اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

فریاد اعتراض سران آمریکای لاتین بر سر اسرائیل؛ احتمال قطع دومینووارِ روابط دیپلماتیک + فیلم

پس از تصمیم قاطعانه بولیوی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل، سران مختلف آمریکای لاتین از جمله کلمبیا، برزیل، شیلی و ونزوئلا نیز به بمباران بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان فلسطینی در نوار غزه واکنش نشان دادند و احتمال دارد به زودی شاهد تکرار رویه بولیوی از سوی دیگر کشورهای منطقه در قبال این رژیم باشیم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، چند ساعت پس از اعلام تصمیم دولت بولیوی مبنی بر قطع روابط با اسرائیل به دلیل وضعیت فاجعه‌آمیز ساکنان نوار غزه، روسای‌جمهوری برزیل، کلمبیا، شیلی و ونزوئلا نیز به انتقاد از این رژیم پرداختند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، با بمباران وحشیانه منطقه مسکونی در اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه، شمار قربانیان حملات اسرائیل به بیش از هشت هزار نفر رسیده است.

بر اساس گزارش آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)، بیش از سه هزار و ۴۰۰ کودک در غزه در حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون کشته شده‌اند.

به دنبال تصمیم دولت بولیوی در قطع روابط با اسرائیل، اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق این کشور با تاکید بر اینکه «این اقدام کافی نیست» گفت: دولت باید اسرائیل را یک رژیم تروریست اعلام کند.

مورالس جمعه گذشته نیز از طریق شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، پنج اقدامی را که دولت لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری این کشور باید «در مواجهه با وضعیت وحشتناکی که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند» انجام دهد، فهرست کرد. این اقدامات شامل قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل و تروریستی اعلام کردن آن و همچنین طرح شکایت برای نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) هستند.

لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل نیز ناتوانی جهان از کشتار پسران و دختران را در نوار غزه به عنوان قربانیان بمباران‌های اسرائیل، محکوم کرد.

وی در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: ما برای اولین بار شاهد جنگی هستیم که اکثر کشته شدگان را کودکان تشکیل می‌دهند. هیچ کس مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد و ما حتی نتوانستیم نامه قانع کننده‌ای از سازمان ملل برای آتش‌بس ارائه کنیم. بس است! به خاطر عشق خدا بس است!

داسیلوا در روزهای اخیر از تهاجم اسرائیل به نوار غزه، فقدان کارایی سازمان ملل متحد برای توقف تشدید جنگ در خاورمیانه انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل همچنین حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) را پس از وتوی قطعنامه ارائه شده از سوی برزیل در شورای امنیت و در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) با موضوع دستیابی به آتش‌بس در غزه زیر سوال برد.

گوستاوو پترو و گابریل بوریچ روسای جمهوری کلمبیا و شیلی نیز در اعتراض به حمله نظامی گسترده اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه اعلام کردند که با هدف ارزیابی اهمیت حفظ مبادلات دیپلماتیک با رژیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سفرای خود را از سرزمین‌های اشغالی فرا خواندند.

رئیس‌جمهوری شیلی در حساب کاربری خود در ایکس اعلام کرد: شیلی اقدامات اسرائیل را به شدت محکوم و این عملیات نظامی که در مرحله مجازات دسته‌جمعی جمعیت غیر نظامی فلسطینی در غزه قرار دارد و به هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل احترام نمی‌گذارد، با نگرانی بسیار رصد می‌کند.

در همین حال، رئیس‌جمهوری کلمبیا که در ۲۵ روز اخیر، بارها فریاد انتقاد خود علیه اقدامات اسرائیل در فلسطین بلند کرده است و حتی از احتمال قطع روابط دیپلماتیک با رژیم نتانیاهو خبر داد، سفیر خود را از اراضی اشغالی نیز احضار کند.

دولت ونزوئلا نیز بامداد چهارشنبه در واکنش به جنایت جدید اسرائیل در بمباران اردوگاه جبالیا در غزه، خواستار محاکمه سران اسرائیل شد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا جمعه شب گذشته نیز خواستار آزادی فلسطین شد و گفت نسل‌کشی در غزه باید متوقف شود.

برآیند واکنش‌های سران آمریکای لاتین نشان می‌دهد که تصمیم بولیوی برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل اگر چه در راستای سیاست خارجی این کشور است اما می‌تواند به عنوان نمونه‌ای برای دولت‌های دیگر منطقه باشد.

