رویارویی غرب با چین و روسیه در آب‌های قطبی

فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا، انگلیس، نروژ و یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا به تازگی در نشست اندیشکده ویلسون شرکت کرده و توافق کردند که با توجه به تقویت حضور نظامی روسیه و اهداف فراتجاری چین در آب‌های نزدیک به قطب شمال، حضور نیروی دریایی کشورهای غربی در این منطقه اهمیت فزاینده‌ای دارد.

به گزارش زوط سه‌شنبه ایرنا، تارنمای موسسه نیروی دریایی آمریکا دیروز (۲۴ بهمن) نوشت که دریاسالار دانیل دویر (Daniel Dwyer)، فرمانده ناوگان دوم نیروی دریایی آمریکا، گفت که ثبات پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اقیانوس اطلس شمالی و قطب شمال از سال ۲۰۱۲ که کرملین دوباره زیردریایی های حامل موشک‌های بالستیک را در این آب‌ها مستقر کرد، دستخوش تغییر شد.

دویر که آبهای مدار راس السرطان تا قطب شمال در حیطه فرماندهی اوست، گفت که حتی قبل از تهاجم سال گذشته به اوکراین، اولویت‌های روسیه برای قطب شمال و زمانی که یک فرماندهی راهبردی را برای ناوگان شمالی تعیین کرد، بسیار روشن شد. از آن زمان، کرملین به سرعت تأسیسات دریایی را برای موشک‌های بالستیک، زیردریایی های تهاجمی، کشتی‌های جنگی، ۱۴ فرودگاه برای بمب افکن‌ها و جنگنده‌های دوربرد و تأسیسات زمینی برای سربازان و تفنگداران دریایی در شبه جزیره کولا و اطراف آن ایجاد کرد.

روسیه همچنین فرودگاه‌ها، بنادر و پادگان‌های جدیدی را در امتداد مسیر دریایی شمالی بهسازی و یا احداث کرده است.

دریاسالار داریل کادل (Daryl Caudle)، فرمانده ناوگان های نیروی دریایی آمریکا نیز گفت که چین به ایجاد جاده ابریشم قطبی برای تجارت خارجی خود علاقه‌مند بوده، شش کاوشگر را برای مطالعات علمی به منطقه اعزام کرده و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های روسیه، تولید انرژی و استخراج مواد معدنی در امتداد مسیر دریایی شمالی را دو برابر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کشتی های چینی ۱۰ میلیون تن محموله را در این مسیر که روز به روز از انجماد آبهای آن کاسته می‌شود، جابجا کرده‌اند.

اعضای این نشست هم عقیده بودند که هر دو کشور تهدیدی برای آزادی کشتیرانی در منطقه هستند. به عنوان مثال، برخی از شرکت کنندگان این نشست به خواسته روسیه اشاره کردند که از تمامی کشتی‌ های این مسیر می‌خواهد تا ۴۵ روز پیش از عبور برنامه خود را اطلاع داده، هزینه‌ای را پرداخت کرده و با اسکورت دو یخ ‌شکن و حضور دو ناوبر روس موافقت کنند.

کریس کافرون (Chris Kofron)، مسئول امور روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن آب‌های قطب شمال را مشاع می‌داند. در بستر دریا لوله های نفت و گاز سراسر اروپای شمالی و کابل‌های بسیار مهمی قرار دارد که داده های مالی، تجاری و امنیتی را بین قاره ها مخابره می‌کند.

دریاسالار آنتونی ریمینگتون (Anthony Rimington)، دستیار رئیس ستاد نیروی دریایی انگلیس نیز گفت: در پاسخ به افزایش اهمیت امنیت قطب شمال و اقیانوس اطلس شمالی، لندن نیازها و نقش های خود را بازبینی کرده است.

وی به موقعیت استراتژیک انگلیس در محور گرینلند-ایسلند-انگلیس [GIUK] که کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های روسی از میان آن برای رسیدن به اقیانوس اطلس و کابل‌های موجود در بستر آن استفاده می‌کنند، اشاره کرد.

او گفت: اولویت نخست نیروی دریایی انگلیس حفظ برتری عملیاتی در اقیانوس اطلس شمالی است.

ریمینگتون آبهای شمال اقیانوس اطلس را «حیاط خلوت» نامید و از حضور یک کشتی ناظر بر بستر دریا برای محافظت از کابل ها و انتقال داده ها به آمریکای شمالی خبر داد. وی افزود که شناور دوم نیز در حال ساخت است.

با این حال، افزایش حضور آمریکا در آب های قطب شمال به کندی پیش می رود. لاندی گفت تحویل یخ شکن جدید در حال ساخت این کشور «ممکن است تا سال های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ عقب بیفتد». قرار بود که این شناور در سال ۲۰۲۵ تحویل داده شود.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله