گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ترور رئیس‌جمهور هائیتی در اقامتگاه شخصی‌اش

دولت هائیتی اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور به همراه هسرش در اقامتگاه شخصی‌شان با ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند.

 

به گزارش خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، ژوونل موئیز، رئیس‌جمهور هائیتی به همراه همسرش در اقامتگاه شخصی‌شان هدف ترور گروه‌های مسلح قرار گرفتند و کشته شدند.

 

در این حمله همسر رئیس‌جمهور هائیتی زخمی شد و پس از چند ساعت جان باخت.

 

نخست‌وزیر موقت هائیتی با تأیید ترور رئیس‌جمهور این کشور، با اعطای قدرت بیشتر به قوه مجریه، اعلام حکومت نظامی کرد.

 

خبرگزاری فرانسه از پورتوپرنس، پایتخت هائیتی گزارش داد ژوونل موئیز توسط یک کماندو ترور شده است. در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درپی ترور رئیس‌جمهور هائیتی اعلام کرد اتحادیه اروپا از شکل گیری چرخه خشونت در این کشور نگران است.

 

در پی این حادثه، کلود جوزف نخست وزیر این کشور با تائید حمله به اقامتگاه رئیس جمهوری این کشور در شامگاه سه شنبه(به وقت محلی)، تاکید کرد که وضعیت امنیتی کشور تحت نظر نیروهای پلیس و ارتش قرار دارد.

 

هائیتی از فقیرترین و خشن ترین کشورهای جهان، علاوه بر بحران اقتصادی و خرابی و مرگ و میرِ ناشی از طوفان های سهمگین استوایی٬ از بیش از یک سال پیش، درگیر اختلافات شدید سیاسی است. این کشور با حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۱۲ میلیون نفر جمعیت، بخشی از جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب در امریکای لاتین را تشکیل می دهد و پایتخت آن، شهر بندری «پورتوپرنس» است. بیش از شصت درصد ساکنان هائیتی با کمتر از ۲ دلار در روز امرار معاش می کنند.

 

انتخابات ریاست جمهوری در پاییز سال ۲۰۱۵ به دلیل برخی تخلفات باطل شده بود تا سرانجام در پاییز سال ۲۰۱۶ یعنی پس از یک سال رایزنی برگزار شود. بر اساس نتایج نهایی اعلام شده در تارنمای شورای موقت ستاد انتخابات هائیتی٬ موئیز بازرگان ۴۸ ساله، از اقلیت کوچک و ثروتمند این جامعه، بیش از ۵۵ درصد آراء را کسب کرده، در حالی که تنها ۲۱ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کرده بودند.

مردم پرو در اعتراض به بلاتکلیفی نتیجه انتخابات، به خیابان‌ها آمدند

با گذشت دقیقا یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرو، هزاران نفر از شهروندان این کشور آمریکای لاتین در شهر لیما، پایتخت در اعتراض به عدم تایید و اعلام رسمی رئیس‌جمهوری منتخب به خیابان‌ها آمده و خواستار اعلام برنده نهایی شدند.

ادامه

ارژانتین, اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, پرو, جهان, خبر

کوبا: سیاست‌های بایدن باج خواهی سیاسی و غیرانسانی است

دستگاه دیپلماسی کوبا با انتقاد از دولت آمریکا و نقض تعهدهای مهاجرتی بین دو کشور از سوی واشنگتن اعلام کرد که ایالات متحده در پی باج خواهی سیاسی است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, کوبا, مقاله

مادورو: آمریکا به دنبال کشتن من و رهبران ونزوئلا است

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا طی سخنرانی در یک مراسم نظامی در این کشور هشدار داد، آمریکا در تلاش برای ترور او و دیگر سران ارشد سیاسی و نظامی ونزوئلا است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, برزیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, کلمبیا, ونزوئلا