شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

فائوچی واکسن روسی «اسپوتنیک» را تحسین کرد

«آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا امروز (شنبه) گفت که داده‌های واکسن روسی «اسپوتنیک V» به نظر او بسیار خوب بوده است.

 

به گزارش فارس، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داد، فائوچی به شبکه یونانی Skai گفت: اطلاعاتی که از اسپوتنیک V دیده‌ام، بسیار خوب به نظر می‌رسد. من اطلاعات زیادی درباره (واکسن) چینی ندارم زیرا چین دو یا سه واکسن مختلف دارد، بنابراین من کارایی آن‌ها را با دقت دنبال نکرده‌ام اما اطلاعات نوع روسی بسیار خوب به نظر می‌آید.

 

واکسن کرونای روسی پس از آنکه توسط نشریه پزشکی «لنست» مورد ارزیابی قرار گرفت و کارایی آن بالای نود درصد عنوان شد، توجه کشورهای مختلف جهان را جلب کرد.

 

در حال حاضر اسلواکی و مجارستان واکسن اسپوتنیک-وی را سفارش داده‌اند و آلمان، جمهوری چک و اتریش نیز خرید آن را در نظر دارند.

 

حساب توییتری واکسن اسپوتنیک وی روسیه اخیراً اعلام کرد با پیشی گرفتن از واکسن آمریکایی «فایزر»، از لحاظ کسب تأییدیه در کشورهای مختلف، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

 

در حال حاضر ۴۵ کشور جهان استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک را مورد تایید قرار داده‌اند. واکسن «آسترازنکا» که مورد تایید ۴۹ کشور جهان قرار گرفته در جایگاه نخست قرار دارد.

 

محققان پیشتر اعلام کردند که نتایج آزمایش‌های واکسن روسی اسپوتنیک وی نشان می‌دهد که این واکسن در مقابل جهش‌های ویروس کرونا نتایج عالی ایجاد کرده است.

 

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیش‌تر دستور داده بود تا تاثیرگذاری واکسن‌های ساخت روسیه در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا مورد بازبینی قرار بگیرد.

 

«دنیس لوگونوف» معاون مرکز گامالیا که تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است، گفت: «مطالعه اخیری که توسط مرکز گاملیا در روسیه انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون مجدد با واکسن اسپوتنیک وی در برابر جهش‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی، بسیار خوب عمل کرده است».

 

دفاع نخست‌وزیر اسلواکی از استفاده از واکسن «اسپوتنیک» برای نجات جان مردم

 

«ایگور ماتوویچ» در اشاره به انتقادات از وی به دلیل وارد کردن واکسن روسی، تاکید کرد با توجه به کارایی بالای این واکسن، آن را صرف نظر از کشور سازنده برای نجات جان مردم کشورش مورد استفاده قرار خواهد داد.

 

او با یادآوری انتقادات از خود و «نوچه پوتین» خوانده شدن بعد از وارد کردن اولین محموله «اسپوتنیک وی» در روزهای گذشته و همچنین برچسب‌هایی که به واکسن اسپوتنیک از جمله «سلاح ژئوپلیتیک روسیه» و ابزاری در «جنگ ترکیبی کرملین» زده شد، گفت مخالفان بعد از آن که «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) که حمایت مالی از تولید و توزیع این واکسن را برعهده دارد، پیشنهاد داد در واکنش به این نفرت پراکنی، واکسن‌ها را بدون اعمال تحریم علیه براتیسلاوا برگرداند، ناگهان ساکت شدند.

 

وی تاکید کرد: هرگز [اسپوتنیک وی] را برنمی‌گرداندم و اجازه این کار را نمی‌دادم. ما بخش جدایی ناپذیر از اتحادیه اروپا هستیم اما نمی‌توانم از فرصت نجات جان مردم خود با یک واکسن باکیفیت فقط به این خاطر بگذرم که در روسیه ساخته شده است.

 

به گزارش «آرتی»، تنش در محافل سیاسی اسلواکی بعد از ورود اولین محموله ۲۰۰ هزار دوزی اسپوتنیک وی در روز دوشنبه و حضور خود ماتوویچ در فرودگاه برای تحویل آن بالا گرفت. وی گفته قصد دارد دو میلیون دوز از این واکسن را بدون منتظر ماندن برای تایید اتحادیه اروپا، علیرغم درخواست شرکای ائتلاف خود، خریداری کند. او گفته وقتی برای تلف کردن نیست و این کشور با کمبود واکسن مواجه است.

 

اسلواکی بعد از مجارستان دومین کشور اتحادیه اروپا بود که اسپوتنیک وی را تایید کرد. علیرغم آن که کارایی ۹۱ درصد واکسن روسی تایید شده، آژانس دارویی اروپا همچنان آن را مورد تایید قرار نداده است.

قابلیت واکسن ناقل آدنوویروس چین در ایجاد ایمنی دو ساله در برابر کرونا

یکی از دانشمندان چینی که نقشی کلیدی و محوری در تولید واکسن کرونا ایفا می‌کند، پیش بینی کرده که واکسن ناقل آدنوویروس ضد بیماری کووید-۱۹ که توسط شرکت «کانسینو بایولاجیکس» تولید شده است، در صورت تزریق دوز تقویت کننده، می‌تواند یک ایمنی دو ساله در برابر این بیماری ویروسی در بدن فرد ایجاد کند.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش

کوبا در آستانه تولید انبوه واکسن کرونا

کوبا که در آستانه ورود به مرحله نهایی آزمایش واکسن تولیدی خود قرار دارد، در آینده نزدیک موفق به واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور و گردشگران خواهد شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, کوبا

آزمایش بالینی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در مکزیک

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

ادامه

ارژانتین, امریکای لاتین, ایران, برزیل, جهان, چین, حقوق بشر, دانش, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, شیلی, کوبا, مکزیک, ونزوئلا

کاوشگر چین با موفقیت وارد مدار مریخ شد

فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین با فاصله‌ی یک روز از مدارگرد امارات، وارد مدار سیاره‌ی سرخ شد تا گام مهمی از این مأموریت بلندپروازانه به مریخ با موفقیت برداشته شود.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امارات, امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از اثربخشی واکسن آسترازنکا بر ویروس‌های جهش یافته

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۸ فوریه اعلام کرد که بعد از تصمیم آفریقای جنوبی برای توقف استفاده از واکسن آسترازنکا، کارشناسان این سازمان همان روز نشستی را درباره ارزیابی اثربخشی این واکسن بر انواع جهش یافته ویروس برگزار کردند.

ادامه

افریقای جنوبی, جهان, چین, دانش, سازمان بهداشت جهانی, گزارش