چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

روایت «شینهوا» از سفر قریب الوقوع بایدن به خاورمیانه؛ سفری زیر سایه رسوایی حقوق بشری

در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، خبرگزاری شینهوا چین نوشت جو بایدن در حالی خود را آماده سفر به خاورمیانه می کند که سابقه پاک نشدنی رسوایی های حقوق بشر آمریکایی این سفر را تحت الشعاع قرار داده است و از دیگر سو هم بوی ذخایر سرشار از نفت عربستان، بایدن را مست کرده است.

 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری شینهوا نوشت: طی چندین دهه، خاورمیانه در باتلاق خطری بزرگ، بی‌ثباتی مداوم و بحران اقتصادی، عمدتاً به دلیل جنگ‌ها، مداخله و تحریم‌هایی که به سرکردگی آمریکا انجام شده، گرفتار شده است.

 

کاخ سفید ماه گذشته مدعی شد سفر بایدن نشان دهنده «بازگشت حکومت آمریکا به مسیر گردهم آوردن کشورها برای مقابله با تهدیدها و چالش‌های مشترک» و حرکت به سوی «منطقه خاورمیانه امن‌تر، مرفه‌تر و باثبات‌تر» است.

 

اما در واقع، خاورمیانه هرگز امن نبوده است. اینجا منطقه ای است که منافع ژئوپلیتیکی رقیب با هم رقابت می کنند و در تضاد هستند، واشنگتن با تخته شطرنج استراتژیک خود به هزینه کشورهای منطقه اما تحت پوشش حقوق بشر و دموکراسی بازی می کند.

 

در همین حال، جنگ اوکراین و بدنبال آن تشدید بحران انرژی در جهان، انگیزه ای مضاعف به بایدن برای سفر به منطقه سرشار از منابع نفت و انرژی خاورمیانه داده است به گونه ای که رسانه های آمریکا نوشتند «اگر به خاطر بازار جهانی نفت نبود بایدن به منطقه سفر نمی کرد.»

 

بایدن طی روزهای آینده راهی عربستان می شود.

 

مداخلات نظامی

 

دولت کنونی آمریکا تلاش می کند بر خلاف رئیس جمهوری سابق این کشور، سیاست خارجی خود را نسبت به خاورمیانه تغییر دهد اما قصد واقعی و صداقت او با توجه به سابقه ضعیف حقوق بشر آمریکا دراین منطقه، جنجال هایی را برانگیخته است.

 

آمریکا از زمان اعلام استقلال در سال ۱۷۷۶، به دنبال گسترش قلمرو و اعمال نفوذ خود بوده است. این کشور تقریباً ۹۳ درصد از این دوران را درگیر جنگ بوده است.

 

آمارها نشان می دهند که از پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۲۰۰۱، دستکم ۲۴۸ درگیری مسلحانه در جهان رخ داده است که آمریکا آغازگر ۲۰۱ مورد از آنها بوده است.

 

بر اساس گزارش «پروژه هزینه های جنگ» در دانشگاه براون آمریکا در عراق، بین ۱۸۴ هزار و ۳۸۲ تا ۲۰۷ هزار و ۱۵۶غیرنظامی بر اثر خشونت مستقیم مرتبط با جنگ آمریکا، متحدانش، ارتش و پلیس عراق و نیروهای مخالف از آغاز تهاجم به این کشور تا اکتبر ۲۰۱۹ جان خود را از دست داده اند.

 

علا کریم احمد، یک زندانی سابق ۴۰ ساله عراقی، فلاکتی را که از زمان دستگیری اش توسط نیروهای آمریکایی در ۱۹ سال پیش پشت سر گذاشته و همچنین بدرفتاری شرم آور و شکنجه وحشیانه سربازان آمریکایی علیه زندانیان در زندان بدنام ابوغریب را به خوبی به یاد می آورد.

 

در سوریه، بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن که نقش ناظر جنگ را ایفا می کند، نزدیک به ۴ هزار غیرنظامی توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شده اند که بیش از نیمی از آنها زن و کودک هستند.

 

در همین حال، دیگر نهادهای ناظر حقوق بشر، تعداد کشته شدگان غیرنظامیان در جنگ سوریه از سال ۲۰۱۴ را بسیار بیشتر اعلام کرده اند.

 

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در ماه آوریل با متهم کردن واشنگتن به ارتکاب جنایات جنگی در این کشور خاورمیانه ای از طریق حملات هوایی و گلوله باران گفت: تنها در استان رقه در شمال سوریه، حملات هوایی به سرکردگی آمریکا به تخریب تقریباً کامل شهر و نابودی هزاران غیرنظامی بین ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۷ منجر شد.

 

تحریم های بی دلیل و توجیه

 

علاوه بر جنگ‌ها، تحریم‌ها ابزار اصلی دیگری در اختیار آمریکا برای تضمین منافع سیاسی و اقتصادی خود بوده است.

 

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، حدود ۳۰ کشور و منطقه تحت تحریم های یکجانبه واشنگتن قرار دارند که تقریباً تمام قاره های زمین را ،به جز قطب جنوب که غیرقابل سکونت است، در بر می گیرد.

 

در ماه مه ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورپیشین آمریکا، واشنگتن را از توافق هسته‌ای امضا شده با ایران خارج کرد و به‌رغم تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا مبنی بر پایبندی ایران به این توافق، تحریم‌های یکجانبه ای را علیه ایران دوباره اعمال کرد.

 

وزارت امور خارجه ایران در گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر آمریکا که در ژوئن منتشر شد، اعلام کرد که واشنگتن از «تحریم‌های قهری یکجانبه» خود به عنوان ابزار «تروریسم اقتصادی» استفاده می‌کند که «حق ایرانیان برای زندگی، سلامت، توسعه، تعیین سرنوشت و برخورداری از استانداردهای مناسب زندگی » را نقض کرده است. در این گزارش آمریکا «بزرگترین ناقض حقوق بشر» توصیف شده است.

 

مداخله نظامی آمریکا در سوریه در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با تروریسم، خسارات شدید و تلفات جانی را در این کشور به همراه داشت. با این حال، علاوه بر تلفات غیرنظامیان و تخریب گسترده زیرساخت‌ها، مردم سوریه شاهد غارت منابع خود و تشدید بحران اقتصادی بواسطه تحریم‌های گسترده آمریکا بوده‌اند.

 

در همین حال، تحریم های آمریکا علیه سوریه تقریباً بر تمام جنبه های زندگی در این کشور مانند تأمین غذا، مراقبت های پزشکی، بانکداری، مسکن و حتی کارهای خیریه، تاثیری جدی گذاشته است،. بر اساس آخرین ارزیابی برنامه جهانی غذا، ۱۲ میلیون سوری، یا ۵۵ درصد از کل جمعیت کشور، با ناامنی غذایی حاد و ۱.۹ میلیون نفر با خطر قرار گرفتن در این ناامنی مواجه هستند.

 

صلح آفرینی یا مشکل سازی؟

 

سفر بایدن به خاورمیانه با بحث هایی در بین رسانه ها و کارشناسان درباره اهداف، زمان و صداقت آن مواجه است.

 

در مقاله ای که روز یکشنبه در سی ان ان منتشر شد آمده است اگر به خاطر بازار جهانی نفت نبود بایدن به منطقه سفر نمی کرد.

 

در این مقاله عنوان شد که این سفر به دلیل نگرانی ها در بخش نفت به نوعی سرمایه گذاری در آینده است به ویژه این که امید می رود بهبود روابط آمریکا و عربستان روند تولید نفت از سوی سعودی ها را در اواخر سال و در سال جدید تسریع کند.

 

سفر برنامه ریزی شده بایدن به سرزمین های اشغالی و کرانه باختری نیز ممکن است با انتقادهایی مواجه شود. به نوشته واشنگتن پست منتقدان آمریکا را متهم می کنند که برای پایان دادن به اشغالگری صهیونیست ها در اراضی اشغالی به اندازه کافی تلاش نکرده است.

 

نیویورک تایمز به نقل از آلون پینکاس سرکنسول سابق اسرائیل در آمریکا نوشت: آمریکا دیگر اولویتی برای برون رفت از درگیری فلسطینی ها و اسرائیلی ها قائل نیست و مدیریت ائتلافات را تغییر داده است به همین دلیل است که بیش از حل این اختلاف، برای ائتلافات شکل گرفته بین کشورهای خلیج فارس و اسرائیل و ائتلافات ضد ایرانی اولویت قائل است.

پیش‌بینی آمریکا از احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت نفت

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اگر سقف قیمت پیشنهادی نفت روسیه پذیرفته نشود، قیمت جهانی می‌تواند با ۴۰ درصد افزایش به ۱۴۰ دلار در هر بشکه برسد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا

اعتراض لاوروف به تلاش غربی‌ها برای تغییر دستورکار نشست گروه ۲۰

وزیر امور خارجه روسیه به تغییر دستورکار نشست گروه ۲۰ به سمت انتقاد از روسیه گفت، تا زمانی که غرب درپی پیروزی اوکراین باشد چیزی برای مذاکره وجود ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اندونزی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, گزارش

کانادا و آلمان عقب کشیدند/ توربین به روسیه تحویل می‌شود

طبق اعلام رویترز توربین مورد نیاز برای خط لوله «نورد استریم ۱» ابتدا از کانادا به آلمان ارسال خواهد شد و سپس برلین آن را به گازپروم روسیه تحویل می‌دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اقتصادی, المان, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چک, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, کانادا

کریدور بین‌المللی شمال-جنوب‌؛ جایگزینی امن برای کانال سوئز

کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال جنوب از سن پترزبورگ روسیه و آسیای مرکز تا سواحل دریای عمان درجنوب ایران، با قابلیت جایگزینی برای مسیر طولانی مدیترانه-کانال سوئز و اتصال به بندر راهبردی چابهار، مورد توجه و نگاه ویژه کشورهای زیادی قرار دارد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, اسیای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, ایران, بلاروس, بلغارستان, تاجیکستان, تحریم, ترکیه, جهان, روسیه, سوریه, عمان, قرقیزستان, قزاقستان, گزارش, هندوستان

تظاهرات کشاورزان ایتالیا، لهستان و هلند در اعتراض به افزایش هزینه‌ها در این کشور‌ها+ فیلم

کشاورزان سه کشور ایتالیا، هلند و لهستان در اعتراض به افزایش هزینه‌ها و شرایط زندگی تظاهرات کردند.  

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایتالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, شرق اروپا, فیلم, لهستان, هلند