نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

یک کانال عبری گزارش داد نخست وزیر اسرائیل به دلیل نگرانی از صدور حکم جلب وی توسط دیوان لاهه از انگلیس و آلمان کمک خواسته است. به گزارش ایسنا، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه پنجشنبه اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نگران این است که دیوان لاهه حکم جلب وی و مسئولان دیگر ... نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, امنیتی, انگلیس, جهان, حقوق کودکان, خبر, زنان, صهیونیسم, فلسطین, هلند

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی جنگ و کشتار انسان‌های بی‌گناه در نوار غزه را مایه ننگ بشریت توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «دنیس فرانسیس» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل جنگ اسرائیل علیه غزه را مایه ننگ بشریت توصیف و به تلفات جانی و بحران شدید غذایی در این باریکه اشاره کرد. طبق گزارش ... رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی

زنان، رفع مصائب‌شان را در مبارزه با افکار ارتجاعی می‌یابند

روزنامه آرمان، ۱۹ شهریورماه ۹۶، در ارتباط با منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به‌نقل از معصومه ابتکار، نوشت: “درباره حضور خانم‌ها در استادیوم‌های ورزشی و حاشیه بازی فوتبال ایران و سوریه باتوجه به تبعیضی که میان زنان ایرانی و سوری رخ داد، با آقای سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان صحبت کردم.” او افزود: “رایزنی‌ها برای هماهنگی با مراجع فرهنگی، انتظامی و اجرایی برای حل این مسئله در جریان است و امیدواریم به‌تدریج با حضور خانواده‌ها، موردتعامل و حل‌وفصل قرار گیرد.”

 

شش ماه پس از این وعده‌های تکراری، همین چند روز پیش، در جریان مسابقه پرسپولیس و استقلال، بیش از سی نفر از زنان که قصد ورود به ورزشگاه آزادی را داشتند دستگیر شدند.

 

آرمان، ۲ اسفندماه، گفت‌وگویی را با فریده اولاد قباد، عضو فراکسیون زنان در مجلس، انجام داده است که او ضمن آن دیدگاه‌ش را نسبت به زنان توضیح داده و ازجمله می‌گوید: “یک مشکل عمده دیگر هم عدم شناخت زنان از منزلت و توان حقیقی خودشان است که روی این مسئله هم باید به‌طور اساسی کار شود تا زنان با توانمندی‌ها و حقوق خود آشنا شده و اعتمادبه‌نفس و اراده لازم را برای حضور مؤثر و مفید در اجتماع داشته باشند.”

 

این بدان معناست که مثلاً منع ورود زنان به ورزشگاه به‌دلیل آن است که زنان از توانمندی‌ها و حقوق خود آگاه نیستند.

 

آرمان، ۲۴ بهمن‌ماه، با اشاره به اینکه ایران در زمینه شکاف جنسیتی از میان ۱۴۴ کشور رتبه ۱۴۰ را دارد، به‌نقل از لیلا فلاحتی، مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، نوشت: “چاد، سوریه، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند. بااین‌همه، عربستان در این شاخص رتبه ۱۳۸ را کسب کرده است که عمدتاً به‌دلیل ٬نرخ مشارکت اقتصادی٬ ۲۲٫۵ درصدی زنان عربستانی نسبت به مشارکت ۱۷ درصدی زنان ایرانی است؛ نرخ مشارکت زنان در مجلس٬ عربستان نیز حدود ۲۰ درصد است که این نرخ در ایران حدود هفت درصد است.”

 

دو گزارش در رابطه با ازدواج کودکان و خودسوزی زنان حاکی از آن‌اند که حاکمیت هیچ تمهیدی برای متوقف کردن این مصائب برای زنان به‌اجرا نگذاشته است.

 

روزنامه جهان صنعت، ۵ دی‌ماه، در ارتباط با آمار ازدواج کودکان، به‌نقل از مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی، نوشت: “طی هشت‌ماهه امسال شش هزار و ۴۱۸ واقعه ازدواج در خراسان شمالی ثبت شده که از این تعداد در میان خانم‌ها ۷۹۷ مورد در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله بود.

وی ادامه داد: طی مدت زمان مذکور در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دو هزار و ۲۵۲ واقعه ازدواج، ۲۰ تا ۲۴ ساله هزار و ۶۵۱ مورد و ۲۵ تا ۲۹ ساله ۹۰۱ مورد ثبت شده است.” روزنامه آرمان، ۱۸ دی‌ماه، در ارتباط با خودسوزی زنان و ابعاد نگران کننده آن، نوشت: “دستیار رئیس‌جمهور در امور شهروندی درباره خودسوزی‌های زنان در غرب کشور گفت: این خبر متأسفانه جدید نیست؛ ما در همان سال‌هایی که در مرکز امور مشارکت زنان در دوران اصلاحات فعالیت می‌کردیم گزارش‌هایی را در مورد خودسوزی زنان در این منطقه از کشور دریافت می‌کردیم. در دولت‌های بعد نیز این وضعیت ادامه داشت و آن‌طور که من پیگیری می‌کنم این‌گونه نیست که ما اخیراً یک روند رو به رشدی را در بحث خودسوزی شاهد باشیم بلکه این موضوع سال‌هاست که وجود دارد.”

 

روزنامه بهار، ۷ بهمن‌ماه، دربارهٔ اجرا نشدن کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به‌نقل از علی رهبری، رهبر ارکستر، نوشت: “خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود؛ صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما وقتی ۱۵ دقیقه زمان به‌اجرا باقی مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه‌ ساز بزنند. من از این اتفاق ناراحت شدم و گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه باهم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم.”

 

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در سخنانی راجع به نحوه پیگیری مطالبات زنان، گفت: “بابیان اینکه برای بهبود قوانین کنونی و جاری در چارچوب شریعت و قوانین اسلامی اقداماتی صورت گرفته و در همین چارچوب برخی از مفاد قانونی اصلاح شده است، گفت: شاهد اصلاح برخی از قوانین در راستای حفظ حقوق زنان هستیم البته پیشبرد این موضوع نیازمند انجام گفت‌وگوهای زیادی است. درحال‌حاضر در حوزه‌های علمیه، گفت‌وگو در مورد مباحث حقوقی و قانونی در این زمینه وجود دارد و تلاش است تا موانعی که در راستای بهبود قوانین وجود دارد برطرف شود و تلاش کرده‌ایم که گفت‌وگوهای سازنده‌ای را با مراجع دینی و حوزه‌ها داشته باشیم.”[روزنامه آرمان، ۲۴ بهمن‌ماه].

 

لازم به‌یادآوری است که مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه، منبع اصلی تئوری‌های زن‌ستیزانه‌اند و دخیل بستن به این امامزاده‌های بی‌معجز، توهین به مبارزات زنان است. روزنامه شرق، ۶ اسفندماه، دربارهٔ “نخستین محاکمه به‌خاطر برداشتن روسری در خیابان”، نوشت: “نرگس حسینی، با سه اتهام “ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در معابر، تظاهر به حرام و تشویق به امر فساد، روز گذشته در دادگاه قضایی ارشاد به‌ریاست قاضی موسوی حاضر شد. از میان اتهام‌ها، اتهام آخر یعنی تشویق به امر فساد، یکی از اتهامات سنگین نرگس بود که به گفته وکیل او مجازاتی برابر با یک تا ۱۰ سال زندان در پی دارد.” روزنامه آرمان، ۲۸ بهمن‌ماه، از همسر احمد خمینی سوال می‌کند “آیا امروز اندیشه‌های امام را در جامعه مشاهده می‌کنید؟” او در جواب می‌گوید: “پاسخ به این سؤال کار ساده‌ای نیست. نه پاسخ مثبت می‌دهم و نه پاسخ منفی. امروزه نوعی احساس جمعی در جامعه به‌وجود آمده که جامعهٔ امروز ایران از تفکرات امام فاصله گرفته [که] نمی‌توان این نظر را کتمان کرد.”
نامه مردم

نامه زندانی سیاسی زینب جلالیان به آتنا دائمی و گلرخ ایرایی

زینب جلالیان، از زندانیان سیاسی کرد که در زندان خوی دوران محکومیت خود را میگذراند در نامه ای به آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی با آنان ابرازهمدردی کرده و از نهادهای حقوق بشری خواسته که برای آزادی زندانیان سیاسی تلاش کنند. زیبب جلالیان زندانی است که در آستانه کوری قرار دارد اما حکومت از ... نامه زندانی سیاسی زینب جلالیان به آتنا دائمی و گلرخ ایرایی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان

استخدام ۳۰۰ زن در وزارت دادگستری عربستان برای نخستین‌بار

به گزارش النشره، به دنبال تصمیم ولید صمعانی، وزیر دادگستری عربستان مبنی بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان سعودی، منابع عربستان از تصمیم این وزارت‌خانه درباره استخدام ۳۰۰ زن خبر دادند.

ادامه

جهان, خبر, زنان, عربستان سعودی

اندیشکده آمریکایی: یکهزار زن داعشی در لیبی حضور دارند

اندیشکده سیاست خاورنزدیک واشنگتن در یاداشتی دوشنبه شب نوشت: یکهزار زن در گروهک تروریستی داعش در لیبی حضور دارند که از این میان ۳۰۰ تن از آنها را اتباع تونسی تشکیل می دهند.

ادامه

تونس, جهان, خبر, زنان, سوریه, عراق, لیبی