رئیس‌جمهوری مکزیک همتای پرویی خود را دست‌نشانده اولیگارش‌ها دانست

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک در حمله لفظی گفت که دینا بلوآرته رئیس جمهوری پرو دست‌ نشانده اولیگارش‌ها است.

به گزارش ایرنا نقل از رویترز، لوپز اوبرادور دوشنبه در بحبوحه تنش‌هایی که پس از برکناری «پدرو کاستیو» رئیس جمهوری سابق پرو ایجاد شده است، گفت که برکناری وی «نمایش خنده‌آور» و «بی‌عدالتی بزرگ» است که «هدف نهایی آن روی کار آوردن اولیگارشی برای غارت منابع طبیعی آن کشور است.»

رئیس جمهوری مکزیک افزود: آنها به یک بازیچه نیاز دارند، به یک حاکم دست‌نشانده وابسته به خودشان.

لوپز اوبرادور هفته گذشته نیز دولت بلوآرته را فاقد مشروعیت خواند که در پی این اظهارات، رئیس جمهوری پرو سفیر این کشور از مکزیک را فراخواند.

بلوآرته اعلام کرد که برغم خروج سفیر پرو از مکزیک روابط دو کشور در سطح تجاری ادامه پیدا خواهد کرد.

تنش در روابط دو کشور بعد از برکناری کاستیو رئیس جمهوری چپگرای پرو ایجاد شد. پس از آن که مکزیک به خانواده کاستیو پناهندگی داد پرو در ماه دسامبر سفیر مکزیک در لیما را «عنصر نامطلوب» خواند و از کشور اخراج کرد.

پارلمان پرو در ماه دسامبر کاستیو را به دلیل اعلام انحلال پارلمان و صدور دستور بازنگری در قوه قضائیه از قدرت برکنار و پلیس وی را بازداشت کرد.

معترضان با برپایی اعتراضات گسترده خواستار استعفای بلوارته، تعطیلی پارلمان، تغییر قانون اساسی و آزادی کاستیو شدند. این اعتراضات حدود ۶۰ کشته بر جای گذاشت.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا