی و ژئوپولیتیک جدید میان سه کشور انگلیسی زبان دردسر تازه‌ای برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

لا وانگواردیا با استناد به اظهارات جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نوشت: بورل گفت «نیازی به دراماتیک‌سازی نیست» اما همزمان تاکید کرد که اروپا باید از این پس، اقدام مستقل را آغاز کند. این همان نکته ای است که بورل از ماه‌ها قبل به آن اصرار ورزیده است و شماری رهبران اروپایی به زبان آورده اند اما واقعیت نگران کننده این است که پایتخت‌های اروپایی از چگونگی مهار خروج مهاجران از افغانستان بی‌اطلاعند. در اروپا حال و هوای ساده لوحانه دو دهه پیش دیگر حاکم نیست.

 

بورل در این خصوص تصریح کرد که پیمان «اوکوس» نشان می‌دهد اتحادیه اروپا باید استراتژی‌های دفاعی و امنیتی خود را بویژه در هند واقیانوس آرام توسعه دهد.

امپریالیسم ایالات‌متحده در خفا سرگرم پیاده‌سازی چه برنامه هایی در آفریقا است؟

دریافت خبر از آنچه در قاره آفریقا می‌گذرد و پی‌بردن به آن کم‌وبیش ناممکن است. به‌نظر می‌رسد که این قاره یک‌سر بیرون از سامانهٔ راداری رسانه‌ها جای دارد، بااین‌حال، هر چه در آفریقا روی دهد پیامدهایش سراسر جهان را دربر خواهد گرفت. ازاین‌روی، شناخت عاملی که این قاره را پیوسته دستخوش ناآرامی و تلاطم‌های سیاسی ... امپریالیسم ایالات‌متحده در خفا سرگرم پیاده‌سازی چه برنامه هایی در آفریقا است؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اتیوپی, اروپا, افریقا, امریکا, ایران, تجاوز نظامی, تشنج‌ زایی, جهان, جیبوتی, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سودان, سومالی, عربستان سعودی, فرانسه, کنیا, لیبی, مداخله نظامی, مصر, ناتو, نیجریه

واکنش به ادعای جوزپ بورل درباره نفوذ مسکو و پکن در افغانستان

مقامات پارلمانی روسیه تأکید کردند، سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم جلوگیری از نفوذ روسیه و چین در افغانستان، تنها با هدف منحرف کردن افکارعمومی از شکست سیاست غربی‌ها در این کشور است.

ادامه

اتحادیه اروپا, افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک