رئیس جمهور برزیل فرمانده ارتش را برکنار کرد

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، روز شنبه فرمانده ارتش این کشور را به دلیل آنچه نگرانی‌ها از تهدیدات علیه دموکراسی این کشور پس از قیام ۸ ژانویه در پایتخت توسط تظاهرکنندگان راست افراطی خواند، برکنار کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، وب سایت رسمی نیروهای مسلح برزیل شنبه شب اعلام کرد ژنرال خولیو سزار د آرودا از فرماندهی ارتش برکنار و ژنرال توماس میگل ریبیرو پایوا که رئیس فرمانده نظامی جنوب شرقی بود، جایگزین او شده است.

در هفته‌های اخیر، پس از هجوم حامیان ژایر بولسونارو رئیس‌جمهورپیشین به ساختمان‌های دولتی و تخریب اموال عمومی، ارتش مورد انتقاد لولا قرار گرفته است. لولا چندین بار در ملاء عام گفت که قطعاً افرادی در ارتش بودند که اجازه دادند شورش رخ دهد.

آشوبگرانی که به کنگره برزیل، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی در برازیلیا هجوم بردند، به دنبال مداخله نظامی و لغو شکست بولسونارو از لولا در انتخابات ریاست جمهوری بودند.

هفته پیش، بیش از هزار نفر در شورشی که شباهت زیادی به آشوب های ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا داشت، به مراکز دولتی برزیل حمله کردند.

یک قاضی دادگاه عالی برزیل در اوایل این ماه مجوز اضافه کردن بولسونارو به تحقیقات خود به عنوان تحریک کننده شورش در برازیلیا را به عنوان بخشی از یک تحقیقات گسترده‌تر برای پاسخگو کردن طرف‌های مسئول صادر کرد.

قاضی الکساندر دو موراس در حکم خود، با درخواست دفتر دادستان کل موافقت و به ویدئویی اشاره کرد که بولسونارو دو روز پس از شورش در فیس بوک خود منتشر کرد. وی در این ویدئو ادعا می‌کرد که لولا به سمت ریاست جمهوری انتخاب نشده بلکه توسط دادگاه عالی و مرجع انتخاباتی برزیل برگزیده شده است.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا