رئیس جمهوری برکنارشده پرو: آمریکا دستور استقرار نیروها برای سرکوب معترضان را داد

رئیس جمهوری سابق پرو گفت‌، مقام‌های این کشور پس از دیدار با سفیر ایالات متحده در کاخ ریاست جمهوری و همزمان با تلاش‌های واشنگتن در پیگیری منافعش در پروژه‌های معدن در پرو، نیروهایی را برای سرکوب معترضان در خیابان‌ها مستقر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پدرو کاستیو رئیس جمهوری مستعفی پرو در توئیتر نوشت: هموطنان، توجه کنید‍! دیدار سفیر ایالات متحده با مقام‌های پرو در کاخ ریاست جمهوری نه به نفع کشور است نه برای آزادی. در این دیدار، دستور استقرار سربازان در خیابان و قتل عام مردم بی‌دفاع داده شد و راه برای استخراج معادن پرو برای آمریکایی باز شده است. رسانه‌های پرو نه تنها در این باره ساکتند، بلکه به آن بی‌اعتنایی هم می‌کنند.

هفتم دسامبر ۲۰۲۲، پارلمان پرو پدرو کاستیو را استیضاح کرد.

دینا بولوارته نخست وزیر در مراسمی، سوگند ریاست جمهوری جدید پرو را ادا کرد آن هم درست دو ساعت پس از استیضاح کاستیو و قول داد تا مابقی دوران ریاست جمهوری کاستیو را که تا ژوئیه ۲۰۲۶ است، طی کند.

کاستیو که تلاش کرده بود تا پارلمان را پیش از استیضاح، منحل کند پس از روند استیضاح دستگیر شد و دفتر دادستانی پرو پرونده کیفری علیه وی به اتهام تلاش برای کودتا و جرایم دولتی دیگر مطرح کرده است.

این رویدادها باعث موجی از اعتراضات در سراسر این کشور حوزه آند شده است. معترضان دولت پس از استیضاح کاستیو را محکوم کرده و خواستار برگزاری انتخابات فوری ریاست جمهوری و انحلال پارلمان شده‌اند.

روز پنج‌شنبه، دیوان عالی پرو به درخواست دادستان کل این کشور، بازداشت پیش از دادگاهی کاستیو را برای ۱۸ ماه تایید کرد.

دولت‌های کلمبیا، مکزیک، آرژانتین و بولیوی با صدور بیانیه‌ای مشترک که توسط وزارت امور خارجه کلمبیا منتشر شد، حمایت خود از کاستیو و «نگرانی عمیق» نسبت به رویدادهای اخیر که به برکناری و بازداشت رئیس‌جمهوری منجر شده است را ابراز کرده و احترام به اراده عمومی جامعه را خواستار شدند.

دولت‌های این چهار کشور آمریکای لاتین، اینکه کاستیو از روز انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری، «قربانی آزار و اذیت غیر دموکراتیک» بوده است را محکوم کردند و این امر را نقض ماده ۲۳ «کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر، پیمان کاستاریکا» مصوب ۲۲ نوامبر ۱۹۶۹ برشمردند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا