گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

«شی جینپینگ»؛ هیچ کس نمی‌تواند از پیشرفت و رفاه این ملت جلوگیری کند

دولت چین هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق را با برگزاری رژه‌ای عظیم در میدان «تیان‌آنمن» و رونمایی از یک موشک جدید دوربرد جشن گرفت.

 

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، امروز میدان «تیان‌آنمن» در هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین میزبان رژه عظیم ارتش این کشور بود.

 

در ابتدای این رژه، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به سخنرانی پرداخت و گفت «هیچ نیرویی» نمی‌تواند ملت چین را به لرزه درآورد و از پیشرفت این کشور ممانعت کند.

 

وی گفت: «هیچ‌ نیرویی نمی‌تواند بنیان‌های این ملت را به لرزه درآورد. هیچ‌کس نمی‌تواند از پیشرفت و رفاه این ملت جلوگیری کند.»

 

رئیس‌جمهور چین که به سبک «مائو تسه‌تونگ» بنیانگذار جمهوری خلق چین لباس پوشیده بود، گفت پکن به دنبال رشد مسالمت‌آمیز است و با هیچ کشوری سر جنگ ندارد، با این وجود نیروهای مسلح چین «قاطعانه از حاکمیت و استقلال این کشور حراست خواهند کرد.»

 

پس از سخنرانی شی، وی از ۱۵۰۰۰ نیروی نظامی مستقر در میدان تیان‌آنمن سان دید و سپس ستونی از جنگ‌افزارهای سنگین ارتش چین از برابر او عبور کرد.

 

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، این بزرگترین رژه‌ای است که تاکنون در تاریخ چین برگزار شده است و بسیاری از تجهیزات حاضر در آن برای اولین بار به صورت عمومی به نمایش درآمده‌اند.

 

انواع موشک‌های دوربرد دارای توان حمل کلاهک اتمی، پهپادهای عظیم‌الجثه «DR-8» و «شمشیر تیز»، یگان‌های زرهی و انواع تانک‌های ارتش چین در این رژه حضور داشتند.

 

به گفته ژنرال «کای ژیجون» معاون دفتر رژه نظامی ارتش چین، در این رزمایش ۱۶۰ هواپیمای نظامی هم مشارکت کرده‌اند.

 

اما مهمترین جزء رژه امروز، رونمایی از چند موشک دوربرد بود. موشک اتمی «دی‌اف-۴۱» که موشکی سه مرحله‌ای با سوخت جامد و برد بیش از ۱۲۰۰۰ کیلومتر از جمله این موشک‌ها بود. این موشک قادر است هر نقطه‌ای در خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

 

موشک فرافوق‌صوت «DF-17» که در حقیقت یک سرنده دوربرد با قابلیت حمل کلاهک اتمی است هم برای اولین بار در این رژه در معرض دید عموم قرار گرفت. سرعت بسیار بالا و قابلیت مانور این موشک، موجب شده تا این نسل تازه از موشک‌ها بتوانند تقریبا به سادگی از سد سپرهای دفاع موشکی آمریکا عبور کنند. این موشک در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار با موفقیت آزمایش شد و ظاهرا اکنون به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروهای نظامی چین قرار گرفته است. این در حالی است که موشک‌ها سرنده روسیه و آمریکا هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد.

 

میزان تجهیزات موجود در رژه امروز به حدی بود که تنها مراسم عبور آن‌ها از برابر جایگاه بیش از دو ساعت طول کشید.

 

امروز نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از مردم چین هم برای تماشای این رژه در میدان تیان‌آنمن حضور داشتند.

 

این رژه در حالی برگزار شد که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، میزان تنش‌ها میان واشنگتن و پکن به میزان بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. در سال ۲۰۱۷، برای اولین بار در راهبرد امنیت ملی آمریکا از چین در کنار روسیه به عنوان یک رقیب و تهدید یاد و تأکید شده است که باید از قدرت‌گیری پکن جلوگیری کرد. این دیدگاه در رویکردهای ضدچینی واشنگتن در موضوعاتی مانند تجارت بین‌الملل، مناقشات هنگ‌کنگ و تایوان، بحث آزادی تردد در دریای چین جنوبی و فناوری اینترنت نسل پنجم (۵G) هم مشهود است.

 

چین تأکید کرده است که هرچند تمایلی به درگیری نظامی ندارد، اما از منافع خود در برابر تهدیدات احتمالی دفاع می‌کند. پکن در سال‌های اخیر با تجدید نظر در راهبرد نظامی خود، رویکرد موسوم به «دفاع فعال» را در دستور کار قرار داده و به سمت افزایش قابل توجه توان نظامی حرکت کرده است.

 

اول اکتبر (۹ مهر) سالگرد پیروزی انقلاب تحت رهبری «مائو تسه‌تونگ» در چین است و هر سال به عنوان روز ملی این کشور جشن گرفته می‌شود. از آن زمان، جمهوری کمونیستی چین در این کشور حاکم شده است.

 

 

 

 

آسوشیتدپرس؛ “موشک هسته‌ای جدید” چین رونمایی می‌شود

طبق اعلام وزارت دفاع چین، در مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی حزب کمونیست این کشور، “بسیاری از ادوات نظامی جدید برای نخستین بار در معرض دید عموم” قرار می‌گیرند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, گزارش, ویتنام

اخبار ضد و نقیض در مورد حذف چین از بورس وال‌استریت

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم دولت آمریکا برای حذف چین از بورس وال‌استریت، یک مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای توقف فعالیت شرکت‌های چینی در این بورس در دستور کار نیست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

سند سیاست خارجی چین: هرگز به دنبال هژمونی نخواهیم بود

سند سیاست خارجی چین که با عنوان «چین و جهان در عصر جدید» منتشر شده، تأکید دارد که بر خلاف تبلیغات صورت‌گرفته در رسانه‌های غربی، پکن به دنبال هژمونی و استیلا بر جهان نیست.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش