شی جین‌پینگ: رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد

رییس جمهور چین می‌گوید: ماهیت روابط چین و آمریکا نه تنها بر رفاه مردم هر دو کشور، بلکه بر آینده بشریت نیز تأثیرگذار است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رییس جمهور چین بر اهمیت روابط پکن و واشنگتن تاکید کرد. «شی جین پینگ» رییس جمهور چین روز چهارشنبه در دیدار با تجار ... شی جین‌پینگ: رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, همزیستی مسالمت آمیز

افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

سی ان ان: آمریکا شاید بزرگترین سلاح خود را از دست بدهد

شبکه خبری سی ان ان در یک تحلیل اقتصادی گزارش داد که دلار آمریکا به عنوان بزرگترین سلاح این کشور پس از ۸۰ سال سلطه در بازار ارز جهانی، ممکن است وضعیت ارز ذخیره جهانی خود را از دست بدهد.

 

به گزارش ایرنا، سی ان ان در گزارشی با ذکر مقدمه‌ای از وضعیت تسلط دلار در بازار جهانی ارز نوشت: ایالات متحده ممکن است قدرتمندترین ارتش جهان را داشته باشد، اما دلار بزرگترین سلاح آن است. اکنون پس از نزدیک به ۸۰ سال تسلط دلار در بازار ارز، واشنگتن ممکن است در خطر از دست دادن وضعیت ارز ذخیره جهانی خود باشد.

 

به نوشته تارنمای این شبکه آمریکایی، حدود ۶۰ درصد از ۱۲.۸ تریلیون دلار ذخایر ارزی جهانی در حال حاضر به دلار نگهداری می شود. از آنجایی که بدهی دولت آمریکا با پشتیبانی واحد پولی این کشور همراه است، نرخ بهره برای آنها پایین تر حساب می شود. ایالات متحده می‌تواند از کشورهای دیگر به واحد پول خود وام بگیرد و همچنین کسب‌وکارهای آمریکایی می‌توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه تبدیل ارز، معاملات بین‌المللی را به دلار انجام دهند.

 

مهم‌تر از همه اینکه در شرایط پیچیده واشنگتن می‌تواند دسترسی دلار به بانک‌های مرکزی در سراسر جهان را قطع کند و اقتصاد آن‌ها را منزوی کند. راغورام راجان رییس سابق بانک مرکزی هند این قدرت را یک نوع “سلاح اقتصادی کشتار جمعی” می نامد. آمریکا در ماه فوریه پس از حمله روسیه به اوکراین با مسدود کردن ۶۳۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی مسکو که متعاقبا کاهش ارزش روبل را در پی داشت، از این سلاح علیه مسکو استفاده کرد.

 

سی ان ان در نتیجه گیری از استفاده دلار به عنوان یک سلاح نوشت: وقتی از سلاح کشتار جمعی، حتی از نوع اقتصادی آن استفاده می‌شود، مردم دچار وحشت می‌شوند. سایر کشورها برای جلوگیری از ابتلا به سرنوشتی همانند روسیه، سرمایه گذاری های خود را از دلار آمریکا به ارزهای دیگر تنوع می بخشند و در اینجاست که وضعیت ذخیره ارزی آمریکا ممکن است با مشکل مواجه شود.

 

مایکل هارتنت استراتژیست بانکی آمریکا گفت که تبدیل کردن دلار به یک سلاح می تواند منجر به تنزل جایگاه دلار شود. او افزود که “بالکانیزه شدن سیستم های مالی جهانی” نقش آمریکا به عنوان ارز ذخیره را از بین می‌برد.

 

یک مقاله تحقیقاتی جدید توسط صندوق بین‌المللی پول نشان می دهد که تقریباً همزمان با آغاز مبارزه ایالات متحده با تروریسم و تحریم‌های ضد تروریسم، سهم دلار از ذخایر بین‌المللی در دو دهه گذشته کاهش یافته است. از آن زمان یک چهارم ذخایر از دلار به یوان چین تغییر کرده و سه چهارم دیگر به ارزهای کشورهای کوچکتر انتقال یافته است.

 

سرکان ارسلانالپ و چیما سیمپسون-بل هر دو از صندوق بین‌المللی پول و بری آیچنگرین از دانشگاه کالیفرنیا برکلی هشدار دادند که این مشاهدات نشانه‌هایی از چگونگی تکامل نظام بین‌الملل در آینده ارائه می‌دهند. روسیه و چین نیز امیدوارند که مدیریت تکامل نظام بین المللی را در دست بگیرند.

 

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه تهدید کرد که صادرات گاز به کشورهایی که در بانک‌های روسی حساب باز نمی‌کنند یا هزینه را به روبل پرداخت نمی‌کنند، پایان خواهد داد. اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت خود را بدون داشتن جایگزین از روسیه تامین می کند. در همین حال، عربستان سعودی در حال مذاکره با پکن برای پذیرش یوان به جای دلار برای فروش نفت به چین است.

 

شبکه خبری سی ان ان با طرح این سوال که آیا دلار در شرف سقوط است؟ نوشت: اگر دو سال گذشته چیزی به ما آموخته باشد این است که هیچ چیزی غیرممکن نیست. با اینحال احتمال از دست دادن این امتیاز گزاف از چنگ ایالات متحده بعید به نظر می رسد. چین سال‌هاست یوان را مورد استفاده قرار داده اما تنها حدود ۳ درصد (در ماه دسامبر  ۲/ ۳ درصد) از معاملات جهانی با این ارز انجام می‌شود که در مقایسه با ۴۰ درصد ( از ۵/ ۴۰ درصدی که در ماه دسامبر ثبت شده بود در ماه ژانویه به ۹/ ۳۹ درصد کاهش یافت) برای دلار اندک است (طبق گزارش‌ها، معاملات انجام شده به یوآن طی سه ماه گذشته افزایش یافته، چرا که صندوق‌های بین‌المللی دارایی‌‌های اوراق قرضه دولتی چین را افزایش داده است و سهم آنها را به بالاترین رقم رسانده‌‌اند. علاوه بر این، شرکت گازپروم نفت، تولیدکننده گاز روسیه نیز اعلام کرد که قصد دارد یوآن را به جای دلار آمریکا به عنوان روش پرداخت سوخت هواپیماهای روسی در فرودگاه‌های چین بپذیرد که این امر ارزش پول چین را تقویت کرد) .

 

با اینحال یک کارشناس اقتصادی آمریکایی به شبکه سی ان ان گفت که ایالات متحده در حال حاضر با مشکل تورمی دست و پنجه نرم می‌کند که مانند آن در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده، بنابراین زمان آن رسیده است که به دارایی های واقعی به عنوان پوششی بر روی تورم نگاه کنیم. این به معنای سرمایه گذاری در کالاها، املاک، زمین، تجهیزات و منابع طبیعی است.

 

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ شاخص های اصلی سهام بدترین عملکرد خود را در دو سال اخیر نشان دادند. تورم فزاینده، حمله روسیه به اوکراین و سرعت بخشیدن به طرح افزایش نرخ ذخیره فدرال، یک سری چالش‌های منحصر به فرد را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است. تهاجم روسیه به اوکراین بازارهای سراسر جهان را شوکه کرده است و از طرفی ناآرامی های ژئوپلیتیکی در بازارهای انرژی و حتی مسائل مربوط به امنیت غذایی موج می زند.

گاردین؛ عربستان و امارات، بایدن را نادیده می‌گیرند

“هم زمان با اینکه جو بایدن برای باز کردن ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده اقداماتی انجام داد، دو تن از متحدان بزرگ او در حوزه تولید نفت، مخازن خود را بسته نگه‌ داشته‌اند.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, امارات, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی

چین؛ با تجارت عادی با روسیه، به اقتصاد جهانی کمک می‌کنیم

یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا، چین را از کمک به روسیه در فرار از تحریم‌ها بر حذر داشت، امروز (شنبه) یک دیپلمات ارشد چینی گفت، پکن تعمدا تلاش نمی‌کند تا در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, ایران, بلژیک, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا