مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

شورای امنیت سازمان ملل باز بودن گذرگاه باب الهوی را یکسال تمدید کرد

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه خود به وقت محلی، در پی توافق آمریکا و روسیه، باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی را برای ارسال کمک های فرامرزی به سوریه به مدت یکسال تمدید کردند.

 

به گزارش ایرنا، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا به پیش نویس قطعنامه ای در نشست امروز جمعه خود به وقت محلی رای دادند که گذرگاه مرزی باب الهوی به سوریه از طریق ترکیه به مدت یکسال دیگر باز خواهد ماند.

 

این رای مثبت در پی توافق آمریکا و روسیه صورت گرفت و به این ترتیب قطعنامه ۲۵۸۵ تصویب شد و نمایندگان آمریکا و روسیه از یکدیگر قدردانی کردند.

 

روسیه پیش از این، در پیش نویسی ، تمدید ۶ ماهه این گذرگاه مرزی را پیشنهاد کرده بود اما قبل از نشست نهایی ، در مذاکراتی که با نماینده آمریکا داشت، طرفین بر سر تمدید یکساله توافق کردند.

 

مهلت بازگشایی گذرگاه مرزی باب الهوی ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر ) بود که اکنون این گذرگاه برای یکسال دیگر باز خواهد بود.

 

“واسیلی نبنزیا” نماینده روسیه در شورای امنیت گفت که تمدید سازوکار ورود کمک به سوریه تصمیم مشترک روسیه و آمریکا بوده است.

 

روسیه سال گذشته ۵ بار از حق وتوی خود برای بسته شدن گذرگاههای مرزی استفاده کرد و تنها با باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی موافقت کرد و آن را وتو نکرد.

 

این اولین بار است که روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان و متحد سرسخت دولت سوریه است، هم در پیش نویسی پیشنهادی امکان تمدید مجوز را برای ۶ ماه مطرح کرد و هم از حق وتوی خود استفاده نکرد.

 

دیپلمات ها می گویند این رای مثبت و بی سابقه روسیه به این پیش نویس قطعنامه در پرتو دیدار و مذاکرات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ژنو سوئیس بوده است .

 

نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل در این نشست تاکید کرد که باید حق حاکمیت سوریه حفظ شود و از تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست برای کاهش درد و رنج ملت سوریه و لغو تحریم ها همکاری کنند.

 

نماینده سوریه نیز گفت که موضوع کمک رسانی های فرامرزی بزرگنمایی می شود تا جنایات علیه ملت سوریه پوشش داده شود.

 

وی تحریم ها علیه ملت سوریه را جنایت خواند و خواستار لغو این تحریم ها شد.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴  قطعنامه‌ای در مورد تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان در سوریه با رای مثبت تمامی اعضای شورای امنیت از جمله چین و روسیه به تصویب رساند و در پی آن، چهار گذرگاه مرزی شامل سه گذرگاه از طریق ترکیه و یک گذرگاه از طریق عراق کمک های فرامرزی را زیر نظر سازمان ملل به داخل سوریه ارسال می کردند که اکنون فقط یک گذرگاه باز است.

مسکو: آمریکا از سوریه هم مثل افغانستان خواهد رفت، کُردها با دمشق گفت‌وگو کنند

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه با تاکید بر اینکه آمریکا از سوریه نیز نظیر افغانستان بیرون خواهد رفت، از گروه‌های کُرد در سوریه خواست به جای اتکا به آمریکا با دمشق گفت‌وگو کنند.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, روسیه, سوریه, عراق

گزارشگر حقوق بشر: شهرک‌سازی‌ اسرائیل در کرانه باختری جنایت جنگی است

«مایکل لینک»، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین جمعه شب اعتراف کرد که شهرک‌سازی‌های اسرائیل جنایت جنگی ادامه دار است.

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, سازمان ملل, فلسطین

گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه خود را منحل کرد

گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه در پی اعمال فشار از سوی هیئت تحریرالشام، از عقب نشینی از نقاط نظامی خود در محورهای شمال لاذقیه خبر داد.   به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، این گروه که تحت فرماندهی مسلم الشیشانی قرار دارد و در حومه شمال شرقی لاذقیه فعالیت می‌کند خود را ... گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه خود را منحل کرد

ادامه

اسراییل, امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, قطر