دیپلمات روس: دیدگاه‌های بورل عامل شکاف طولانی در اروپا است

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز شنبه (امروز) گفت: دیدگاه‌هایی که جوزپ بورل در بین کشورهای اتحادیه اروپا القا کرده است نشانی از نگرش راهبردی این اتحادیه در قبال روسیه ندارد و باعث شکاف جدید و طولانی در اروپا شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: زاخاروا با اشاره به پیشنهاد شش ماده‌ای بورل درباره رویکرد مشترک اتحادیه اروپا در رابطه با روسیه و در بحبوحه جنگ اوکراین گفت: متاسفانه ایده‌هایی که بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان کشورهای عضو این اتحادیه منتشر می‌‌‌کند مانند گذشته اشاره ای به دیدگاه راهبردی اتحادیه اروپا در مسیر روسیه ندارد و تنها باعث شکافی جدید و بلندمدت در اروپا می‌شود. این پیشنهادها هیچ دستورالعملی را برای حل مشکلات انباشته شده ارائه نمی‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: رهبران کنونی اتحادیه اروپا باید به سرعت توضیحی معقول در مورد تلاش‌ها برای رساندن روابط با روسیه به وضعیت تقابل سیاسی و محروم کردن آنها از تاریخ مشترک و پایگاه اقتصادی خود ارائه دهند.

دیپلمات روس گفت: می‌توان تمایل به محدود کردن فرصت‌های سیاستمداران جهت یافتن راهی برای خروج از این بحران عمیق را مشاهده کرد.

زاخاروا اظهار داشت به نظر می‌رسد که بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد ندارد از ثبت نام خود در جهان و تاریخ با این طرح های مشکوک،دست بردارد.

وی افزود: اما بورل تاکنون خود را به عنوان متخاصم ترین مقام ارشد اتحادیه اروپا در تمام اعصار و دوران‌ها متمایز کرده است.

زاخاروا به اظهارات جنگ طلبانه بورل مانند « جنگ اوکراین باید با پیروزی در میدان پایان یابد» و اظهارات نژادپرستانه‌اش درباره این که «اروپا باغ است و بقیه جهان جنگل»، اشاره کرد.

این مقام روس تاکید کرد هنوز زود است که درباره مذاکرات در داخل اتحادیه اروپا درباره روابط این اتحادیه با روسیه صحبت کرد زیرا مذاکرات هنوز ادامه دارد و مسکو در این زمینه توهمی ندارد.

طرح ۶ ماده ای بورل

دیپلمات روس درباره این طرح گفت واضح است که مشکل اوکراین با کودتای سال ۲۰۱۴ که غرب آن را به وجود آورد به شکل مصنوعی ایجاد شده تا سرپوشی برای مهار سیاسی، اقتصادی، فناوری و انسانی روسیه باشد و این تضمین را ایجاد کند که غرب در اروپا و در کل جهان سلطه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بروکسل روی «بی‌ثبات کردن» اوضاع سیاسی داخلی روسیه، پاکسازی فضای اطلاعاتی اتحادیه اروپا از دیدگاه های جایگزین، تامین امنیت بالکان غربی به عنوان حوزه نفوذ اتحادیه اروپا، انتقال رقابت با مسکو به فضای پس از دوران شوروی، تحمیل قوانین غرب و انزوای روسیه شرط بندی کرده است.

زاخاروا گفت به طور مشخص بیشتر پایتخت های جهان آمادگی پیروی از بروکسل را ندارند. اتحادیه اروپا با منطق قرون وسطایی خود جهان را به تفرقه، وجود دیوارهای بلند و قلعه های محاصره شده بازگردانده است. با استفاده از اصلاحات امروزی می‌توان گفت رهبری اتحادیه اروپا با یک ویروس سیاسی غیرطبیعی آلوده شده که سعی درمنزوی شدن از روسیه دارد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله