روسیه: آمریکا به قصد سودجویی، به طولانی شدن جنگ اوکراین علاقه‌مند است

سفیر روسیه در آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد،‌ واشنگتن به دنبال طولانی‌تر کردن جنگ در اوکراین با هدف کسب سود از فروش تجهیزات نظامی و صادرات گاز مایع طبیعی خود است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اظهار کرد: “کاخ سفید نمی‌تواند از مسئولیت طولانی ساختن جنگ در اوکراین و کشتن افراد بی‌گناه فرار کند. با این وجود آمریکا به اصرار جنون‌آمیز خود برای پایبند بودن به تاکتیک‌های جنگ فرسایشی با فرسوده ساختن همه شامل اوکراینی‌ها، روس‌ها، اروپایی‌ها و همینطور مردم عادی آمریکا ادامه می‌دهد.”

او اضافه کرد:‌ “چند دلیل برای این مساله هست. یکی از آنها موضوع نفع اقتصادی است؛ میل کسب منفعت از فروش انبوه تجهیزات نظامی و صادرات گاز طبیعی مایع. فقط تجارت در این جا مهم است.”

این سفیر روسیه در آمریکا بیان کرد، واشنگتن حاضر است “تا زمان کشته شدن آخرین اوکراینی” جنگ با روسیه به راه بیندازد. وی همچنین خاطرنشان کرد، مقامات آمریکایی اغلب می‌گویند که بدون مشارکت اوکراین در مورد اوکراین با روسیه گفتگو نخواهند کرد و این بر عهده کی‌یف است که تصمیم بگیرد چه زمانی پای میز مذاکره بنشیند.”

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد: “معلوم نیست که این کلمات آیا چیزی بیشتر از ریاکاری یا یک بی‌میلی پیش پا افتاده به اعتراف به اشتباهات خود معنی می‌دهند یا خیر.”

وی افزود: “مرکز تصمیم‌گیری درباره سرنوشت اوکراین حتما در جایی قرار دارد، اما نه در کی‌یف. همه می‌توانستند این حقیقت را در ماه مارس، زمانی که یک فریاد از واشنگتن کافی بود تا رژیم (ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین) همه توافق‌های به دست آمده در جریان تماس‌های فشرده بین دو کشور را پوچ کند، ببینند.”

روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه گزارش داد؛ دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در صحبت‌هایی خصوصی کی‌یف را تشویق کرده تا آمادگی خود را برای مذاکره با مسکو نشان دهد.

اوکراین و روسیه از زمان آغاز جنگ دو کشور در ۲۴ فوریه چندین دور مذاکرات صلح را برگزار کردند. آخرین دور در ۲۹ مارس در استانبول بدون کسب نتیجه به پایان رسید و مذاکرات از آن زمان در بن‌بست مانده است.

آناتولی آنتونوف در ادامه این مصاحبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، هیچ شانسی برای ارائه توافق جانشین معاهده استارت جدید طی یک سال آینده وجود ندارد زیرا مواضع مسکو و واشنگتن به طور قابل توجهی با هم متفاوتند.

آنتونوف بیان کرد: “طرف‌ها برای نتیجه گرفتن بر سر ثبات استراتژیک به زمان زیادی نیاز دارند. ما نباید روی تکرار سناریوی سال ۲۰۱۰ زمانی که تنها در یک سال موفق به حصول توافق شدیم حساب باز کنیم. شرایط به طور چشمگیری تغییر کرده است. مواضع طرفین حالا به طور قابل توجهی متفاوت هستند، فناوری‌ها و تهدیدات جدیدی ظهور کرده‌اند. اهمیت مساله ظهور کشورهای هسته‌ای “ثالث” در حال افزایش است.”

آناتولی آنتونوف خاطر نشان کرد، با این حال، اگر تصمیمی برای از سرگیری رایزنی‌های استراتژیک گرفته شود، هیات روسی به دقت تلاش خواهد کرد تا راه‌حل‌های قابل قبول برای دو طرف را بیابد.

وی افزود: “اما نمی‌توان از امتیازات یک‌جانبه به ضرر امنیت روسیه صحبت کرد.”

آنتونوف در ادامه تاکید کرد: “در حال حاضر دولت آمریکا هیچ تلاشی برای احیای گفت‌وگوها بر سر ثبات راهبردی با روسیه انجام نمی‌دهد.”

سفیر روسیه در آمریکا خاطر نشان کرد: “صرفا ابتکار عمل طرف آمریکایی موجب شد، گفت‌وگوها درباره ثبات استراتژیک که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و در چارچوب آن بحث‌ بر سر درباره توافق‌های احتمالی جایگزین معاهده استارت صورت گرفت دچار انجماد شود. واشنگتن هیچ گام عملی برای ازسرگیری آن گفت‌وگوها برنمی‌دارد.”

آنتونوف تاکید کرد در حالی که مسکو علاقه‌مند به انجام مذاکرات بر سر موضوع کنترل تسلیحات با واشنگتن است، با این حال به آمریکا التماس نخواهد کرد به پای میز مذاکره بازگردد.

سفیر روسیه خاطر نشان کرد: “روسیه علاقه‌مند به گفتگوی برابر و سودمند برای دو طرف در مورد مساله کنترل تسلیحات است. اما ما به آمریکا التماس نمی‌کنیم که به پای میز مذاکره بازگردد. ما امنیت ملی خود را در هر شرایطی تضمین خواهیم کرد.”

آنتونوف ادامه داد که ممکن است در نهایت دولت آمریکا “بیدار شود” و بخواهد مذاکره کند.

وی تاکید کرد: “هیچکس علاقه‌ای به تداوم خلاء حقوقی بین دو کشور دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان ندارد. معلوم نیست چه مقدار  فرصت بیشتر از دست خواهد رفت.”

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز سه‌شنبه تایید کرد که واشنگتن و مسکو به زودی نشست کمیسیون رایزنی دوجانبه درباره معاهده استارت جدید را برگزار خواهند کرد.

آناتولی آنتونوف همچنین تاکید کرد: “هشدار چند وقت پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد امکان وقوع آخرالزمان هسته‌ای بی‌اساس و خطرناک بوده و هدف از مطرح کردن آن قرار دادن هر چه بیشتر کشورها در برابر روسیه است.”

سفیر روسیه در آمریکا گفت: “با این پیش زمینه، ارعاب جامعه جهانی با صحبت از “نزدیک شدن به آخرالزمان” بی‌اساس و خطرناک است. بیانیه‌های پر سروصدای آمریکا و حتی از زبان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک هدف را دنبال می‌کند – تحریک هرچه بیشتر کشورها علیه روسیه.”

بایدن در ماه اکتبر در یک سخنرانی گفت که جنگ اوکراین ممکن است منجر به بروز محاسبات اشتباه شده که این اتفاق به طور بالقوه می‌تواند ختم به آخرالزمان ختم شود. در ششم اکتبر، بایدن گفت که از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، جهان در هیچ زمانی مثل اکنون با “چشم‌انداز آخرالزمان” مواجه نشده است.

آنتونوف تاکید کرد روسیه کسی را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند، اما به عکس، تلاش می‌کند تا از خارج شدن وضعیت کنونی از کنترل جلوگیری کند.

این سیاستمدار روس اظهار کرد: “آمریکایی‌ها، با وارونه کردن همه چیز، ما را به لفاظی‌های هسته‌ای غیرمسئولانه متهم می‌کنند. اگر به حقایق نگاه کنید، مشخص می‌شود که ما کسی را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کنیم. به عکس، ما تلاش می‌کنیم تا از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کنیم. مقامات روسیه و رئیس جمهور روسیه بارها تأیید کرده‌اند که ما از سلاح‌های هسته‌ای، از جمله سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، در اوکراین استفاده نخواهیم کرد.”

این مقام ارشد دولت روسیه ادامه داد، برخلاف اظهارات صریح روسیه درباره عدم استفاده از سلاح هسته‌ای، جهان شنید که انگلیس – نزدیک‌ترین متحد واشنگتن – اعلام آمادگی کرد که دقیقاً برعکس آن عمل کند.

آنتونوف خاطر نشان کرد: “چنین اظهاراتی بسیار خطرناک هستند. به ویژه از این جنبه که صحبت در مورد استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در حال تبدیل شدن به یک هنجار است. این وضعیت باعث غیرفعال شدن احتیاط در ذهن آن دسته از رهبران غرب که هیزم بر آتش جنگ اوکراین می‌ریزند، می‌شود. آنها کسانی هستند که مسئول جلوگیری از سناریوی ذکر شده توسط رئیس جمهور آمریکا هستند.”

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله