اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

کامبوج ادعای آمریکا درباره فعالیت نظامی چین در این کشور را رد کرد

دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص حضور چین در یکی از پایگاه‌های دریایی این کشور با مقاصد نظامی را تکذیب کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص تحرکات چین در بزرگ‌ترین پایگاه نظامی دریایی این کشور را رد کرد.

 

به نوشته روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، روز چهارشنبه سفارت آمریکا در پنوم پن، کامبوج را به عدم شفافیت درباره این پروژه متهم کرده و از دولت این کشور درخواست کرد حضور چین در این پایگاه نظامی را به‌طور کامل توضیح دهد.

 

سخنگوی سفارت آمریکا در کامبوج مدعی شد: «دولت کامبوج درباره نیت، ماهیت و ابعاد این پروژه یا نقش ارتش چین در آن که موجب نگرانی‌هایی درباره موارد استفاده از این تأسیسات دریایی شده، به‌طور کامل شفافیت نداشته است».

 

سخنگوی دولت کامبوج در پاسخ، وجود اهداف نظامی از طرف چین برای ساخت تأسیسات در این پایگاه دریایی را تکذیب کرد و حضور چین در این مکان را در راستای کمک پکن به توسعه کامبوج توصیف کرد.

 

این مقام دولت کامبوج در ادامه گفت:‌ «این بندر ما هنگامی که ساخت‌وسازها به پایان برسد، به روی همه باز خواهد بود».

 

ادعاهای سفارت آمریکا در کامبوج بعد از آن مطرح شد که اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» گزارشی بر اساس تصاویری ماهواره‌ای از احداث سه ساختمان و یک جاده در پایگاه دریایی «ریم» کامبوج منتشر کرد.

 

این اندیشکده آمریکایی با استناد به این تصاویر مدعی شده بود که علاوه بر ساخت این تأسیسات، نواحی دیگری از این پایگاه دریایی نیز پاکسازی و احتمالاً آماده انجام ساخت‌وساز شده‌اند.

 

به ادعای این اندیشکده، هدف این ساخت‌وسازها مشخص نبوده و «این نگرانی وجود دارد که تأسیسات جدید، برای تسهیل حضور نظامی چین در کامبوج ساخته شده باشند».

 

آمریکایی‌ها در حالی از حضور چین در کامبوج نگران هستند که در نقاط مختلف جهان از اقیانوس آرام تا اروپا و غرب آسیا نواحی قطبی پایگاه نظامی ایجاد کرده‌اند.

 

دولت کامبوج آبان سال گذشته پایگاه دریایی ریم را که سال ۲۰۱۷ با هزینه آمریکا در این کشور ساخته شده بود تخریب کردند. این پایگاه دریای راهبردی در خلیج تایلند واقع شده و امکان دسترسی به دریای چین جنوبی، از مسیرهای تردد دریایی مهم جهان را فراهم می آورد. سفارت آمریکا در کامبوج در واکنشی، درخصوص اتخاذ چنین تصمیمی بدون هیچگونه توضیح یا هشدار قبلی ابراز تأسف کرد.

 

وزیر دفاع کامبوج در پاسخ به سخنان سخنگوی سفارت آمریکا گفت که کامبوج بر اساس منافع خود عمل کرده و وظیفه‌ای برای اطلاع‌رسانی به آمریکا درخصوص برنامه‌هایش ندارد. وزیردفاع کامبوج گفت: «ما این کار را کاملا برای کامبوج انجام می‌دهیم، نه برای خدمت به کس دیگری. کامبوج حق دارد از هر کسی که می‌خواهد برای توسعه کمک بگیرد».

 

ماه گذشته «هوآ چونیینگ» سخنگوی این وزارتخانه در نشستی خبری گفت، از «سندروم ویتنام» در قرن گذشته تا «سندروم افغانستان» در قرن حاضر، آمریکا به‌دنبال تغییر دیگر کشورها بر اساس امیال خود است.

 

او با اشاره به مقاله جدید «جفری ساکس» استاد دانشگاه آمریکایی گفت، تقریباً تمامی مداخلات نظامی آمریکا در جهان در حال توسعه، از لائوس و کامبوج و جنگ کره در جنوب شرق آسیا تا عراق، سوریه و لیبی در غرب آسیا و آمریکای لاتین و اکنون افغانستان، با شکست مواجه شده است.

 

چونیینگ در ادامه گفت، مداخلات نظامی آمریکا در سایر کشورها با وجود برتری نظامی در هر صورت به شکست منجر می‌شود زیرا مساله اصلی چیزی است که مردم می‌خواهند. حقایق مکرراً نشان داده‌اند که مداخلات نظامی راه به جایی نمی برند و استفاده از قدرت و حل مشکلات از طریق نظامی فقط به مشکلات بیشتر منجر می‌شود. نسخه کپی دموکراسی آمریکایی نیز به سختی در کشوری با تفاوت‌های تاریخی، فرهنگی و ملی متمایز، همخوانی دارد و در نهایت با شکست مواجه می‌شود.

هشدار مقام امنیتی روس در باره سناریوی آمریکا برای انقلاب‌های رنگی

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه نسبت مداخلات و اقدامات آمریکا و غرب در امور روسیه و همچنین سناریوهای آنها برای انقلاب‌های رنگی در کشورهای آسیای میانه هشدار داد.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, گرجستان

پوتین: آمریکا مسبب افزایش مسابقه تسلیحاتی در جهان است

رییس جمهور روسیه امروز در سخنانی با اعلام تمایل کشورش برای مذاکره مستقیم با ناتو تأکید کرد که آمریکا مسبب افزایش مسابقه تسلیحاتی در جهان است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, مسابقه تسلیحاتی, ناتو

لاوروف: ناتو پس از افغانستان، در مناطقی از آسیا مستقر شد

وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) با هشدار درباره تحرکات ناتو در آسیا گفت، تسلیحات باقیمانده در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور نباید برای اهداف “مخرب” استفاده شوند و طالبان باید به وعده‌هایش به منظور اجتناب از بی‌ثباتی در افغانستان پای‌بند بماند.

ادامه

اسیا, اسیای مرکزی, افغانستان, تحلیل, جنگ سرد, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, قزاقستان, ناتو