اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

فعالیت‌های ناتو بر رویارویی با چین متمرکز می‌شود

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که رویارویی با تهدیدهای ناشی از چین، بخش مهمی از منطق آتی این سازمان نظامی خواهد بود.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای روزنامه فایننشال تایمز؛ این تصمیم تجدیدنظر قابل توجهی در اهداف این ائتلاف غربی در پی چرخش ژئواستراتژیک واشنگتن به سوی آسیا به شمار می‌رود.

 

استولتنبرگ در گفت و گو با فایننشال تایمز، با اشاره به این نکته که چین تاکنون نیز از طریق توانایی‌ها و ظرفیت‌های سایبری، فناوری‌های نوین و موشک‌های دوربرد، امنیت اروپا را تهدید می کرده است، افزود: چگونگی دفاع از کشورهای عضو ناتو در برابر این تهدیدها، به صورت فراگیر در برنامه (دکترین) نوین ناتو برای چند دهه آتی گنجانده شده است.

 

این پیمان نظامی غربی به تازگی پس از تمرکز به مدت چندین دهه بر رویارویی با روسیه و از سال ۲۰۰۱ بر مبارزه با تروریسم، هم زمان با تغییر قاطع در گرایش ژئوپلیتیک ایالات متحده از اروپا به سوی درگیری سلطه جویانه با چین، بر این کشور متمرکز شده است.

 

به گفته استولتنبرگ؛ ناتو یک ائتلاف آمریکای شمالی و اروپائیست که با چالش‌های جهانی مانند تروریسم، تهدیدهای سایبری و برآمدن چین روبروست. هنگامی که نوبت به تقویت دفاع مشترک می‌رسد، چگونگی رویارویی با اوج گیری چین را هم در برمی‌گیرد. بنا بر پیش بینی ما، اوج گیری چین همانند گذشته، امنیت ما را تهدید می‌کند.

 

قرار است ناتو مفهوم راهبردی تازه خود را در نشست تابستان آینده تصویب کند که دربرگیرنده هدف ۱۰ ساله این پیمان است. در نسخه کنونی برنامه ناتو که در ۲۰۱۰ تصویب شد، به چین اشاره نشده است. این سازمان در پی پایان استقرار ۲۰ ساله نیروهایش در افغانستان و هم زمان با ادامه مذاکرات در باره آینده حضور نظامی ایالات متحده در اروپا، در جستجوی مسیر تازه‌ای است.

 

استولتنبرگ نخست وزیر پیشین نروژ که دوره هشت ساله دبیرکلی‌اش در ناتو، سال آینده (۲۰۲۲) به پایان می‌رسد، افزود: کشورهای عضو خواستار کاهش فعالیت ها در اطراف مرزهایشان و افزایش توان تاب آوری دفاعی داخلی برای مقاومت بهتر در برابر تهدیدهای خارجی خواهند بود.

 

به گفته وی؛ چین به ما نزدیک‌تر می‌شود و ما آن را در قطب شمال، فضای مجازی و سرمایه گذاری‌های انبوه در زیرساخت‌های بسیار مهم کشورهایمان می‌بینیم. در همین حال آنها تسلیحات دوربرد بیشتر و بیشتری در اختیار دارند که می‌تواند کشورهای متحد ناتو را هدف قرار دهد و انبارهای بسیار بسیار بیشتری برای ذخیره سازی موشک‌های قاره پیمای دوربرد خود می‌سازند.

 

استولتنبرگ گفت: روسیه و چین تهدیدهای جداگانه نیستند، زیرا با یکیدیگر همکاری نزدیک دارند و ما برای عقب نماندن از آنها در رقابت، وادار به سرمایه گذاری‌های بیشتر در فناوری های نوین می‌شویم.

 

دبیرکل ناتو در اشاره به عقب نشینی سراسیمه و پر هرج و مرج ماه اوت نیروهای این سازمان از افغانستان، به عنوان گزینه آشکار در پی تصمیم ایالات متحده برای ترک این کشور، گفت: هر چند ارتش های اروپایی می‌توانستند بدون حمایت واشنگتن در افغانستان باقی بمانند، اما سران سیاسی این کشورها نمی‌توانستند تداوم حضور را در افغانستان توجیه کنند. از نظر سیاسی ما در پی حمله به ایالات متحده به افغانستان رفتیم و هر جند از نظر نظامی، قدرت باقی ماندن در آن کشور را داشتیم، اما از نظر سیاسی این گزینه قطعا واقع بینانه نبود.

شکاف انداختن بین چین و ویتنام، هدف ایالات‌متحده است. اما راهبرد «تفرقه بینداز و پیروز شو» دورنمایی ندارد!

ایالات‌متحده به ناو هواپیمابرش با نام یو‌اس‌اس رونالد ریگان دستور داده است تا موقعیتش را در آب‌های نزدیک دریای چین جنوبی حفظ کند. بخشی از راه‌برد ایالات‌متحده در این منطقه، بهره‌بری از وجود اختلاف ارضی بین چین و ویتنام برای ایجاد شکاف بین دو کشور سوسیالیستی است.

ادامه

اتحاد شوروی, استرالیا, امریکا, جهان, چین, سوسیالیسم, فرانسه, کمونیسم, ویتنام

درخواست روزنامه وابسته به ارتش چین برای “جنگ خلق” با جاسوس‌های آمریکا

نشریه وابسته به ارتش چین در واکنش به گزارش مربوط به تاسیس یک واحد جدید از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مختص به چین، خواستار “جنگ خلق” برای شکست دادن جاسوسی‌های آمریکا شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک

مسکو خواستار تشکیل ارتش مستقل اروپایی است

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که مسکو به تفرقه و جدایی در اروپا تمایلی ندارد و خواستار وجود کشورهای برخوردار و متحد اروپایی با نیروهای دفاعی مستقل از آمریکاست.

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, ناتو

کامبوج ادعای آمریکا درباره فعالیت نظامی چین در این کشور را رد کرد

دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص حضور چین در یکی از پایگاه‌های دریایی این کشور با مقاصد نظامی را تکذیب کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, سودان, عراق, کامبوج, لیبی, ویتنام