بولیوی در سال ۲۰۰۵ و در دوره ریاست جمهوری مورالس نیز در پاسخ به حملات اسرائیل به نوار غزه روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد. پس از کودتای نوامبر ۲۰۱۹ که به برکناری مورالس از قدرت و جانشینی جنینه آنیِس رئیس‌جمهوری خودخوانده با حمایت دولت آمریکا منجر شد، بولیوی روابط با اسرائیل را از سر گرفت.

به گزارش ایرنا، جنایات اسرائیل و قتل عام کودکان و زنان غزه همچنان ادامه دارد و از یک سو افکار عمومی جهان از دولت های خود می‌خواهند که برای پایان بخشیدن به کشتار دسته جمعی انسان‌ها و نسل‌کشی و پاکسازی نژادی اقدام کنند و از سوی دیگر کودکان و زنان غزه از کمک سازمان‌ها و نهادها جهانی ناامید هستند.

مردان و زنان غیر نظامی غزه می‌گویند که مسئولان و مقام‌های نهادهای رسمی جهان در لفظ خواستار پایان دادن به کشتار غزه هستند اما در عمل هیچ اقدامی نمی‌کنند و برخی نیز با حمایت از اسرائیل تحت عنوان دفاع از خود، نسل‌کشی و کشتار مردم بی‌دفاع را توجیه می‌کنند.

عملیات طوفان الاقصی در حالی وارد بیست و ششمین روز خود شده که خبرها از تشدید حملات وحشیانه اسرائیل به مناطق مسکونی، درمانی و مدارس غزه حکایت و این منطقه از زمین، دریا و آسمان زیر بمباران سلاح‌های مرگبار رژیم آپارتاید تل‌آویو قرار دارد.

وزارت بهداشت فلسطین تا ظهر دیروز (سه شنبه) خبر داده بود که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) هشت هزار و ۵۲۵ شهروند فلسطینی در نوار غزه در اثر بمباران های وحشیانه و بدون توقف اسرائیل به شهادت رسیده اند که ۷۰ درصد آنها را زنان، کودکان و افراد سالخورده تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور الجزایر: حوادث جاری در غزه یک جنایت جنگی تمام عیار است

عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر یکشنبه شب در واکنش به اقدامات وحشیانه و حملات بی‌امان اسرائیل به نوار غزه و شهادت شمار زیادی از ساکنان این باریکه گفت: آنچه که اکنون در غزه جریان دارد، یک جنایت جنگی تمام عیار است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر، تبون که با جامعه مدنی ... رئیس جمهور الجزایر: حوادث جاری در غزه یک جنایت جنگی تمام عیار است

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, الجزایر, تحلیل, تروریسم, حقوق بشر, غرب, فرانسه, فلسطین

اتحادیه‌های کارگری بلژیک خواستار جلوگیری از انتقال سلاح به اسرائیل شدند

اتحادیه‌های کارگری حمل و نقل بلژیک از اعضای خود خواستند تا از بارگیری و تخلیه تجهیزات نظامی که برای جنگ علیه فلسطینی‌ها، به اسرائیل صادر می‌شود، خودداری کنند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اتحادیه‌های آ.سی.وی پلاس، بی.تی.بی، بی.بی.تی.کی و آ.سی.وی-ترنسکام سه‌شنبه در بیانیه‌ای مشترکی خبر دادند که کارکنان فرودگاه‌ها محموله های سلاح را ... اتحادیه‌های کارگری بلژیک خواستار جلوگیری از انتقال سلاح به اسرائیل شدند

ادامه

اروپا, اسراییل, اوکراین, بلژیک, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, کارگری

حزب‌الله لبنان از کشته و زخمی شدن ۱۲۰ نظامی اسرائیلی خبر داد

حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای از کشته و زخمی شدن ۱۲۰ نظامی اسرائیلی در مرز این کشور با سرزمین‌های اشغالی خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره قطر، حزب‌الله همچنین اعلام کرد که در عملیات این گروه تاکنون ۹ تانک و یک پهپاد نیز سرنگون شده است. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام ... حزب‌الله لبنان از کشته و زخمی شدن ۱۲۰ نظامی اسرائیلی خبر داد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین, قطر, لبنان

چین ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفت؛ «چنین بی‌عدالتی تاریخی نباید ادامه یابد»

هیات نمایندگی دولت چین در سازمان ملل که از امروز (چهارشنبه) ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه نوامبر بر عهده گرفت، گفت که چین حل‌وفصل درگیری‌های جاری میان اسرائیل و فلسطین و صلح پایدار را در اولویت‌های ریاست خود قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، این هیات نمایندگی دولت چین در حاشیه نشست شورای امنیت ... چین ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفت؛ «چنین بی‌عدالتی تاریخی نباید ادامه یابد»

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, صهیونیسم, فلسطین